Plaats reactie
1
Hallo allemaal,

Ik wilde de Win10 upgrade (via de accessibility-link) nog even voor maandag op een DVD en USB-stick zetten om later de upgrade uit te voeren maar nu hoor ik dat ik de upgrade moet uitvoeren om nog van de gratis licentie te kunnen profiteren. Is dat waar? Ik wilde het later doen om nog even de tijd te hebben om eraan te wennen en zo.

En als ik de upgrade inderdaad helemaal moet uitvoeren, hebben jullie daar een handleiding voor?

Groetjes,
Fréderique
2
Dat is waar.

Wil je een upgrade uitvoeren of een schone installatie? Upgrades hebben soms de neiging om vervelende problemen te veroorzaken waardoor het in zulke gevallen is aangeraden om windows opnieuw te installeren.
3
Dank je, axe0.

Ja, ik heb het gelezen. Maar omdat ik maar heel weinig tijd heb doe ik de upgrade (desktop en laptop). En dan maak ik een installatiemedium op een DVD om later een clean install te doen om weer eens vers te beginnen. Als het misgaat, kan ik met mijn SIB's terug (ik gebruik Macrium Reflect, veel makkelijker en sneller dan via systeemkopie van Windows). Maar dan hebben de beide moederborden wel Win10 herkend. En daar gaat het toch om? Ik wil op de desktop sowieso meteen terug naar Win7 omdat ik Win10 helemaal niet ken. Die verken ik dan op de laptop maar dan kan ik gewoon doorwerken.

Blijven bij de upgrade alle programma's en instellingen behouden? Heb iig de Profile folder van FF al veilig gesteld. Kan ik nog meer veiligheidsmaatregelen nemen? Alle bestanden zijn geback-upt en zitten op de desktop ook niet op de C:-schijf met Windows (SSD) maar op de interne HD. Op de laptop zit Windows in een aparte partitie. Dat is misschien al safer bij de upgrade?

En is de Shell Win7 die ik heb over de Win8.1 op mijn laptop een probleem voor de upgrade?

Is er iemand die me morgen bij kan staan voor het geval er iets heel erg misgaat? Nog niet eerder een upgrade gedaan. :eek:
4
Wanneer je de upgrade uitvoert naar Windows 10, zal Microsoft je gratis Windows 10 licentie koppelen aan je Microsoft account (mits je inlogt met je Microsoft account).
Door dit te doen, krijgt men geen problemen meer met activatie wanneer de moederbord vervangen is.

Z.g.a. alle programma's en instellingen zullen behouden blijven, ik heb persoonlijk ervaren dat Speccy 1x werd verwijdert i.v.m. problemen. Windows heeft me dit laten weten en ik kon Speccy opnieuw installeren zonder problemen.
De beste maatregelen die je kunt nemen zijn alle persoonlijke bestanden, en eventuele programma instellingen, op een externe harde schijf opslaan en eventueel een systeem backup van Windows maken m.b.v. een programma zoals Macrium.
Externe harde schijf = harde schijf dat niet gekoppeld is aan het systeem dat je wilt upgraden.

Er zijn genoeg tutorials online te vinden die je perfect kunnen begeleiden tijdens het proces, uiteraard kunnen wij je ook helpen indien er iets mis gaat.
5
Koppelen aan Microsoft account: hoe zit dat dan met de privacy? Is dat niet je hele privacy overboord gooien of kun je dat dan nog steeds aanpassen? De grootste reden dat ik nog niet met Win10 werk.

En betekent dat niet dat ik dan de upgrade maar 1x hoef te doen en mijn desktop Win7 nog even met rust kan laten en de upgrade alleen op mijn laptop Win8.1 kan uitvoeren waar ik dan Win10 kan bekijken? Dat zou helemaal tof zijn. :D

Al mijn persoonlijke bestanden staan op 2 externe HD's. Ik weet niet hoe ik instellingen kan opslaan. Kun je me dat vertellen?

Zoals ik schreef heb ik al systeem backups gemaakt. Via Windows (voor zover dat lukte) en via Macrium incl. rescue disks.

Ja, er is veel te vinden. Ik had gehoopt dat jullie me naar een goede zouden kunnen leiden in het woud van informatie.

Nog een vraagje: wat gebeurt er met mijn emails binnen mijn Outlook email client? Blijven die ook gewoon staan? Of voor de zekerheid maar even opslaan? De synchronisatie met de webmail verloopt niet goed. Dus of alles daar nog staat als ik ze opnieuw moet binnenhalen is de vraag. Meestal blijven mails nog op de webmail staan terwijl ik ze in de email client al heb verwijderd. Ik heb ingesteld dat ze dan op de webmail ook verwijderd moeten worden maar ik heb gemerkt dat ze daar vaak nog heel lang blijven staan. Enige ervaring hiermee met een upgrade?
6
Het lijkt mij dat het als volgt gaat:
Je logt in tijdens het installeren, Windows maakt connectie met de servers van Microsoft, slaat je email op en het desbetreffende Windows version (Windows 10 Home, Windows 10 Pro, etc.) en geeft een generieke product ID terug.
Microsoft is vaak op de vingers getikt i.v.m. privacy problemen, als je account koppelen aan een Windows licentie privacy problemen zou opleveren had Microsoft daar allang problemen mee gekregen.
Er is in de instellingen een onderdeel genaamd Privacy.

Instellingen opslaan is alleen aangeraden wanneer je een programma hebt dat uren kost om te configureren, dat is niet meer dan een paar specifieke bestanden kopieren volgens de instructies van de FAQ van het programma.

De tutorial die ik persoonlijk het fijnste vind is https://www.tenforums.com/tutorials/226 ... -10-a.html

Welke outlook client versie gebruik je?
7
Ik heb de upgrade niet gedaan. Ik had nog zoveel vragen en ik durfde het gewoon niet aan. Bovendien had ik zondagochtend geen internetverbinding en toen heb ik het maar losgelaten.

Heel erg bedankt voor je hulp, axe0!
9
Ik weet niet meer precies wat ik allemaal gedaan heb maar in elk geval heb ik de upgrade wel gestart maar weer gestopt. Via de Media Creation Tool heb ik ook een installatie-DVD (iso image) gemaakt met Win10 op de laptop (Win8.1.). Ook heb ik op het bureaublad van de laptop en desktop de Windows 10 Update Assistant staan, waaronder 1 snelkoppeling en toen ik net ging kijken waar die snelkoppeling vandaan komt, zie ik opeens een hele map met Windows10Upgrade staan in C:. Betekent dat dat ik hem toch al voldoende heb binnengehaald voor de licentie? Ik heb niks gedaan met mijn Outlook-account. Alleen die upgrade laten draaien totdat ik het idee had dat er echt een upgrade werd uitgevoerd en hem toen gestopt. Het was me allemaal te onduidelijk wat er gebeurde.

Nogmaals, ik wil nu nog niet naar Windows10. Ik wil het programma eerst wat leren kennen en dan op mijn laptop installeren, als dat kan met wat ik nu heb. Mijn grote werkpaard is de desktop, daar blijf ik nog even bij Win7. :)
10
De nieuwe map(pen) die je ziet is/zijn installatie mappen die worden gebruikt om de upgrade uit te voeren, als de upgrade assistant of Media Creation Tool klaar is, is de installatie voorbereiding voltooid. Pas als je de pc opnieuw laat opstarten en de installatie voltooid is, heb je een licentie (als dat nog mogelijk is).
11
Ik wil je niet onder druk zetten, maar uiterlijk binnen een paar maanden kun je Windows 10 niet meer gratis activeren omdat dan waarschijnlijk de installatie bestanden niet meer zomaar te downloaden zijn.

Op welk punt zat je bij de upgrade proces?
12
Ik heb echt geen idee hoe of wat. Ik heb veel meer begeleiding nodig als ik dit nog wil doen en dat gaat gewoon niet via een forum. Dank je voor je inzet.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”