Computer Forum voor al uw vragen en problemen.

Register een gratis account om van alle functies op het forum gebruik te kunnen maken.

Problemen met uw computer, of heeft u advies nodig? PC Web Plus helpt u graag verder.

Welkom op PC Web Plus, op dit computerforum kunt u terecht voor gratis hulp bij computerproblemen en allerhande vragen over software, hardware en computerbeveiliging.

Als gast kunt u alleen het forum bekijken en meelezen met de verschillende discussies. U kunt echter geen reacties of commentaar geven op bestaande discussies, of nieuwe onderwerpen op het forum starten met uw vraag of probleem.

Klik op de onderstaande link om geheel gratis een gebruikersaccount op ons forum te registreren. Vanaf dat moment kunt u deelnemen aan de diverse discussies op het forum.

Klik hier om een gratis account te registreren! - of lees onze Welkomstgids door voor meer informatie over het gebruik van het forum.

Mako
VIP PC Helpforum
VIP PC Helpforum
Onderwerp Auteur
Kennisniveau: (2) Ervaren
AV: Emsisoft Internet Security
FW: Emsisoft Internet Security
Contacteer:

Nieuwsbrief bijlage, website of HTML

ma 30 dec, 2013 15:18:47

Hoi,

Ik vroeg me af wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende mogelijkheden voor het versturen van een nieuwsbrief.
Je kan een nieuwsbrief op volgende wijzen verzenden:

• In bijlage
  • Een linkje naar een website waarop de nieuwsbrief gehost wordt
  • Als HTML code in de mail zelf

Als bijlage toevoegen
Wanneer je een bijlage toevoegt is dit vaak een groot aantal megabytes dat verzonden moet worden naar elke ontvanger. Daarnaast is de keuze van extensie niet onbelangrijk, je wil immers dat de ontvangers deze snel kunnen openen en lezen precies zoals jij die hebt gemaakt. PDF biedt daar een schitterende oplossing voor.
De belasting van de server voor bijlagen is via deze weg echter vrij hoog en veel ISP's hebben een restrictie op bestandsgrootte. Veel bijlagen worden door verschillende anti-viruspakketten als potentieel gevaarlijk aanzien en zo heeft de mail dus een grotere kans heeft in de spam folder terecht te komen.

Link naar je gehoste nieuwsbrief
Dit is eigenlijk een beetje een omstreden manier naar je nieuwsbrief. Je verzendt enkel een stukje tekst en verwijst iedereen door naar (vermoedelijk) je eigen website waar de nieuwsbrief te lezen valt. Je bespaart dan wel heel wat bandbreedte bij het versturen van je nieuwsbrief, erg aantrekkelijk komt zo'n linkje niet over. Bovendien moet je er nog voor zorgen dat het bestand er op jouw website of host prima uitziet.
Mails met enkel een link zijn opnieuw niet erg geliefd bij antivirus en spamfilters waardoor ook deze vorm een verhoogde kans heeft om bij heel wat mensen in de spambox terecht te komen.

HTML code dan maar...?
Bovengenoemde opties lijken dus op het eerste zicht niet ideaal. Je nieuwsbrief verzenden als HTML bericht is een optie die veel nieuwsbrief programma's aanbieden. Ook hier zit er echter een addertje onder het gras: opgelet met de codering van je mail. Een slechte codering zorgt ervoor dat je nieuwsbrief perfect leesbaar is op computer x maar helemaal niet lekker oogt op computer y. De meest gebruikte codering voor Europa lijkt me Unicode UTF-8 maar ook ISO en Western European (Windows) zijn populaire indelingen. Mijn ervaring leert me dat afhankelijk van je gekozen instelling je mail anders wordt geladen in verschillende mailprogramma's als Gmail, Outlook, ect.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit wat nu precies de beste manier is om nieuwsbrieven te versturen. Allemaal hebben ze wel voor- en nadelen maar welke scoort nu het beste naar universele structuur toe?
Met vriendelijke groet,
Mako

Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators