Gesloten
1
De gratis upgrade van Windows 10 betreft een hardwaregebonden licentie, maar wat houdt dat nu precies in? Microsoft kent twee soorten licenties, namelijk een Retail-versie (Full Package) en een OEM (Original Equipment Manufacturer) versie. Zoals de naam al aangeeft is de retail-versie een volledig pakket, maar ook meteen de duurste van de twee. Bij deze licentie ben je echter wel vrij deze te gebruiken op een andere computer. Bij een OEM-licentie ligt dat wat anders, dit soort licenties worden namelijk in combinatie met de gebruikte hardware geleverd.

Een OEM-licentie staat dan ook niet toe deze opnieuw te gebruiken op een andere of nieuwe PC. De gratis upgrade naar Windows 10 betreft dus zo'n OEM (hardwaregebonden licentie), maar wat als je nu een retail-versie van Windows 7 of 8 hebt geüpgraded? En kan je in de toekomst deze retail-versie dan op een andere computer ook nog gratis upgraden naar Windows 10? In dit artikel meer informatie daarover.

Windows 7/8 (OEM) upgraden naar Windows 10
Wanneer je een computer hebt gekocht waarop Windows 7 of 8 voorgeïnstalleerd was heb je (veelal) te maken met een OEM-licentie. Op basis van de hardware is er een zogenaamd hardwareprofiel aangemaakt, deze is vervolgens gekoppeld aan de licentie van Windows. Wanneer je één van deze hardware-onderdelen zou vervangen kan je te maken krijgen met activatieproblemen, of meldingen dat Windows niet meer Genuine is.
Wanneer je in dit geval een upgrade naar Windows 10 gaat uitvoeren zal er eigenlijk niets veranderen. De licentie blijft immers een OEM-licentie, die gewoon aan dezelfde hardware gekoppeld zal zijn.

Windows 7/8 (Retail) upgraden naar Windows 10
Bij het upgraden van een retail-versie van Windows 7 of 8 gaat het iets anders in zijn werk. Bij de upgrade naar Windows 10 zal de licentie dus omgezet worden naar een OEM (hardwaregebonden) licentie. Concreet betekent dit dat je de oorspronkelijke installatie (Windows 7 of 8) samen met de upgrade van Windows 10 niet kan hergebruiken op een andere, eventueel nieuwe computer. Echter blijft de retail-licentie van Windows 7 of 8 na de upgrade naar Windows 10 wel behouden.

Je hebt na de upgrade van Windows 10 dus nog wel de mogelijkheid om het eerdere Windows 7 of 8 te deactiveren zodat je deze licentie wel kan overhevelen naar een andere, of eventueel nieuwe computer. Binnen het jaar dat de upgrade naar Windows 10 gratis wordt aangeboden kan je dan een ander systeem nog gratis upgraden. Echter is dit hierna niet meer mogelijk, dan dien je een losse upgrade van Windows 10 aan te schaffen om de retail-licentie van een eerdere Windows versie te kunnen upgraden.

Herinstalleren van Windows als de upgrade van Windows 10 niet meer gratis is?
De licentie van Windows 10 is een hardwaregebonden licentie, na de upgrade heb je dus geen nieuwe productcode van Windows. De validatie en activatie van de upgrade Windows 10 loopt via de hardware van de computer.
De hardwaregebonden licentie (zonder productcode) wordt middels een hardware-ID gevalideerd, o.a. via de CPU, het moederbord en de grafische kaart.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
Omtrent de hardwaregebonden licentie van Windows 10 is het allemaal best onduidelijk hoe het één en ander in elkaar steekt? Tenminste na de upgrade heb je geen nieuwe productcode, maar het is wel mogelijk om Windows 10 als schone installatie opnieuw te installeren. Daarvoor zou je dan geen productcode meer voor nodig hebben, blijkbaar is dat in sommige situaties wel het geval dat je een productcode moet ingeven. Maar volgens sommige gebruikers van Windows 10 niet aan het begin van de installatie maar aan het einde. Dat is wel frappant eigenlijk, want normaliter dien je een productcode aan het begin van de installatie in te geven.

Ik ben dan ook heel benieuwd (en wellicht vele andere gebruikers), of iemand al een gelijkaardige situatie heeft meegemaakt?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Maxstar schreef: het is wel mogelijk om Windows 10 als schone installatie opnieuw te installeren. Daarvoor zou je dan geen productcode meer voor nodig hebben, blijkbaar is dat in sommige situaties wel het geval dat je een productcode moet ingeven. Maar volgens sommige gebruikers van Windows 10 niet aan het begin van de installatie maar aan het einde. Dat is wel frappant eigenlijk, want normaliter dien je een productcode aan het begin van de installatie in te geven.
Na het uitvoeren van de Upgrade een schone installatie (opstarten vanaf DVD en de schijf geformatteerd) uitgevoerd zonder een productcode in te geven met als resultaat een Windows 10 waarin totaal geen instellingen aan te passen waren omdat Windows niet geactiveerd bleek.
Opnieuw een herinstallatie uitgevoerd maar ditmaal wel een productcode ingegeven ( verkregen via Speccy na het uitvoeren van de Upgrade en die blijkbaar bij iedereen hetzelfde is indien het om de zelfde Windows 10 versie gaat).
Resultaat.... een geactiveerde en dus werkende Windows 10.
Als test nogmaals een 4-tal keer een schone installatie uitgevoerd met die productcode en Windows 10 wordt telkens geactiveerd.

De productcode wordt wel telkens in het begin van de installatie gevraagd.
4
Bedankt voor het testen Clarckie, heb je de productcode die je met Speccy hebt verkregen nog vergeleken met die van de voorgaande Windows versie? Op mijn systeem met Windows 10 is de productcode nog identiek aan die van Windows 8 namelijk. Wanneer ik bijvoorbeeld in een virtuele machine een schone installatie probeer uit te voeren met deze productcode krijg ik de melding dat die ongeldig is.
Niet zo heel vreemd want deze is van Windows 8, het is dus heel frappant dat het ingeven van de productcode op sommige systemen wel werkt en op andere systemen weer niet.. ::)
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
De productcode gegeven door Speccy is niet dezelfde als gebruikt in Windows 8. Het betreft een generieke code.
In een virtuele machine loopt het wat betreft activatie ook mis,.... heeft dit te maken met het feit dat je dan niet volledig dezelfde hardware in gebruik hebt?
6
Heel apart dat Speccy een andere productcode toont, Windows 10 zou immers geen unieke productcode krijgen omdat het een hardwaregebonden licentie betreft. Maar jij hebt dus wel een andere productcode, op mijn systeem is deze nog steeds identiek aan die van Windows 8. Ik wordt steeds nieuwsgieriger hoe dit nu werkelijk allemaal in elkaar steekt. :lol:
Clarkie schreef:In een virtuele machine loopt het wat betreft activatie ook mis,.... heeft dit te maken met het feit dat je dan niet volledig dezelfde hardware in gebruik hebt?
Dat zou heel goed kunnen omdat een eerder gemaakte hardware-ID niet matcht met de huidige systeemconfiguratie zeg maar.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Ik kwam op een Duitse website een interessant artikel tegen: mits een kleine aanpassing / ingreep is het mogelijk om met de Windows 10 ISO rechtstreeks - dus zonder dat je eerst vanuit je bestaande Windowsversie een upgrade uitvoert - een clean install uit te voeren ... Windows 10 neemt dan zo'n 15GB ruimte in.
Theory is when you know something, but it doesn't work ... practice is when something works, but you don't know why ...
8
Asus schreef:Ik kwam op een Duitse website een interessant artikel tegen: mits een kleine aanpassing / ingreep is het mogelijk om met de Windows 10 ISO rechtstreeks - dus zonder dat je eerst vanuit je bestaande Windowsversie een upgrade uitvoert - een clean install uit te voeren ... Windows 10 neemt dan zo'n 15GB ruimte in.
Dat ga ik binnenkort zeker eens testen. :good:
10
Ik vraag me af welk serienummer je dan moet gebruiken met die iso.

Overigens kreeg ik vandaag ook weer een testverhaal te horen.
Van die man waar ik eerder over sprak Maxstar. Hij heeft opnieuw getest met 2 pc's en 1 laptop en bij allen kon hij die Windows 10 licentiecode gebruiken.
Hij heeft ook nog met een Asus laptop getest, daar kreeg hij echter de productcode niet mee geactiveerd.
Zou het kunnen zijn dat het wel beperkt is maar niet tot specificieke hardware maar op fabrikant? Gezien het op al zijn Dell machines wel lukte maar op de Asus niet?
Greetings, Black Tiger.
11
Voor Windows 10 zijn er een aantal generieke productcodes zo blijkt, wellicht dat er dus van zo'n productcode gebruik wordt gemaakt.
Wellicht komen de Dell systemen ook qua hardware overeen waardoor de activatie geen probleem is maar op het Asus systeem wel.

Code: Selecteer alles

?: TY4CG-JDJH7-VJ2WF-DY4X9-HCFC6
Pro: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T
Home: TX9XD-98N7V-6WMQ6-BX7FG-H8Q99
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
12
Ik heb hier nu 2 computers draaien op Windows 10 en ik heb even gekeken wat daarvan de productcodes zijn (met Speccy > Besturingssysteem):

Windows 10 Pro: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T (die komt dus overeen met de code die Maxstar noemt voor de Pro versie)
Windows 10 Home: YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7

Ik heb geen idee of er nog meer generieke codes zijn voor Windows 10 Home.
14
QJNXR-YD97Q-K7WH4-RYWQ8-6MT6Y
Theory is when you know something, but it doesn't work ... practice is when something works, but you don't know why ...
15
Zou Microsoft iets te vroeg zijn geweest en zich op een of andere manier met de licentiecodes vergist hebben? Want dit is toch wel apart als er een aantal van dezelfde codes gebruikt wordt, toch?
Greetings, Black Tiger.
Gesloten

Terug naar “Windows 10”