1
Een foute update van ESET, bekend van de virusscanner NOD32, heeft voor enkele problemen gezorgd bij gebruikers.

ESET rolde de foute update eerder deze week uit. Al snel kregen gebruikers meldingen van een fout in ekrn.exe, een sleutelproces in het functioneren van NOD32 en ESET Smart Security.


Ook kwamen er meldingen binnen van gebruikers waarbij ekrn crashte, waarbij systemen niet reageerden en waarbij er melding werd gemaakt van een virus zonder naam.
Het bedrijf raadde gebruikers aan om de computer opnieuw op te starten, het ESET-product bij te werken en dan weer opnieuw op te starten. Was het probleem toen nog
niet opgelost, dan moesten gebruikers de software verwijderen en opnieuw installeren. Zakelijke klanten konden gebruikmaken van een tool om het probleem te verhelpen.

Een moderator op het ESET-forum laat weten dat de updates voordat ze vrijgegeven worden wel degelijk worden getest. "Het was een combinatie van verschillende
factoren wat tot de problemen heeft geleid", zo gaat de mod verder. "Ik kan je verzekeren dat de nodige maatregels worden genomen om de kans op herhaling van
problemen na automatische updates te voorkomen."

Zulke verzekeringen waren niet genoeg voor de meeste gebruikers. "Ik heb de hele dag besteed om dit probleem op te lossen", aldus een gebruiker.
"Ik ben er bijna door ontslagen."

Er zijn ook meldingen van bedrijfsservers die ermee ophielden na de update. "Wij zijn een Fortune 50-bedrijf dat NOD32 op ongeveer drieduizend servers van onze klanten
draait. Met zoveel servers die bij bosjes neervallen en opnieuw ingesteld moeten worden terwijl de telefoon roodgloeiend staat, maakt me niet blij."

De foute update vond zijn weg naar de gebruikers omdat het testscenario incompleet was. Het product moest namelijk bijgewerkt worden,
maar die update bestond tijdens het testproces nog niet met als gevolg dat de update in dat geval geen fouten opleverde.

Meer informatie over de fout is hier te vinden.


Bron: techzine.nl
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”