Plaats reactie
1
Ik heb een wat oudere Acer Aspire 3104 WLCi laptop met een Radeon Xpress 1100 chip, zie voor alle specificaties dit Speccy shapshot.Voor deze Radeon 1100 zijn geen Windows 10 drivers beschikbaar via de site van AMD, standaard gebruikt Windows de Microsoft  Basic display adapter met een maximum resolutie van 1024*768. Echter dit topic op Tenforums bracht mij op het spoor van de Windows update catalog. De geadviseerde Radeon 2100 driver werkte echter niet, en als ik het goed onthouden heb kreeg ik vervolgens een 'Page fault in nonpaged area' blauw scherm.

Met systeem herstel kwam ik terug in de situatie voor het installeren van de 2100 driver, met de Microsoft  Basic display adapter. Ik heb via de Windows update catalog vervolgens de laatste 64 bits Radeon Xpress 1100 driver geïnstalleerd (versie 8.582.0.0). Deze werkt wel, Windows werkt prima in een resolutie van 1280*1024. Het enige is dat ik telkens bij het afsluiten of opnieuw opstarten van het systeem een ander BSOD krijg, nl. het Memory management blauwe scherm.
Schakel ik de Radeon 1100 driver uit dan is dit BSOD ook weg. De driver opnieuw installeren is dan wel weer een heel gedoe, eerst krijg je de basic adapter weer, deze updaten wordt niet geaccepteerd. Ik moet via systeemherstel weer terug naar de situatie voor het installeren van de 1e ATI driver.

Dit voelt toch wat buggy, dus ik hoop dat er een manier is om dit BSOD te vermijden. Hebben jullie tips? Ik heb het geheugen van mijn laptop overigens met geheugencontrole getest. Hierbij werden geen problemen gevonden.
2
Ding is helemaal niet geschikt voor W10, waarom dan toch de upgrade uitgevoerd?
https://www.acer.com/ac/en/MY/content/w ... ble-models
Uit begin vorig decennium.

En als de generieke Windows driver wel werkt, wat is dan het probleem?
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
3
Dank voor je reactie. Klopt, het is een oud beestje en Acer ondersteund 'm niet meer.

Waarom ik 'm dan toch geupgrade heb? Eigenlijk vooral om te kijken of het kan, en het handig is om een windows versie te hebben die zo lang mogelijk ondersteund wordt. Verder vind ik het uiterlijk van windows 10 wel mooi.

Ik had hier nog een aantal oude desktops staan plus wat laptop, die ben ik nu allemaal aan het nakijken en aan het updates / upgraden. Die desktops heb ik zonder problemen naar Windows 10 gebracht en dat lukt met deze laptop ook wel aardig, behalve dan dat die grafische driver niet compatible is. Ik dacht misschien is hier nog wat op te verzinnen en zijn er hier mensen met tips.

Hopelijk heb ik de achtergrond van mijn vraag zo wat verhelderd.
4
Leuke machine om eens met een Linux distributie te experimenteren......   ;-)
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
5
Dat doe ik al met een andere machine. Houd deze voorlopig nog op Windows. Ook omdat het ik het na zoveel gepruts bijna voor elkaar heb. :)
6
Tja, het gaat vaak ook om de uitdaging...... 
Da's de helft van de "pret"   :smartass:
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”