Plaats reactie

Gebruik jij Microsoft Edge al?

Ja het is een prettige browser.
Totaal aantal stemmen: 2 (40%)
Nee, ik gebruik een andere (vertrouwde) browser (Firefox, Chrome, Opera).
Totaal aantal stemmen: 1 (20%)
Nee, ik gebruik Internet Explorer in Windows 10. (Geen stemmen)
Wel geprobeerd maar... (zie reactie)
Totaal aantal stemmen: 2 (40%)
Totaal aantal stemmen: 5
1
Al een aantal dagen gebruik ik Microsoft Edge als standaard browser in Windows 10. Mijn eerste indruk is dat het een stabiele en no-nonsense browser is, en daarmee een wereld van een verschil met Internet Explorer.
Qua instellingen is alles makkelijk toegankelijk, als is het allemaal wel iets spartaans te noemen. Maar vandaar dat de eerdere naam van deze browser ook "Spartan" was..

Bij eerdere previews van Windows en daarmee ook Microsoft Edge zou er sprake zijn dat deze browser backwards compatibel zou worden met Firefox- en Chrom-extensies. Maar hiervan is in deze realease niets terug te vinden, of dit ook werkelijkheid gaat worden is daarmee een beetje vaag geworden. Gelukkig is wel het antieke ActiveX eindelijk verdwenen uit deze browser van Microsoft, qua veiligheid van deze browser zeker een pluspunt.
Verder heeft deze browser leuke features, zoals het maken van aantekeningen op websites, ook de integratie van Cortana in Edge in combinatie met een Microsoft Account werkt erg handig.

Maar wat is jullie eerste indruk, ik ben best wel positief over deze browser. Stiekem ben ik ook wel heel benieuwd wanneer de eerste adware en andere narigheid voor deze browser gaat komen...
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
Ik ben minder enthousiast, heeft voor een deel te maken met "wat de boer niet kent.......enz".
Ben vertrouwd met Firefox en Chrome, dus dan zoek je ook niet naar iets anders.
Wat me wel opviel is dat UAC aan moet staan. Ik heb dat niet (en wil het ook niet) en dan werkt Edge niet.
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
3
Dat UAC actief moet zijn voor het gebruik van Microsoft Edge is wel interessant, ooit was de bedoeling dat dit een soort van HIPS (Host Intrusion Prevention System) zou worden. Maar blijkbaar is het nu een essentieel onderdeel om met bepaalde applicaties (van Microsoft) te kunnen werken.. Dit ga ik zeker eens testen, bedankt voor de tip!.... :good:

Afgezien hiervan is UAC natuurlijk wel een deel van de algehele beveiliging van Windows, om welke reden(en) maak je geen gebruik van UAC als ik vragen mag? Zelf gebruik ik het wel, na gewenning natuurlijk want dit was allemaal geen gemeengoed van Windows in eerdere versies. De eerste versie van UAC was in Windows Vista een ramp, maar in Windows 7 al een stuk beter gebruiksvriendelijker en in Windows 10 heb ik daar de nadelen (nog) niet van ondervonden.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
In principe laat ik het wel aanstaan bij PC's die ik installeer, omdat ik daarbij het gevoel heb dat de eigenaar enigszins beschermd moet worden tegen "klakkeloos" klikken (temeer daar ik degene ben die het als het fout gegaan is weer moet oplossen).
Van mezelf heb ik het gevoel dat ik wel weet wat ik doe, ik goede back-ups bij houdt. Wellicht hou ik me zelf een beetje voor de gek, maar het gaat al een aantal jaren, eigenlijk vanaf de invoering van UAC, goed.
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
5
Mijn eerste indruk van Edge is ronduit negatief. Dat oordeel komt waarschijnlijk veel te vroeg, want ik heb Edge pas op 1 website gebruikt. Ik startte CCleaner op en die meldde dat er een nieuwe versie van CCleaner was. Oké, ophalen dan maar. Edge werd daarvoor automatisch geopend. De eerste indruk was niet goed: Edge schaalt niet goed. De website paste in de breedte niet op het scherm van mijn netbook (1024 pixels breed), zodat ik horizontaal moest scrollen. Ik klikte op de knop om de nieuwste versie van CCleaner te downloaden, kreeg de melding dat die gedownload werd, maar waar dan? Ik kreeg geen melding dat de download voltooid was. De download zat ook niet in de map Downloads.

Daarom Google Chrome gebruikt om de nieuwste versie van CCleaner op te halen. Daar hoefde ik niet horizontaal te scrollen. De breedte van de website (ja, het was dezelfde website) werd automatisch aangepast aan mijn netbook en zo hoort het ook. Toen de download voltooid was, kreeg ik daar ook (onderaan) een melding van. Prima, zo was ik het gewend.
Ik heb meteen van Chrome mijn standaard browser gemaakt. Daarvoor gebruikte ik deze handleiding: https://blog.mozilla.org/futurereleases ... t-browser/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die handleiding is voor het instellen van Firefox als standaard browser in Windows 10, maar je kunt hem natuurlijk ook voor Chrome gebruiken. Het is bepaald niet intuïtief dat je eerst op Microsoft Edge moet klikken om daarna van Chrome (of Firefox) je standaard browser te maken.
6
Zelf vind ik Edge een hele fijne browser om te gebruiken, alhoewel ik momenteel nog gebruik maak van Google Chrome vanwege het feit dat ik een adblock e.d. gebruik, als dat in de toekomst voor Edge ook beschikbaar komt; evenals WOT.

Het is in iedergeval een betere browser dan Internet Explorer. :w00t:

Voor mijn moeder is Edge zelfs beter dan een andere browser.
7
Ik heb van dag 1 de nieuwe browser als standaard in gesteld
mijn indruk is goed maar vind hem wel erg langzaam.

duurt lang voor hij de sites opent en van de ene pag naar de andere gaat
vind dat erg storend.

ben wel tegenaan gelopen dat ik te veel uit gezet had en dan werkt niet alles
maar vind het erg moeilijk wat wel of niet uit kan.

zou fijn zijn als adblock er was voor deze browser en dat ik symbaloo als startpagina zou kunnen instellen

Cclaener werkt goed want had al een update gehad voor windows 10


Al met al als hij sneller was ik erg tevreden
8
ayla schreef:Ik heb van dag 1 de nieuwe browser als standaard in gesteld
mijn indruk is goed maar vind hem wel erg langzaam.
Snelheid is inderdaad laag.
ayla schreef:zou fijn zijn als adblock er was voor deze browser en dat ik symbaloo als startpagina zou kunnen instellen
Kun je bij de instellingen instellen. Afbeelding Extensies zoals een Adblock komen nog voor Edge. :good:
10
Hoi,

Klik in Edge op de 3 stippen rechts boven. Afbeelding Klik hierna vervolgens op Instellingen. Afbeelding Vervolgens kun je het volgende instellen. Afbeelding
15
ik vind edge niet gebruiks vriendelijk ook niet met de favoriete bookmarks, geef mij maar firefox dat is en blijft de beste en het overzichtelijks
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 10”