Plaats reactie
1
Heb mijn "oude" pc geformatteerd, die wordt voor m'n dochter. Meteen Windows 10 nieuw er op gezet. Hij was ooit via de gratis update al eens op W10 geweest dus was geregistreerd, kon hem nu een verse installatie geven.
Alle partities weggehaald, alles compleet nieuw gedaan. Maar ik ga altijd eens in de logboeken kijken en zie daar een hele waslijst van fouten die bij kritiek staan. Bijna allemaal dit soort:
Het wijzigen van de status van AppModel Runtime voor het pakket Microsoft.NET.Native.Runtime.1.4_1.4.24201.0_x64__8wekyb3d8bbwe voor de gebruiker USER-PC\Gebruiker (huidige status = 0x0, gewenste status = 0x20) is mislukt met 0x490
Dus zelfde melding, alleen dan met andere pakketten en zowat allemaal die 0x490 melding.

Hier zag ik er ook nog van, dit zijn 8 stuks van deze.
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
en
In de machtigingsinstellingen standaard voor deze computer wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{C2F03A33-21F5-47FA-B4BB-156362A2F239}
vrijwel dezelfde melding dus, kwam vandaag bij het opstarten ook voor.


Het betreft een PC met Asus moederbord, 16 GB geheugen, AMD Radeon 7850 grafische kaart en een AMD 6-core cpu. De PC werd in december 2012 gebouwd dus is slechts 5 jaar oud en is ook gewoon W10 compatible met dit materiaal.
Gisteren de installatie gedaan en vannacht de upgrade naar Creators update 1709.

Het systeem lijkt verder goed te werken, maar gezien de eerste meldingen echt vaak voorkomen wil ik graag problemen voorkomen.
Iemand een idee of dat op te lossen is zodat er wat minder rode vlaggetjes in die logfiles komen?
Greetings, Black Tiger.
2
Als er geen problemen zijn met het uitvoeren van apps is het niet aangeraden iets te doen met de eerste door jou genoemde vermeldingen in het logboek. Je gaat dan dingen repareren die geen probleem opleveren & dat levert juist problemen op.

In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
Voer het volgende uit:
  • Combineer Afbeelding → typ dcomcnfg
  • Dubbelklik op de map Computers
  • Rechtsklik Mijn ComputerEigenschappen
  • Klik op het tabblad COM-beveiliging
  • Klik op Beperkingen bewerken onder Toegangsmachtigingen
  • kLIK OP Toevoegen
  • Typ: NETWORK SERVICE (Let op de spatie)
  • Vink de volgende regels aan:
    • Lokale toegang
    • Externe toegang
  
  • Klik op Beperkingen bewerken onder Machtigingen voor starten activeren
  • kLIK OP Toevoegen
  • Typ: NETWORK SERVICE (Let op de spatie)
  • Zet 4 vinkjes in de kolom Toestaan bij:
    • Lokaal starten
    • Extern starten
    • Lokaal activeren
    • Extern activeren
Afbeelding
3
Normaal let ik er ook niet op maar omdat er zoveel regels waren met zoveel verschillende apps genoemd dacht ik dat het misschien kwaad kon.

Die tweede wil ik wel doen, maar kun je vertellen of die noodzakelijk is en wat die doet? Ziet er uit als iets van het netwerk, maar als ik op m'n andere W10 pc ga kijken op die plek staat daar ook geen Network Service bij vermeld.

Gisteravond kreeg ik bij betreffende pc ook 28 verschillende meldingen over "MDM PolicyManager: Acquiring the merge lock, Policy (diverse meldingen), Area: (Dataprotection_, Result:(0x80070002) Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

Wel heb ik met deze pc last met de browser service, ook al met een oude W7 installatie en nieuwe W7 installatie. Hij kon wel andere computers pingen en via //computernaam bereiken maar ze kwamen niet bij netwerken in de lijst van apparatuur erbij. Vandaag wel.
De laatste melding van die COM-CLSID waarvoor jij volgens mij die fix geeft stamt van gisteren om 17:57 toen de pc voor het voorlaatst aangezet is, vandaar doet ie dat niet.
Is het dan toch verstandiger deze network service erbij te zetten gezien heb op de andere pc niet hoeft? Ik ben hier niet zo mee bekend verder, vandaar mijn vragen.
Greetings, Black Tiger.
4
In een Windows-systeem worden netwerkcomputers in eerste instantie standaard geconfigureerd voor DCOM.
Als de computer deel uitmaakt van een netwerk, heeft Component Services het DCOM-kabelprotocol nodig om te communiceren met COM-onderdelen (Component Object Model) op andere computers.  
Kijk voor het in- of uitschakelen hier voor meer informatie.

Gisteravond kreeg ik bij betreffende pc ook 28 verschillende meldingen over "MDM PolicyManager: Acquiring the merge lock, Policy (diverse meldingen), Area: (Dataprotection_, Result:(0x80070002) Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.
Dit heeft te maken met het beheer van alle mobiele apparaten die binnen een bedrijf of organisatie in omloop zijn. Daarbij is er aandacht voor het beheer van de software (bijvoorbeeld updates en upgrades van apps), instellingen (configuratie) en gebruikersrechten en beveiligingsbeleid.

Wel heb ik met deze pc last met de browser service, ook al met een oude W7 installatie en nieuwe W7 installatie. Hij kon wel andere computers pingen en via //computernaam bereiken maar ze kwamen niet bij netwerken in de lijst van apparatuur erbij. Vandaag wel.
Mocht je hier veelvuldig gebruik van maken, zou ik alle netwerkgerelateerde services herstellen.

Kijk of het volgende helpt:
Kijk of je Windows 32- of 64bits is. Hier staat een beschrijving hoe je kunt kijken of je een 32 of 64 bit versie van Windows hebt

64bit:
Stap 1:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
takeown /f %windir%\SysWOW64\srvsvc.dll
icacls %windir%\SysWOW64\srvsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\srvsvc.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\browser.dll
icacls %windir%\SysWOW64\browser.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\browser.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\listsvc.dll
icacls %windir%\SysWOW64\listsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\listsvc.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\provsvc.dll
icacls %windir%\SysWOW64\provsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\provsvc.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\fdphost.dll
icacls %windir%\SysWOW64\fdphost.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\fdphost.dll
takeown /f %programfiles(x86)%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe
icacls %ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe /reset
sfc /scanfile=%ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe



Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:repairservices.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan.  Rechtsklik → repairservices.batAls administrator uitvoeren



Stap 2:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
@ECHO OFF
IF EXIST "%userprofile%\desktop\log.txt" DEL /Q "%userprofile%\desktop\log.txt"
ECHO Reconfigure Services>>"%userprofile%\desktop\log.txt"
FOR %%S in (
"LanmanServer"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%S
SC CONFIG %%S start= auto))
FOR %%T in (
"Browser"
"fDPHost"
"HomeGroupListener"
"HomeGroupProvider"
"WMPNetworkSvc"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%T
SC CONFIG %%T start= demand))
START notepad "%userprofile%\desktop\log.txt"

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:fixservice.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan.  
Rechtsklik → fixservice.batAls administrator uitvoeren

Herstart je pc. Kijk of het probleem nog is of niet.


32bit:
Stap 1:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
takeown /f %windir%\System32\srvsvc.dll
icacls %windir%\System32\srvsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\srvsvc.dll
takeown /f %windir%\System32\browser.dll
icacls %windir%\System32\browser.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\browser.dll
takeown /f %windir%\System32\listsvc.dll
icacls %windir%\System32\listsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\listsvc.dll
takeown /f %windir%\System32\profsvc.dll
icacls %windir%\System32\profsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\profsvc.dll
takeown /f %windir%\System32\fdphost.dll
icacls %windir%\System32\fdphost.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\fdphost.dll
takeown /f %ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe
icacls %ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe /reset
sfc /scanfile=%ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe



Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:repairservices.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan.  Rechtsklik → repairservices.batAls administrator uitvoeren



Stap 2:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
@ECHO OFF
IF EXIST "%userprofile%\desktop\log.txt" DEL /Q "%userprofile%\desktop\log.txt"
ECHO Reconfigure Services>>"%userprofile%\desktop\log.txt"
FOR %%S in (
"LanmanServer"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%S
SC CONFIG %%S start= auto))
FOR %%T in (
"Browser"
"fDPHost"
"HomeGroupListener"
"HomeGroupProvider"
"WMPNetworkSvc"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%T
SC CONFIG %%T start= demand))
START notepad "%userprofile%\desktop\log.txt"

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:fixservice.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan.  
Rechtsklik → fixservice.batAls administrator uitvoeren

Herstart je pc. Kijk of het probleem nog is of niet.


Kijk vervolgens of in de configuratie van je netwerkadapter:
  • Client voor Microsoft Netwerken
  • Bestands- en printerdeling voor Microsoft Netwerken
staat ingeschakeld.
Afbeelding
Afbeelding
5
Allereerst sowieso bedankt voor je hulp!!

En ook bedankt voor de uitleg omtrent de andere foutmeldingen. Dat is dan iets van windows 10 zelf want ik gebruik geen mobiele services of apparaten, dus dat is dan een van die meldingen die men met een gerust hart kan negeren als ik 't goed begrijp.
Mocht je hier veelvuldig gebruik van maken, zou ik alle netwerkgerelateerde services herstellen.
Ik zal deze thread onthouden voor als het weer voor komt. Sinds vandaag werkt dat allemaal weer zonder problemen. We maken er inderdaad herhaaldelijk gebruik van om zaken over en weer te kopieren naar de computers in ons netwerk.
Zal wel iets van de router zijn geweest, want het is een totaal verse installatie. Of misschien heeft er iets in de cache verkeerd gezeten omdat ik met computernamen aan het rommelen geweest ben. Aangezien dat een netwerk conflict kan veroorzaken heb ik wel gezorgd dat ze niet tegelijk dezelfde naam hadden. Maar het zou me niet verbazen als er ergens iets in een of andere cache achtergebleven wat dit vreemde euvel veroorzaakt heeft.
De melding komt sinds vandaag ook niet meer voor in het logboek.
Bestands- en printerdeling stond allemaal wel goed, netwerken is wel een beetje mijn ding dus daar heb ik niet snel een probleem mee.:)
Als de computer deel uitmaakt van een netwerk, heeft Component Services het DCOM-kabelprotocol nodig om te communiceren met COM-onderdelen (Component Object Model) op andere computers. 
Oke in zoverre begrijp ik de uitleg. Maar het gaat mij om waarom die "network services" daar toegevoegd zouden moeten worden, terwijl ik die in onze andere W7 en W10 computers daar niet erbij zie staan en alles van het netwerk toch goed werkt.
Is dat dan als een soort extra hulp? Maar kan het verder geen kwaad v.w.b. toegangsrechten etc.?
Greetings, Black Tiger.
6
Black Tiger schreef:Oke in zoverre begrijp ik de uitleg. Maar het gaat mij om waarom die "network services" daar toegevoegd zouden moeten worden, terwijl ik die in onze andere W7 en W10 computers daar niet erbij zie staan en alles van het netwerk toch goed werkt.
Is dat dan als een soort extra hulp? Maar kan het verder geen kwaad v.w.b. toegangsrechten etc.?
In de regel werkt DCOM goed op een computer dus merk je er niets van. (DCOM heeft als doel om softwarecomponenten die werken op verschillende computers met elkaar te laten communiceren over een netwerk. DCOM is een uitbreiding van het originele Component Object Model (COM)).
Afbeelding
7
Bedankt, als ik het dus goed begrijp is het normaliter niet nodig, maar kan het geen kwaad deze network service erbij te zetten en kan het tot verbetering leiden.
Ik heb hem erbij gezet maar vandaag opeens weer problemen met het browser gebeuren.

Netwerk en naamsomzetting op het netwerk dat werkt perfect, alleen de browser niet.
De Browser-service kan geen lijst met servers bij de masterbrowser \\HSTFN01 in het netwerk \Device\NetBT_Tcpip_{D21B898F-853B-4B5B-B851-84099154675B} ophalen.
 Masterbrowser: \\HSTFN01
 Netwerk: \Device\NetBT_Tcpip_{D21B898F-853B-4B5B-B851-84099154675B}
 
Deze gebeurtenis kan zijn veroorzaakt door een tijdelijke onderbreking van de netwerkverbinding. Mocht dit bericht nogmaals worden weergegeven, ga dan na of de server nog met het netwerk is verbonden. De retourwaarde bevindt zich in het gegevensveld.
Er is echter geen sprake van netwerk onderbreking. In een command prompt gaat pingen prima, ook pingen naar de computernaam dus de naamsomzetting en netbios herkenning is ook in orde en ook verbinden via \\computernaam\share gaat goed dus het is alleen de browserservice waar de verkenner gebruik van maakt.

Ondanks dat het een versie installatie is zal ik de commando's wat je aangaf eens gaan uitvoeren om te zien of dat verbetering brengt, hopelijk wel. Raar dat het gisteren prima functioneerde en vandaag opeens weer problemen geeft.
Greetings, Black Tiger.
8
Ik heb de batchbestanden geprobeerd, ben bezig met W10 64-bit.
De eerste gaf een paar foutmeldingen van dat hij een bestand niet vinden kon. Ging echter zo snel dat ik niet kon zien welke. Als dat belangrijk is kan ik ze wel eens een voor een doen als Administrator als je wilt.
De tweede batchfile maakte wel een log aan op het bureaublad en daar stond alles op "SUCCES".

Nadat ik beide batchfiles als Administrator uitgevoerd had heb ik de pc nieuw gestart.
Daarna kwam er opeens aan de rechter kant bij die status waar je meldingen krijgt de volgende melding:
Microsoft.Explorer.notification(706A04
scannen naar computer is niet meer ingeschakeld
De netwerkverbinding met de printer is verloren gegaan.
Wat er achter die 4 stond en of het echt een 4 is, was niet te herkennen omdat het beeld daar stopt. Gezien het haakje van de 4 ga ik er van uit dat er een 4 moet staan maar er moet nog wat achter.

Verkenner geopend, netwerk geklikt, zelfde euvel, vele apparaten te zien, maar raar genoeg alleen media shares en dus niet computernamen of de NAS systemen, wat gisteren wel even lukte.
Dit krijg ik nu te zien als ik met de verkenner in het netwerk kijk: Afbeelding
Greetings, Black Tiger.
10
Yep, wordt uitgevoerd en wordt ook automatisch opgestart.
Ik blijf het raar vinden dat het voor de rest allemaal perfect functioneert, alleen de benaming via de verkenner niet, via een nslookup of ping pc-naam wel en ook als ik zelf via \\computernaam\share een verbinding maak. Werkt allemaal en is op die manier ook bereikbaar. Netwerk functioneert op zich dus prima qua tcp verbindingen en naamsomzetting.
Hij lijkt alleen geen verbinding te kunnen maken met de master browser (mijn andere pc beneden aan de naam te zien in #7), dus volgens mij werkt dcom dan verder wel goed of niet?
Greetings, Black Tiger.
11
Ben even verder gaan snuffelen en kwam dit onderwerp tegen. Ook bij MS zelf en nog ergens anders.
Bij mij geeft het "net view" commando inderdaad ook aan dat de service niet geinstalleerd is. Met nbtstat -a computernaam kan ik wel zien dat de andere computer in de werkgroep zit en master browser is.
Doe ik ditzelfde bij deze pc krijg ik niet zo'n mooi lijstje maar erger nog dit:

Code: Selecteer alles

nbtstat -a deze-pc

Ethernet 2:
Node IpAddress: [0.0.0.0] Scope Id: []
    Host not found.

Ethernet:
Node IpAddress: [10.0.0.15] Scope Id: []
    Host not found.
Het lijkt er dus op dat op deze machine de Creators update de boel niet lekker laat werken met het master browser gebeuren en dat er ook nog geen oplossing voor is.
Behalve dan tijdelijk teruggaan naar de vorige build, alleen duurt het niet lang voordat die creators update weer de zaak komt verzieken.
Ben dus bang dat het even wachten wordt op een fix van MS.
Greetings, Black Tiger.
13
Bedankt! :dank:
Dat speurwerk kon alleen mede dankzij jouw hulp en uitleg waardoor bleek dat er eigenlijk niets "stuk" was behalve het browser gebeuren. Daardoor ging ik nog eens nadenken omtrent hoe master browsers terug te vinden waren en of ze werkten.
Dus hartelijk dank voor al de geboden hulp en uitleg! :good:
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”