Plaats reactie
1
Gisteren mijn stoute schoenen aangetrokken en Windows Creators Update uitgevoerd op twee (oude) laptops, via deze link de update gedownload.
Afbeelding
Het ging vlot en beide laptops zijn nu voorzien van de laatste Microsoft update.

Het is niet nodig om de Systeembeveiliging opnieuw te configureren om een herstelpunt te maken, de lokale schijf (C) blijft ingeschakeld.
   

Kleine wijzigingen zijn namelijk als men op de Windows startknop klikt met de rechtermuisknop (Windows-toets + X):
  1. De Opdrachtprompt heet nu Windows PowerShell en Opdrachtprompt (administrator) heet nu Windows PowerShell (Admin).
  2. Het Configuratiescherm is vervangen door Instellingen.
Afbeelding De mogelijkheid om de benaming naar Opdrachtprompt en Opdrachtprompt (administrator) te wijzigen is aanwezig via Instellingen ☞  Persoonlijke instellingen  ☞ Taakbalk.
Maar waarom de oude benaming weer gebruiken? Het scherm dat wordt geopend heet Windows PowerShell en Admistrator: Windows PowerShell.

Om snel toegang te krijgen tot het Configuratiescherm ga naar Instellingen.
Klik op Persoonlijke instellingen, vervolgens klik op Thema’s in de linkerkolom en bij Verwante instellingen klik op Instellingen voor bureaubladpictogrammen.
Plaats een vinkje in het keuzevak bij Configuratiescherm, klik vervolgens op Toepassen  en OK.
Een andere optie is via Zoeken, vervolgens typ Configuratiescherm in en vervolgens Aan taakbalk vastmaken.

Paint 3D is toegevoegd na Windows Creators Update maar de vertrouwde (oude) Paint is nog aanwezig.
Gebruik men Paint vaak dan is het mogelijk om Paint aan de taakbalk vast te maken.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
2
Misschien mag ik hier ook mijn ervaringen met de Creators Update neerzetten?
Tot nu toe heb ik die update uitgevoerd op twee pc's. Allebei geforceerd, want de update werd nog niet spontaan aangeboden.
De ervaringen verschilden. Natuurlijk maakt het uit hoe oud de pc is. Op de nieuwste pc (4 jaar oud, maar met SSD en 8 GB werkgeheugen) duurde het totale proces 1 uur. Op een 9 jaar oude pc moest ik er 1 uur en 45 minuten voor uit trekken.
Op beide pc's was daarna de systeembeveiliging voor de C: schijf uitgeschakeld (terwijl die voorheen aan stond...)
Op de ene pc was (na rechtsklik op de knop Start) de Opdrachtprompt vervangen door Windows PowerShell; op de andere echter niet. Het is niet een andere benaming, heb ik begrepen. Windows PowerShell zou een stuk krachtiger (en beter?) zijn: https://www.howtogeek.com/163127/how-po ... nd-prompt/

Op beide pc's waren een aantal standaardprogramma's gewijzigd. De standaard browser (Firefox) en het standaarde-mailprogramma waren gelijk gebleven, maar de programma's voor het openen van muziek, afbeeldingen en videos waren gewijzigd in de standaard apps van Windows 10: Groove en Foto's.
Daarnaast moest ik op beide pc's de privacy-instellingen nalopen. Alles was op Aan gezet, terwijl het vóór de update Uit stond.
3
Ik heb hier Windows Creators Update ook zelf opgehaald want ben heel benieuwd naar ;D
Hier zijn bij beide laptops de systeembeveiliging voor de C: schijf ingeschakeld gebleven na de upgrade, zo ook bij beide laptops de benaming wijziging van de Opdrachtprompt naar Windows PowerShell en Opdrachtprompt (administrator) naar Windows PowerShell (Admin).

De enige standaardprogramma die hier gewijzigd is, is dat een pdf-bestand wordt geopend met Edge, maar dat heb ik snel gewijzigd bij één laptop en bij de andere laptop wordt een pdf-bestand geopend met het programma als vóór de upgrade.
Waaraan het ligt dat weet ik ook niet ::)
Van de privacy-instellingen zijn bekend naar mijn weten, want bij het installeren van de upgrade verschijnt toch eerst een scherm om de privacy-instellingen zelf in te stellen naar wens.

De onderstaande afbeelding is verkleind, klik op de thumbnail voor een vergroting.

Image
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
4
Het is mogelijk om het Configuratischerm toe te voegen aan de rechtermuisknop menu.
Klik met de rechtermuisknop op het bureaublad en scroll naar Nieuw, vervolgens klik op Tekstdocument.

Kopieer onderstaande code en plak in het tekstdocument.

Code: Selecteer alles

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\DesktopBackground\Shell\Control]
@="@shell32.dll,-4161"
"icon"="Control.exe"

[HKEY_CLASSES_ROOT\DesktopBackground\Shell\Control\command]
@="Control.exe"
Sla het bestand op als control.reg en op het bureaublad verschijnt onderstaande icoon:
Afbeelding Dubbelklik nu erop en vervolgens klik op Ja en OK.
Afbeelding Afbeelding Herstart de computer en klik met de rechtermuisknop op het bureaublad, het Configuratiescherm is toegevoegd.
Afbeelding
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
5
iEscape gaf hierboven aan hoe je een snelkoppeling naar het Configuratiescherm op het bureaublad kunt zetten en hoe je het configuratiescherm kunt toevoegen aan het contextmenu van het bureaublad. Ik heb voor de liefhebbers nog een andere manier om snel bij het configuratiescherm te komen, nadat je de Creators Update hebt geïnstalleerd.
Misschien wil je zo weinig mogelijk snelkoppelingen op je bureaublad of misschien wil je het contextmenu zo leeg mogelijk houden? Maak dan een tegel aan voor het Configuratiescherm in het startmenu:

Klik op Start; scrol in de lijst met programma's naar beneden totdat jij bij de map Systeem bent. Open de map Systeem; klik met de rechter muisknop op Configuratiescherm en kies dan Aan Start vastmaken.
Je hebt daarna het configuratiescherm als tegel in het startmenu gekregen:
Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”