! In dit forumonderdeel kunnen forumgebruikers alleen op eigen onderwerpen reageren.

1. Voor het verhelpen van problemen met Windows Update zijn vaak meerdere stappen nodig, helaas bestaat er geen all-in-one tool om dit soort problemen op te lossen.
2. Neem a.u.b. nooit instructies van gelijkaardige problemen over, dit kan averechts werken en voor problemen zorgen. Open altijd een eigen onderwerp en volg de daarin gegeven instructies op.
Plaats reactie
1
- Welke versie van Windows is er in gebruik: Windows 10 Pro
- Welke virusscanner is er geïnstalleerd: Standaard Defender
- Is er VPN-software geïnstalleerd: Proton VPN Plus
- Wanneer ontstond het probleem: (omschrijf het probleem hieronder zo uitgebreid mogelijk).

Goedemiddag,
Na het vervangen van mijn harde schijf heb ik een aantal vreemde problemen. Die hebben volgens mij haast allemaal te maken met de oude harde schijf waardoor Windows regelmatig vastliep.

Dat probleem is verholpen wat rest is dat Windows update niet meer werkt. Evenals sfc en dism die niet meer werken. Eind november mijn computer weggebracht naar de winkel waar ik de nieuwe solid state drive heb gekocht voor herstel wat onmogelijk blijkt te zijn. Hun adviseren om Windows opnieuw te installeren, hetgeen ik juist wil voorkomen.

Via Google ben ik hier gekomen in de hoop en met de vraag of jullie mij misschien verder kunnen helpen?

Problemen
- sfc Windows Resource Protection could not start the repair service.
- dism Error: 87 The cleanup-image option is unknown. For more information, refer to the help by running DISM.exe /?.
- window update Downloadfout - 0x80004002

Cbs log https://gofile.io/d/mEKQL8

Ik hoor graag van jullie
2
Hallo en welkom op het forum,

Wat heeft de betreffende computerwinkel allemaal geprobeerd, want in de CBS log zie ik tussen 25-11 en vandaag geen activiteit. Echter wel diverse problemen die sinds vanochtend gerapporteerd zijn in de CBS log? Dit heeft betrekking op het updaten van drivers zo te zien en bepaalde services die problemen vertonen. Ik ben dus heel benieuwd wat er aan dit systeem is gedaan, voornamelijk wat er vandaag allemaal is geprobeerd om dit probleem op te lossen? Voer als eerste het onderstaande uit om een aantal controles uit voeren.

2022-12-17 10:52:37, Error                 CBS    Failed opening driver update context [HRESULT = 0x8007007e - ERROR_MOD_NOT_FOUND]
2022-12-17 10:53:25, Info                  CBS    Failed during startup processing, continuing with Trusted Installer execution [HRESULT = 0x80004002]

Download de Afbeelding Farbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit via de onderstaande link naar het bureaublad.
Let op: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkaardig probleem.

Als er een melding van SmartScreen verschijnt voer dan het volgende uit: Handleiding.

Farbar Recovery Scan Tool Link (64-bit-versie)

Farbar Recovery Scan Tool uitvoeren
  • Download fixlist.txt uit de bijlage naar het bureaublad, waar ook FRST.exe aanwezig is.
  • Klik met de rechtermuisknop op FRST.exe en kies voor de optie Afbeelding Als administrator uitvoeren.
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Druk op de Fix knop
  • Er zal u een logbestand aangemaakt worden (fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg dit logbestand als bijlage toe aan het volgende bericht..
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Bedankt!

Er is mij verteld dat er een viertal herstelpogingen zijn ondernomen die geen resultaat gaven. Omdat ik al ruim een week geen mail meer had ontvangen over de status van de reparatie heb ik vrijdag telefonisch contact gezocht. Het systeem zat nog steeds in de poule van reparaties en zou spoedig een update ontvangen. Gisteren rond het middaguur kreeg ik te horen dat er te zware beschadigingen zijn aangetroffen en onherstelbaar zijn. Een compleet nieuwe installatie van Windows was de enige oplossing. Daarom gisteren de computer maar opgehaald, Windows opnieuw installeren kan ikzelf ook wel.

De aanbevolen stappen uitgevoerd en fixlog.txt bijgevoegd zoals gevraagd.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
4
Hallo,

Hmm, de herstelpogingen zullen wel om een in-place-upgrade gaan, echter wanneer de Servicing Stack corrupt is zoals in dit geval werkt dat niet.

1. Download Afbeelding SFCFix.exe naar bijvoorbeeld het bureaublad.
2. Download Afbeelding SFCFix.zip en sla dit bestand ook op het bureaublad op.

Let op: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkaardig probleem.
  • Zorg dat SFCFix.exe op het bureaublad staat.
  • Let op: Sluit nu eerst alle openstaande programma's.
  • Sleep het bestand SFCFix.ZIP in SFCFix.exe zoals op onderstaande afbeelding:
Afbeelding
  • SFCFix zal het script vervolgens uitvoeren.
  • Na afloop hiervan zal op het bureaublad een logbestand met de naam SFCFix.txt verschijnen.
  • Post dit logbestand als bijlage in je volgend bericht.
Herstart de computer en volg de onderstaande instructies om een Afbeelding DISM Scan van Windows uit te voeren.
  • Open het startmenu en typ vervolgens het commando CMD.
  • Klik vervolgens met de rechtermuisknop op de Opdrachtprompt en klik op "Als administrator uitvoeren".
  • Kopieer en plak nu het onderstaande commando in de opdrachtprompt.

    Code: Selecteer alles

    DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
    
  • Als dit proces gereed maak dan een screenshot van dit scherm en upload deze naar www.imgdumper.nl en plaats hier de BBcode link.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
De computer kon alleen opnieuw opstarten via bijwerken en opnieuw opstarten. De update was na de herstart mislukt 0x80004002.

Als voorgesteld heb DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth uitgevoerd.
[==========================100.0%==========================] The restore operation completed successfully.
The operation completed successfully.

Gelijk ook maar sfc laten scannen en dat pakte positief uit zoals het er nu naar uitziet.
1e scan Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
2e scan Windows Resource Protection did not find any integrity violations.
7
Tot zover hartelijk bedankt voor alle hulp bij het verhelpen van dit probleem dat waardeer ik enorm, om geen nieuwe Windows installatie te hoeven opzetten. Momenteel is de cumulatieve update voor op Windows 10 Version 21H2 x64 (KB5021233) bezig met installeren. Windows 10 22H2 is ook klaargezet, is het verstandig om die gelijk na deze update te installeren of kan ik daar beter nog even mee wachten? Hoe kon dit problemen ontstaan, is daar een verklaring voor te geven? Om te vervolgen met de vraag waarom dit niet opgemerkt is bij de winkel en de zware beschadigingen als onoplosbaar werden geacht? Nogmaals bedankt!
8
Graag gedaan, hopelijk worden de aangeboden updates inclusief de upgrade naar Windows 22H2 zonder problemen geïnstalleerd.

De exacte oorzaak van dergelijke problemen is vaak lastig te achterhalen. Maar het is bijvoorbeeld mogelijk dat er iets misgegaan is tijdens het klonen van de SSD toen die is vervangen. Echter kan het probleem ook al eerder zijn ontstaan, want de SSD (of HDD) was al niet helemaal lekker meer. Andere oorzaken zijn bijvoorbeeld een 'forced shutdown' tijdens het updateproces of een onverwachte herstart bij het installeren van updates. Het gebrek aan vrije schijfruimte alsook problemen met het interne geheugen kunnen tevens voor problemen zorgen.

Wat betreft de laatste vraag is die moeilijk te beantwoorden, ik weet niet wat hun allemaal hebben gedaan, dat is ook niet te achterhalen. Vaak wordt een nieuwe installatie van Windows al snel aanbevolen, want dat is gewoonweg de snelste 'oplossing', met name bij complexere problemen. Hier op het forum doen we dit als hobby en dat is natuurlijk een ander verhaal.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
Mag ik jou hartelijk bedanken Maxstar als ik wist waar ik moet zijn kreeg je een bos bloemen.

Nogmaals dank, jullie staan nu in mijn favorieten.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows Update problemen & SFC Scannow corrupties”