Gesloten
1
Terwijl in een andere topic de problemen op m'n laptop hopelijk verholpen gaan worden moet ik me alweer melden met een ander probleem. Ditmaal op m'n PC.
Gisterochtend kreeg ik geen verbinding meer tussen m'n tablet en PC (met usb kabel) Hierop heb ik mijn PC opnieuw opgestart. Ik krijg een lichtblauw scherm met de vermelding "windows voorbereiden" schakel uw PC niet uit. Na ca 6 uur wachten is er nog steeds niets gebeurd en heb ik mijn computer toch maar eens uitgezet (van de stroom af), paar minuten gewacht en weer opnieuw opgestart. Sinds gisteravond nog steeds het lichtblauwe scherm en windows 10 start niet meer door.
Wie kan me helpen ? Bij voorbaat dank.
2
Niemand een idee ? 
Is er eigenlijk een manier om in de veilige modus te komen ? Zelfs dat lukt me niet. Met opstarten kan ik enkel in de bios komen maar daar kom ik niet verder mee.
3
Ben inmiddels een beetje verder gekomen. Ik kwam erachter als ik de computer afsluit dmv de aan/uit knop lang in te drukken, ik bij de volgende keer opstarten in een scherm terecht kom waar ik 2 keuzes heb. Windows 10 opstarten of windows herstellen.
Ga ik naar windows 10 opstarten blijft de computer in 't blauwe scherm hangen. Ga ik naar herstellen dan kan ik van daaruit windows inderdaad herstellen maar .... dan ben ik alle geinstalleerde programma's kwijt. Als ik het goed begrijp wordt windows terug gezet in de versie zoals ik de computer gekocht heb ... windows 8. Klopt dit ?
Is er echt geen andere manier om windows 10 te herstellen zonder dat ik al m'n geinstalleerde programma's kwijt ben ? 
4
Schakel de computer uit en haal alle kabels inclusief het netsnoer los.
Druk nu een paar keer op de aan/uit-knop om statische elektriciteit op te heffen.

Sluit het netsnoer weer aan inclusief minimale randapparatuur zoals muis, toetsenbord en monitor.
Kan je daarna Windows wel starten ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
5
Dank voor de tip.
Krijg toch weer het blauwe scherm. Aanvankelijk leek het erop dat de harde schijf bleef werken, er leek dus iets te gebeuren. Echter het laatste uur helemaal niets meer. Blauwe scherm blijft, er gebeurd verder niets meer.
6
Lees dit topic eens door. Kan je daarmee in veilige modus starten ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
7
Ik kan de stappen doorlopen totdat ik kies voor opstarten in veilige modus, dan start hij weer met het blauwe scherm op en blijft in windows voorbereiden hangen.
8
Met de stappen IV. Windows 10 - Hoe kan ik mijn toestel in de veilige modus laten opstarten via ‘Geavanceerde opstartopties’ met de functietoets F8 ?
Lukt het ook niet ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
9
Ook via F8 of ESC (heb een asus mb) lukt het niet om in de veilige modus te komen.
Heb systeemherstel mbv herstelpunt geprobeerd. PC kan niet worden hersteld met opstartherstel ...

Het is me wel gelukt in admin prompt te kunnen komen. Misschien dat van hieruit iets nagekeken kan worden ?
10
Het is me wel gelukt in admin prompt te kunnen komen. Misschien dat van hieruit iets nagekeken kan worden ?
Vermoedelijk staat er X: vooraan in de opdrachtprompt in plaats van C:
Klopt dit ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
12
Dan kan je niets aanvangen op de C: schijf.
Mogelijk is er iets beschadigd op je harde schijf.
Ik raad je aan de harde schijf uit je computer te halen of laat dit doen als je het niet aandurft.
De harde schijf vervolgens aan een andere computer koppelen via een usb/sata-adapter en belangrijke gegevens backuppen.
Daarna pas de schijf controleren op fouten.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
13
Oei, dat klinkt niet goed.
De C schijf is geen harde schijf maar een SSD, daar staan geen verdere gegevens op alleen de belangrijkste programma's waar ik mee werk. Alle gegevens staan op een harde schijf en zullen dus niet verloren gaan.
Maar hoe zit dit met een SSD ? Kan ik hier ook een schijf controle op doen ? Ik weet dat deze oa niet gedefragmenteerd mogen worden.
14
Maar hoe zit dit met een SSD ? Kan ik hier ook een schijf controle op doen ?
Ja.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Gesloten

Terug naar “Windows 10”