Plaats reactie
1
hallo, ik had een vraagje ivm met bovenstaande.
daar de datum om te upgraden bijna gedaan is wou ik er toch aan beginnen.
Mijn vraag is:
wat doe ik het beste, ik heb verschillende pc/laptops (zus, zoon enz.) die ik zou
willen upgraden naar windows 10. dus ze hebben allemaal een geldige licentie van windows 7,
doch de ene is in het engels, de andere is 64bit en ook een 32 bit.
kan ik die update installeren op een aparte partitie (als ik die eerst maak) en zo ja hoe groot
moet die zijn?
Ingeval ik geen aparte partitie maak blijven mijn foto's, documenten edm op mijn toestel
en kan ik ze gebruiken onder windows 10?
Ingeval windows 10 te ingewikkeld is voor een van ons, kan ik dan gemakkelijk terug naar windows 7 en heb ik dan nog al mijn documenten en foto's edm?
Sorry voor de vele vragen, maar vandaar dat ik zo lang gewacht heb omdat windows 7 wel goed is
alvast bedankt
2
Je hebt inderdaad lang gewacht en de tijd begint nu te dringen. Je hebt nog maar een paar dagen voor de gratis upgrade naar Windows 10.
Je kunt het Media Creation Tool gebruiken en met behulp daarvan de installatiebestanden op een dvd of usb stick zetten, maar je kunt ook gewoon op het pictogram van Windows 10 downloaden klikken, dat in het systeemvak staat (vlakbij de klok) en dan de upgrade starten:
Afbeelding Ik heb intussen op 6 pc's de gratis upgrade naar Windows 10 uitgevoerd. De ene keer vanuit Windows 7, de andere keer vanuit Windows 8.1 en ook koos ik een keer voor een verse installatie van Windows 10, waarbij ik tijdens de installatie de product key van Windows 7 opgaf. Dat kan allemaal. Soms gebruikte ik het Media Creation Tool, maar meestal niet.
Wanneer je al je persoonlijke bestanden wilt behouden, dan moet je niet kiezen voor een verse installatie, maar de upgrade starten vanuit een draaiende Windows 7.
In principe blijven dan al je persoonlijke bestanden en ook al je programma's behouden.
Als het goed is, dan is je pc allang gecontroleerd om na te gaan of jouw programma's geschikt zijn voor Windows 10. Klik op de knop Windows  10 downloaden. Het venster Windows 10 downloaden opent dan. Klik in dat venster op de menuknop (linksboven; hij ziet eruit als 3 streepjes boven elkaar) en kies dan Controleer uw pc. Je leest dan of er problemen te verwachten zijn.
Geen problemen te verwachten? Dan kun je klikken op Upgrade now of Nu upgraden (afhankelijk van de versie van Windows: Engels of Nederlands). Het is niet nodig om van tevoren een aparte partitie aan te maken.

Zelf had ik van tevoren voor de meeste pc's eerst een back-up gemaakt van de volledige computer met het programma Acronis True Image. Dat is een betaald programma. Je kunt ook kiezen voor Windows Backup, wat op iedere computer al aanwezig is. Maak dan ook een herstelschijf, zodat je daarmee de computer kunt opstarten (en de gemaakte back-up kunt terugzetten), wanneer Windows niet meer wil opstarten.
Lang niet iedereen zal dat doen; de meeste mensen nemen de gok en meestal pakt die gok ook goed uit: de upgrade naar Windows 10 is dan succesvol en alle persoonlijke bestanden en alle programma's zijn nog aanwezig.

Iedere pc van jullie heeft een eigen versie: Ned 32bit; Ned 64bit en Engels. Die hebben dus allemaal een eigen upgrade nodig. Je kunt die met behulp van het Media Creation Tool allemaal verzamelen en op 1 grote USB stick laten zetten, maar het lijkt me net zo handig om de upgrade gewoon op iedere pc zelf te starten. Je hoeft daarvoor geen aparte map of partitie aan te maken.

Ik had slechts zelden dat een programma niet meer werkte onder Windows 10. Soms moest ik een nieuwere versie van een programma downloaden en installeren.
In alle gevallen waren bij mij alle persoonlijke bestanden bewaard gebleven.

Wanneer mocht blijken dat Windows 10 voor een van jullie te ingewikkeld is, dan kun je gedurende 1 maand na de upgrade nog terug naar Windows 7.
Daarvoor klik je in Windows 10 op de knop Start (= het witte pictogram van Windows 10,dat je helemaal linksonder op je beeldscherm ziet) en dan op Instellingen: Afbeelding Het venster Instellingen opent dan.
Klik in dat venster op de knop Bijwerken en beveiliging.
In het venster Bijwerken en beveiliging klikt  u in de linker kolom op Systeemherstel en dan ziet u dit:
Afbeelding Onder Terug naar Windows 7 klikt u op de knop Aan de slag.
Volg de aanwijzingen en laat de computer met rust. Na afloop heeft u Windows 7 weer terug, precies zoals het was, voordat u de upgrade naar Windows 10 uitvoerde.

Wat is dan het voordeel van het maken van een systeemback-up voordat je aan de upgrade naar Windows 10 begint, zul jij je misschien afvragen. Met die gemaakte systeemback-up kun je ook nog terug naar Windows 7, wanneer de maand bedenktijd al verstreken is.
3
heel erg bedankt voor de  uitleg!! toch nog een klein vraagje:
met een verse installatie, bedoelt u dan dat u de media creation tool gebruikte?  en de upgrade is gewoon vanuit windows 7 zelf?
Is er achteraf echt geen mogelijkheid om de taal van  engels naar nederlands te zetten, kwestie van die nieuwigheden wat
makkelijker te begrijpen?
en ja ik zal zekers en vast ook een backup maken tevoren, zeker is zeker he,
4
Met de Media Creation Tool kun je het image (de iso) van Windows 10 op een dvd branden of USB stick zetten.
Upgrade: zet de pc aan, wacht tot Windows 7 is opgestart en doe dan de dvd of USB stick erin waar Windows 10 op staat. Open de dvd en klik op Setup.exe. Op die manier blijven je programma's en persoonlijke bestanden behouden.
Verse installatie: start de pc, doe de stick of dvd erin en klik dan op de knop Start > opnieuw opstarten. Zodra je op het scherm de melding ziet "Druk op Del of F2  (of een andere toets) voor Setup", dan druk je op die toets en regel je in het BIOS dat het dvd-station of de USB stick bovenaan in de opstartvolgorde staat. Sla die instelling op en laat de pc dan doorstarten. De pc start dan niet op met Windows 7; hij zal opstarten van die stick of dvd. Op die manier kun je de harde schijf leeg maken en Windows 10 alle ruimte geven. Je raakt dan natuurlijk al je progamma's en bestanden kwijt. 
Je zou een verse installatie van Windows 10 NL kunnen doen op de pc met de Engelse versie van Windows 7. Tijdens de installatie zal dan om een product key gevraagd worden. Dan geef je de product key van Windows 7 op die op de licentiesticker staat die op die pc is geplakt.
Dat hoeft echter niet. Voer op die pc met Win 7 Engels gewoon de upgrade uit. Dan blijven al je programma's en bestanden behouden. Wanneer de upgrade naar Windows 10 voltooid is, ga je pas de taal wijzigen van Engels naar Nederlands: http://tipsentrucs.net/windows-10-taal-wijzigen-engels-naar-nederlands/
6
Oké, succes met het upgraden naar Windows 10 op de diverse pc's.
Op de meeste computers zal de upgrade voorspoedig en zonder fouten verlopen. Hoe snel het downloaden van de installatiebestanden van Windows 10 duurt, is afhankelijk van je downloadsnelheid. Bij mij duurde het downloaden 20 minuten tot een half uur. Daarna wordt de installatie voorbereid. Er lijkt niets te gebeuren, maar je computer is op de achtergrond dan toch al hard bezig. En dan zal de installatie van start gaan. Die gaat in 3 fasen:
1. Bestanden kopiëren
2. Onderdelen en stuurprogramma's installeren
3. Instellingen configureren.
Het percentage van de totale voortgang wordt daarbij steeds weergegeven in een grote cirkel.
Wanneer fase 1 voltooid is, dan is de totale voortgang 30%
Wanneer fase 2 voltooid is, dan is de totale voortgang 75%
Wanneer fase 3 voltooid is, dan is de totale voortgang van de upgrade 100%
Na ieder fase zal de computer uit zichzelf opnieuw opstarten. Je hoeft niets te doen.
Wanneer de upgrade voltooid is en op die computer een wachtwoord wordt gebruikt om in te loggen, zal Windows 10 opstarten met het vergrendelingsscherm. Dat is een afbeelding waarbij je uit een grot op zee uitkijkt. Klik dan op een willekeurige plek op die afbeelding en je zult het inlogscherm krijgen.

Op een moderne en snelle pc ben je in 1 uur klaar. Gaat het om een oudere computer met een zwakke/trage processor, dan kan het hele proces zomaar 4 uur duren.
Belangrijk: onderbreek de upgrade niet, ook al duurt die vele uren!
Wanneer je met een van de pc's problemen ondervindt bij de upgrade, dan schrijf je de foutmeldingen exact op en maak je daarvoor een apart topic aan.
Vermeld dan ook merk en type van de pc/laptop (bijvoorbeeld HP Pavilion DV7-2250ED) en geef aan op welk punt van de upgrade het misliep.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”