Plaats reactie
1
Dit jaar bestaat Kaspersky 20 jaar, en heeft nu ook een gratis versie van zijn antivirus-software uitgebracht.
De Engelse versie is momenteel al te downloaden, de Nederlandse versie verschijnt in oktober dit jaar.

https://www.antimalwaresoftware.nl/kasp ... antivirus/

Op een testsysteem heb ik Kaspersky Free nu een aantal dagen in gebruik en draait lekker stabiel.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar de eerste testresultaten van AV Test en AV Comparatives. Als de proactieve bescherming gelijkwaardig is aan de betaalde pakketten dan gaat het naar mijn idee zeker een gedegen concurrent worden van andere gratis virusscanners.

Zijn er al meer mensen die Kaspersky Free in gebruik hebben of hebben getest?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
Ik heb Kaspersky Free niet in gebruik. Wel intussen gekeken naar de verschillen tussen de gratis en de te betalen versie van Kaspersky antivirus. Misschien zijn die voor de leden van dit forum ook interessant.

AV-Comparatives heeft een overzicht (pdf) gemaakt waarin de verschillen getoond worden tussen de gratis en de te betalen versie van een flink aantal virusscanners: http://www.av-comparatives.org/wp-conte ... 017_en.pdf

Kaspersky Free vs Kaspersky Anti-Virus wordt in dat pdf bestand besproken op blz. 38.
3
Dat is best wel een interessant PDF-bestand. AV Comparatives geeft dus enigszins aan dat de gratis virusscanner van Kaspersky nagenoeg of geheel identiek is aan het betaalde antiviruspakket. Dit is wat ook Kaspersky zelf als argument aangaf bij de lancering van Kaspersky Free. Met andere woorden moet de gratis versie dus een identieke bescherming bieden als het betaalde antivirus pakket qua beschermingsmodules.

Kaspersky Free is daarmee dus een "freemium-pakket" met een gebruikersinterface die wat uitgeschakelde onderdelen aan boord heeft. Dit met als doel om net zoals bij andere gratis virusscanners mensen over te halen tot het upgraden naar een internet security pakket met meer functies. Wellicht om daarmee ook flink te kunnen concurreren met Windows Defender. Kaspersky en Microsoft waren de laatste tijd immers niet elkaars beste vrienden.. ;D
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Ik heb enkele dagen geleden AVG free verwijderd en Kaspersky free Eng probleemloos op zowel mijn desktop als laptop geïnstalleerd. Voordeel vind ik dat phishing wordt meegenomen en dat je duidelijk meer mogelijkheden hebt.
Bedenk echter dat het "free" maar voor één jaar geldt. Hoe het daarna verder gaat moeten we afwachten. Ik denk dat we dan weer naar een betaalde versie moeten. Dat zal ook de reden zijn dat het pakket niet totaal is uitgekleed.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?
5
De jaarlicentie van Kaspersky Free loopt samen met een 'auto-renewal" systeem. Na het eerste jaar zal de gratis licentie weer voor een jaar verlengd worden.
Het is dus geen trial voor 1 jaar, waarna je dan moet overstappen naar een betaalde versie.

Wel denk ik dat ze de gratis licentie koppelen aan aanbiedingen. Na het eerste jaar krijg je dan misschien bij de verlenging van de gratis licentie een optie om voordeliger over te stappen naar een betaald pakket. Een dergelijke methode gebruiken andere gratis virusscanners ook.

Maar het is wel officieel bevestigd dat je ook na het eerste jaar Kaspersky Free weer gratis kan verlengen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Fijn te horen. Als ik hier kijk behoort Kaspersky toch tot de betere scanners: http://chart.av-comparatives.org/chart1.php
Natuurlijk zijn er meer (zeer) goede scanners maar die willen blijkbaar nog wel eens een fals positive geven. Al lijkt me dat geen ramp.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?
7
Ook bij SE Labs scoort Kaspersky (IS) erg goed, zie de laatste test van april - juni.
- https://selabs.uk/download/consumers/ap ... nsumer.pdf
- https://selabs.uk/en/reports/consumers/2017

Ik hoop dat ze de gratis versie meenemen in de testen van juli - september en oktober - december.
Dan is er een mooie vergelijking met de gratis versie van AVG, Avast en Defender (MSE).
Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Ik heb Kaspersky Free inmiddels ook geïnstalleerd en wat mij al meteen opvalt is dat als ik een volledige scan wil uitvoeren dat daar iets van 17 uur voor gerekend wordt, dit in tegenstelling van Avira Free die ik hiervoor gebruikte, die was met 30 minuten klaar.

Die volledige scan zal ik een andere dag laten uitvoeren, daar de tijd die ik nu heb voor mij beperkt is.

Voor de rest ziet het er goed uit, en de VPN met dagelijks 300 MB die heb ik ook aangezet daar ik via een Wifi verbinding werk, weliswaar via mijn eigen router.

Wat mij trouwens opvalt is dat in bovenstaand lijstje Avira niet eens voorkomt, die ik voorheen gebruikte.

Voor mij dus de eerste keer dat ik met Kaspersky in zee ben gegaan, en toch aardig dat daar dus ook een gratis versie van beschikbaar is.
En nu maar hopen dat MBAM ook hier niet weer roet in het eten gooit, ik wacht af hoe het bevalt.
9
Ik heb zowel MBAM als Kaspersky en heb geen problemen.
Wat betreft het scannen: kijk zowel bij Avira als bij Kaspersky wel even of er alleen partitie/drive c: wordt gescanned of je hele pc. Dat zal een slok op een borrel schelen.
Als Avira er 30 min. over doet (klinkt voor mij normaal), dan is er iets mis als Kaspersky over de zelfde drive 17 uur doet.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?
10
Veng schreef:Ik heb zowel MBAM als Kaspersky en heb geen problemen.
Wat betreft het scannen: kijk zowel bij Avira als bij Kaspersky wel even of er alleen partitie/drive c: wordt gescanned of je hele pc. Dat zal een slok op een borrel schelen.
Als Avira er 30 min. over doet (klinkt voor mij normaal), dan is er iets mis als Kaspersky over de zelfde drive 17 uur doet.
Volgens mij scand hij de hele pc, en eerlijk gezegd heb ik er niet op gelet om alleen de c partitie te kiezen, kan ik overigens ook eens proberen, eens zien of dit scheelt.
Ik zie overigens dat jij als AV AVG gebruikt, of heb jij dit nog niet veranderd in je profiel.

Even als toevoeging, ik heb zojuist alleen de c partitie opgegeven om te scannen, en dat scheelt inderdaad aanzienlijk 
11
Even nog een vraag.

Onderaan rechts in de taakbalk zie ik steeds een doorzichtig wit schildje knipperen van Kaspersky, wat houd dit in?

Gebeurd niet constant maar wel regelmatig.
12
Dan is Kaspersky "iets" aan het doen.
Ik moet idd profiel nog aanpassen. IK heb Kaspersky pas onlangs geïnstalleerd.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?
13
Veng schreef:Dan is Kaspersky "iets" aan het doen.
Ik moet idd profiel nog aanpassen. IK heb Kaspersky pas onlangs geïnstalleerd.

Dank je, ik had al zo een vermoeden.
15
Maxstar schreef:Volgens mij geeft het knipperen van het schildje aan dat er een controle op updates wordt uitgevoerd.
Je zou dit eens kunnen controleren door te kijken of de tijd van het knipperen overeenkomt met de laatste update.
Bedankt voor je reactie.
Ik ben er inmiddels achter, het is inderdaad zo dat er een actie bezig is.
Tot op heden bevalt dit programma mij goed en gaat beter overweg met MBAM dan ik voorheen met Avira ondervond.
Dus een aanrader voor iedereen die een gratis virusscanner zoekt.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”