Plaats reactie
1
ik heb bij radar gehoord dat ze je computer kunnen gebruiken zonder dat je het weet

dat merk je als je ventilator ineens  hard gaat werken

nu heb ik dat al  een klein tijdje en heb gelezen  dat je dat kan voor komen  door een wachtwoord in te stellen
voor je computer zodat je eerst moet inloggen voor je in je computer kan 

is het waar dat dat helpt en  hoe kan ik dat weer instellen weet het niet meer

vriendelijke groet
Ayla
2
Hallo Ayla,

Dat klopt, dit heet een BIOS wachtwoord.

Om het in te stellen moet je je computer opnieuw opstarten, hiervoor moet je in de BIOS zijn.
Voordat Windows gaat laden zou je 2 toetsen moeten zien verschijnen, 1 ervan is om naar de BIOS instellingen te gaan, druk die toets in.

Tegenwoordig zijn de meeste BIOS een UEFI interface, naar eigen mening maakt dat het iets wat lastiger om de juiste optie te vinden.
Ik raad aan om de gebruikers handleiding van de laptop of moederbord erbij te halen en die te gebruiken om de optie te vinden voor het instellen van een wachtwoord.

LET OP: als je het wachtwoord vergeet, moet je de BIOS fysiek resetten om de computer te kunnen gebruiken. Dit kan je doen door de CMOS batterij van zijn plaats te halen en terug te stoppen, of door de jumper op het moederbord te verplaatsen.
Zie https://nl.wikihow.com/Je-BIOS-resetten
3
Dank je wel maar snap het niet dus blijf ik er maar van af

weet niet  niet eens wat een Bios is 
vr groet Ayla
4
BIOS staat voor Basic Input Output System, hiermee kun je hardware instellingen aanpassen (processor snelheid en stroom, RAM snelheid en stroom, instellingen van de ventilatoren, etc.)
De BIOS bevat een POST systeem (Power On Self Test) dat wordt uitgevoerd voor Windows laad om de hardware te testen.

CMOS is een EEPROM (electronically erasable programmable read-only memory) chip op het moederbord waar de instellingen van de BIOS worden opgeslagen.
Via de CMOS batterij kunnen ze worden ingeladen, wanneer de CMOS batterij tijdelijk van zijn plaats wordt gehaald verliest de CMOS de instellingen en wordt bij de eerste keer opstarten de BIOS herstelt naar de optimale instellingen die het op dat moment detecteert voor het hardware.

NOTE: waarschijnlijk is dit niet 100% correct meer, dit heb ik jaren geleden geleerd en in de tussentijd is het hoogst waarschijnlijk wat gewijzigd.
6
dat merk je als je ventilator ineens  hard gaat werken
Als je computer harder moet gaan werken, wordt deze warmer en zal de koelventilator harder gaan draaien.
Dat hoeft niet perce te komen doordat je computer overgenomen wordt hackers o.i.d. Actieve programma's kunnen bijvoorbeeld ook meer processorkracht vragen.
Wat je in zo'n geval eens kan doen is actieve programma's afsluiten of de internet-verbinding tijdelijk onderbreken.
Misschien kom je er dan achter wat de reden is.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
7
Hallo,

Dit soort dingen hou je met een wachtwoord niet tegen en ik denk dat het gaat om een account wachtwoord.
Een wachtwoord instellen voor het opstarten van je computer is mijns inziens niet erg zinvol en overbodig. Je hebt er zelf alleen maar last van..... Mocht je het desondanks toch willen, dan kun je via Configuratiescherm > Gebruikersaccounts op je aanmeldaccount een wachtwoord instellen. Het gebruik van wachtwoorden wanneer je met meerdere personen gebruik maakt van één computer (elk met een eigen account) kan uiteraard wel handig (en verstandig) zijn, ook als hij mee gaat buitens huis.

Je kan beter zorgen voor een goede beveiliging en zorgen dat alles up to date is.
En vergeet niet, de zwakste schakel in de keten die 'beveiliging' heet, is nog altijd de persoon aan het toetsenbord/muis.....
Dus stel je eigen deze vragen wat je er allemaal mee doet.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
8
abbs schreef:Hallo,

Dit soort dingen hou je met een wachtwoord niet tegen en ik denk dat het gaat om een account wachtwoord.
Een wachtwoord instellen voor het opstarten van je computer is mijns inziens niet erg zinvol en overbodig. Je hebt er zelf alleen maar last van..... Mocht je het desondanks toch willen, dan kun je via Configuratiescherm > Gebruikersaccounts op je aanmeldaccount een wachtwoord instellen. Het gebruik van wachtwoorden wanneer je met meerdere personen gebruik maakt van één computer (elk met een eigen account) kan uiteraard wel handig (en verstandig) zijn, ook als hij mee gaat buitens huis.

Je kan beter zorgen voor een goede beveiliging en zorgen dat alles up to date is.
En vergeet niet, de zwakste schakel in de keten die 'beveiliging' heet, is nog altijd de persoon aan het toetsenbord/muis.....
Dus stel je eigen deze vragen wat je er allemaal mee doet.

Dank je wel bedoelde inderdaad account wachtwoord maar begrijp dat het niets  toevoegt als ergernis  en niet bedoeld is voor het geen ik bedoelde het over nemen van de computer
misschien te bezorgd maar er gebeurd zoveel om ons heen dat ik als en wat ouder persoon :hmm: het soms toch wel akelig vind
maar  begrijp oppassen is de boodschap

vriendelijke,
groet Ayla
9
ayla schreef: Dank je wel bedoelde inderdaad account wachtwoord maar begrijp dat het niets  toevoegt als ergernis  en niet bedoeld is voor het geen ik bedoelde het over nemen van de computer
misschien te bezorgd maar er gebeurd zoveel om ons heen dat ik als en wat ouder persoon :hmm: het soms toch wel akelig vind
maar  begrijp oppassen is de boodschap
Dit kunnen we volledig begrijpen daarom hebben we forums zoals deze opgestart om te helpen en uit te legen over de gevaren.
Zolang je verstandig omgaat met een pc en niet overal op klikt gaat het goed, en begrijp je eens iets niet kan je het beter eerst vragen en daarna uitvoeren. En O zo belangrijk zorg voor een geüpdatet pc en maak op tijd back-ups dat kunnen al simpele zijn van fot's en bestanden kopiëren naar een USB-stick of externe schijf.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”