Plaats reactie
1
Hallo,

Sinds vandaag begint mijn bijna 11 jaar oude toetsenbord volgens mij echt te gaan slijten.
Zo waren er een aantal knoppen die, als je op een bepaald gedeelte ervan drukte, stroef gingen.
Nu is de linker Shift-toets de één-na-meest gebruikte toets, en laat het nou zo zijn dat díé muurvast zit.

Ik heb maar even flink op de onderkant geslagen zodat hij weer naar boven kwam, en had er meteen een stickertje op geplakt zodat ik die niet meer gebruik om verder ellende te voorkomen.

De vraag:
Komt het door de ouderdom van het toetsenbord of zit er gewoon een heleboel vuil onder? Ik heb ernaar gekeken en laatst voorzichtig gezogen. Ik zie in ieder geval geen vuil tussen de knoppen dat ervoor zou kunnen zorgen dat knoppen echt vast gaan zitten.
Misschien wordt het inderdaad na ruim 10 jaar na introductie tijd voor een nieuwe.

Alvast bedankt.

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
2
Ik zou het toetsenbord gewoon even open maken. Meestal kan dat na tig schroeven te hebben verwijderd.
Vervolgens kijken of e.e.a. vervuild is en zo nodig schoonmaken. Vervolgens het bovendeel met de toetsen goed ontvetten met een stevige cleaner.
Dan de toetsen vanaf de onderzijden met siliconenspray inspuiten. Mijn toetsenbord was als herboren.
Vanaf € 15 heb je echter ook al een nieuw toetsenbord ;)
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?
3
Dank je wel. Ik ga 't proberen.
Alleen is de onderkant wel volledig van één stuk plastic. Het gaat om een Apple Keyboard (A1048). De knoppen zijn er redelijk makkelijk af te halen.

Mvg,
xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
4
Ik ken natuurlijk niet alle uitvoeringsvormen, maar meestal bestaat een toetsenbord uit een boven en onderdeel, met daartussen enkele folies.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?
5
Ja, de onderkant (eigenlijk de hele behuizing) is met schroefjes los te maken.
Ik haal van de week denk ik voorzichtig met een platte kop-schroevendraaier de toetsen los om ze schoon te maken en het bord zelf ook even uitzuig en grondig schoonmaak zodat 'ie weer een tijd mee kan.

Heb je misschien nog tips voor een grondige schoonmaak van toetsenborden?
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
6
Ik gebruik daar e.o.a. ontvetter/ovenreiniger voor. In dit geval toevallig van Mr. Proper
De toetsen heb ik zelf niet losgehaald. Voorje het weet zet je ze op d everkeerde plaats terug en zoek je je wezenloos om alles op de juiste plaats te krijgen. Doe je het toch, zorg dan dat je in elk geval een foto van je toetsenbord hebt. Het lijkt allemaal eenvoudig en logisch als je er op kijkt, maar als ik een stapel toetsen zou hebben liggen....
Oh. Nog als aanvulling: na het afspoelen onder warm water blaas ik alles voorzichtig met een compressor schoon. Een poos op een verwarming leggen werkt natuurlijk ook.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?
7
Oke, heel erg bedankt. Dus loshalen zou in principe niet nodig zijn om de toetsen weer soepel te laten werken? Er zit namelijk wel wat stof onder...

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
8
Zo goed kan ik dat vanaf hier niet beoordelen, maar ruim reiniger en ruim afspoelen kan een hoop doen. Daarna gewoon controleren of je tevreden bent en of al het vuil weg is.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?
9
Oke. Dan ga ik dat deze week doen.
Bedankt!

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”