Plaats reactie
17
Maxstar,
ten eerste de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.

Ik heb dus als eerder gemeld mijn Windows 7 weer aan de gang, maar de aansluiting van mijn 2e interne HD is nog niet goed opgelost.
Ik ben wat verder gaan zoeken en volgens de instructie bij de kaart blijkt een AHCI aansturing nodig. Ik vond deze instructie om dat teregelen.


Luckily, after much research, I found a procedure that allowed me to install the SATA AHCI drivers without reinstalling Windows 7. Thanks to Windows7Themes.net for having the answer:

Basically, change the following registry key to 0:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\services\msahci\Start

Restart the computer once (without changing any BIOS settings) and Windows will load default AHCI drivers. You may not notice anything happening, so let Windows sit for a minute or two after reboot to give it enough time to make sure this process happened.
Restart the computer again and change the SATA operation to AHCI in BIOS. Save the BIOS settings and when Windows boots again, it should not crash with a blue screen. This time you should notice that Windows is installing new hardware, which includes several SATA AHCI components (similar to what the picture above shows). Windows will probably ask to restart once more.


maar de sleutel stond reeds op 0, in de BIOS was (en is) AHCI ingesteld. maar er wordt niets geinstalleerd ik zie wel dat bij schijfcontrollers de AHCI is toegevoegd, maar werken doet het nog niet goed. DWZ als ik de SATA (data) "warm"inplug wordt de schijf directr herkend, maar als ik met de SATA kabel op de schijf opstart blijft de PC hangen (bij opbouw W7 logo) en is stoppen alleen mogelijk met een harde stop (startknop ingedrukt houden) en als ik bij opstarten niet kies voor "herstellen" maar voor "windows normaal starten" gebeurt dat ook. Het lijkt me echter niet de bedoeling.
wat ook opvalt is dat de interne (op de kaart aangesloten) schijf als een USB device wordt gezien.
Nog een listig idee hoe ik dit toch op kan lossen?
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
19
Hoi Gerrit-B,

Download Afbeelding Speccy naar het bureaublad en installeer deze.
  • Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.
  • Let op!!! Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.
  • Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.
  • Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".
  • In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.
  • Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.
Vermeld ook het merk,type en juiste modelnummer van je USB 3.0/ SATA adapter.
Groetjes Dasle
20
readme.txt
zelfde apparaat maar cerschillende aanduidingen.pdf
zelfde apparaat maar cerschillende aanduidingen.pdf
Dasle
bedankt voor je bericht.
zie hieronder de link naar de Speccy log.

http://speccy.piriform.com/results/Tfyi ... LFS4feJmqV" onclick="window.open(this.href);return false;

het type van de adapter is ASMedia 106x (dat verschijnt tenminste bij opstarten van de PC in beeld; zie bijlagen)

hopelijk kun je hier verder mee komen

alvast bedankt
Gerrit-B
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
21
Hoi Gerrit,

Volgens Speccy zijn deze extra HD's geformatteerd als FAT32, is hier een specifieke reden voor.
En de hierop aanwezige data mag niet verloren gaan?
Groetjes Dasle
22
Hallo Dasle, twee van de extra HDD's in het overzicht zijn via USB 3.0 verbonden schijven welke ik als "backup" c.q extra opslag gebruik. Ik heb ze zo uit de doos aangesloten zonder ze te formateren en toen bleken ze later FAT32 te zijn, wat achteraf jammer is. Beide waren 2TB. Van 1 van de twee heb ik deze partitie verkleind en er een partitie NTFS bij gezet (new volume).
De data op deze 2 schijven zijn intact en benaderbaar en op New Volume heb ik na de eerste crash data van de C: (de Windows schijf welke 900GB is) opgeslagen.
Na de recovery van eind vorige maand waarbij de windows instellingen in een "Windows old" op de C: schijf zijn opgeslagen kon ik mijn email adreboek met indeling en al daarvandaan halen. Ik heb die windows old naar New Volume gecopieerd als backup.

Probleem is dat ik intern een extra HDD wilde plaatsen maar geen SATA aansluiting vrij had. Daarom heb ik een kaart gekocht met 2 interne SATA en 2 externe USB 3 omdat mijn USB 3 poorten op waren. De 2 extrene schijven staan nu op deze USB 3 poorten en dat functioneert goed.

Ik heb gisteravond geprobeerd de kaart goed aan het functioneren te krijgen met drivers welke ik van de fabrikant (ASMedia) voor de aSM 106x op internet heb gevonden, maar daarbij is de zaak weer vastgelopen. Ik probeer hem nu via "Start up repair" weer tot leven te krijgen.

Wordt vervolgd
g

Gerrit-B
23
Hallo Dasle
de PC is weer alive enzo te zien is alles weer aanwezig zoals het gisteravond was.
de wijzigingen in de drivers zijn er weer uit (Zie bijlagen) en zover ik dat even snelkan zien werkt alles weer.

Maar de extra interne HDD is nog niet aangesloten en ik ben bang dat dat alleen gaat als de PC al draait (dus "warm") en het bij opnieuw opstarten de zaak weer doet vastlopen. bovendien lijkt het me niet aanbevolen de kast halfopen te laten ivm met de luchthuishouding. De beide ext HDD zitten wel op de geinstalleerde USB3 poorten en dat loopt goed.
het lijkt dat de drivers niet goed matchen met de kaart en/of de PC

Gerrit-B
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
24
In het bericht waar je het Speccy logje plaatste zit ook een afbeelding van je monitor waar de controller te zien is bij het opstarten van je pc.
Had je hier geen schijven aangesloten of werden deze gewoon weer niet herkend?

Ga in apparaatbeheer eens naar Opslagcontrollers, rechtsklik op Standaard AHCI 1.0 Serial SATA controller
Ga naar het tabblad Details.
Afbeelding Onder Eigenschap: kies je Hardware-id's.
Onder Waarde: vermeld de gegevens in de eerste regel en post deze in je volgende bericht.
Groetjes Dasle
25
Hallo Dasle
bedankt voor je reactie.
Ik had de primaire schijf en de 2 externe schijven van 2TB aangesloten, maar deze tab niet geopend.
hieronder een beeld vvan de stabiele situatie controller bij IDE-ATAPI

ik heb de pc naar nieuwe stuurprogramma's voor de AHCI 1.0 Serial ATA laten zoeken, hij vond deze en ging ze installeren bij schijfcontrollers, maar bij het installeren viel hij uit met een "blue screen". (ik ben dus niet zover gekomen als in de boven geschetste situatie waar de AHCI bij de schijfcontrollers staat )

De PC opnieuw gestart in veilige modus zonder enige extra optie. dat lukte dus gekozen voor "later zoeken" omdat ik geen netwerkverbinding had.
dan valt PC uit en komt in recovery modus (keuze recovery of normaal) ik heb de aanbevole recovery laten lopen en na een klein half uur is de situatie weer hersteld, maar ik heb geen beeld van de AHCI bij schijfcontrollers.

mogelijk heb jwe iets aan het beeld van de stabiele situatie (eerste regel: PCI\VEN-1B21&DEV-0612&SUBSYS-10601B21&REV-02)

Ik heb het idee dat steeds een fout genereren (want da doe ik eigenlijk met het installeren van de gedownloade drivers) zodat de PC gaat herstellen niet echt goed is.

Gerrit-B
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
26
Hallo Dasle,
ik heb opnieuw de sturrprogramma's voor de ASM106x SATA kaart geinstalleerd, maar de PC niet aangesloten.
toen herstartte de PC netjes en ook opstarten na eerst geheel uitzetten was geen probleem (zie bijlagen)

Na het aansluiten van de extra interne HD (PC geheel uit) wilde hij niet meer opstarten. zie beelden

daarna volgt een opstartherstel. Daarna is de 2e controler bij schijfcontrollers weer verdwenen en is de aanduiding bij de SATA controller gelijk aan die bij de Schijfcontroller.
de geinstalleerde software wordt dus verwijderd?

Kun je hier wat verder mee?
alvast bedankt
Gerrit-B
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
27
Hoi Gerrit,

In je bijlage van 09:35u zie je bij je USB apparaten twee driehoekjes staan met een uitroepteken, welke foutmelding vind je bij deze apparaten terug.
Kun je ook eens in je BIOS kijken of je onder USB XHCI kunt terug vinden?
Groetjes Dasle
28
Hallo Dasle, bedankt voor je antwoord.

ik heb een nieuwe poging gewaagd
na installeren software lukt herstarten wel, (ook geen waarschuwingen bij de USB, ik kan dus niet zien wat dat was)
ook koud herstarten lukt,
ik heb dan de extra interne HD warm aangesloten en voor het verwijderen (na als USB ontkoppelen) weer losgehaald
maar zodra ik een herstart probeer met de schijf wordt aangesloten blijf PC hangen in de start bij het opstarten

dan moet ik hem afbreken en gaat hij bij opstarten in opstartherstel. dan is de installatie van de ASM 106x bij schijfcontrollers weer weg.

zie bijlagen ik zal er nog een stel sturen als aanvullend bericht.
Gerrit-B
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
29
Hallo Dsle

waar vind ik in de BIOS USB XHCI?

Ik heb gezocht bij de BIOS, maar vind niet iets waar ik dit kan instellen
hierbij nog wat plaatjes

Groeten
Gerrit-B
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
30
Hoi Gerrit,

XHCI kan aanwezig zijn in een BIOS maar dat hoeft bij jou niet het geval te zijn, ik kan geen handleiding van je systeem vinden waarin het BIOS word beschreven en kan daarom niet controleren of deze functie bij jou wel aanwezig zou zijn.
Maar blijkbaar is deze functie niet aanwezig bij jou. Zou je het volgende eens willen uitproberen op jou pc of desnoods op een andere als het niet anders kan.
Doe deze test met de Samsung HD.

Download HD Tune naar het bureaublad.
  • Installeer HD Tune en start deze na de installatie op. Afbeelding
  • Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.
  • De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.
  • Wat is het resultaat van deze test?
Groetjes Dasle
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”