Plaats reactie
2
Volgens mij zit er in G DATA Total Protection geen specifieke bescherming tegen ransomware.
Daarvoor heb je wel aparte software zoals Malwarebytes Anti-Ransomware Beta. Dat programma is nog in beta en wordt enkel aangeraden voor evaluatiedoeleinden (om te testen). Of HitmanPro.Alert met Cryptoguard. Dit laatste programma heb ik korte tijd op mijn pc gehad, maar het zorgde bij mij voor tal van blauwe schermen. Na verwijdering van het programma waren de BSOD's ook verdwenen. Dat zegt misschien meer over mijn pc (en de programma's die daarop staan) dan over het programma HitmanPro.Alert, maar ik blijf er nu vanaf.
Wat doe ik zelf als bescherming tegen ransomware?
1. Heel erg oppassen met links in en bijlagen bij e-mails.
2. Regelmatig back-ups maken op een externe harde schijf. Na het maken van de back-up moet je de externe harde schijf weer ontkoppelen, want als je getroffen wordt door ransomware, dan zullen ook de bestanden die staan op USB sticks en externe harde schijven die op dat moment zijn aangesloten, versleuteld worden.
4
Daar heb je zeker wat aan. Een malware expert zou je daar meer over kunnen vertellen. Misschien wil een van hen nog reageren.
Ik ben absoluut geen malware expert, dus wat ik hieronder vertel mag je met een korreltje zout nemen.
Hier wordt uitgelegd wat Bitdefender Anti Ransomware doet: http://www.majorgeeks.com/files/details ... mware.html
Dat programma herkent dus een beperkt aantal ransomware varianten en zal die stoppen. Nieuwe, lees: nog niet algemeen bekende ransonware wordt niet tegengehouden. Het programma zal zichzelf up-to-date proberen te houden zodat ook nieuwere vormen van ransomware worden tegengehouden, maar het programma werkt in feite met definities van de verschillende soorten ransomware.
HitmanPro.Alert werkt anders. Die kijkt niet naar definities van malware, maar naar het gedrag dat die vertonen. En het gedrag van die varianten van ransomware komt natuurlijk sterk overeen: gepoogd wordt steeds om zo snel mogelijk zoveel mogelijk persoonlijke bestanden te versleutelen.
6
Hallo,

De pakketten van G Data zijn inderdaad niet uitgerust met een aparte module die specifiek bescherming biedt tegen ransomware. Maar "Total Protection" is wel uitgerust met een exploitbeveiliging, deze functionaliteit zorgt ervoor dat er pro-actieve bescherming is voor veiligheidslekken in geïnstalleerde software. De meest gebruikte tactiek is dat malware via beveiligingslekken middels een kwaadaardige code het systeem kan infecteren. Zie ook dit artikel voor meer informatie.

Afgezien hiervan zou je in theorie ook kunnen stellen dat een specifieke bescherming voor bepaalde malware in dit geval "ransomware" niet nodig zou zijn. Een beveiligingspakket zou namelijk voor alle soorten malware pro-actieve bescherming moeten bieden. Helaas is het zo dat geen enkel pakket 100% bescherming kan bieden, het combineren van verschillende pakketten kan hierbij uitkomst bieden om de algehele beveiliging te optimaliseren. In dit geval dus G Data Total Protection en Bitdefender Anti-Ransomware, maar ook hier geldt dat de kans bestaat dat geheel nieuwe varianten langs de radar kunnen komen en het systeem kunnen infecteren.

Momenteel is de beste preventie tegen ransomware en in het bijzonder de cryptolockers het maken van goede back-ups. Een complete systeemimage en bijvoorbeeld dagelijkse back-ups van persoonlijke gegevens is zeker aan te raden. Mocht je back-ups maken middels een vorm van (automatische) synchronisatie (bij gewijzigde bestanden) kan dat tricky zijn. Deze optie is dan eigenlijk ook niet aan te raden als primaire back-up, mocht het systeem geïnfecteerd raken met een cryptolocker zullen bijvoorbeeld versleutelde bestanden gesynchroniseerd worden waardoor je geen origineel meer hebt.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Hallo Maxstar,

Bedankt voor de uitgebreide informatie over G Data.
Ik blijf dus gewoon deze combinatie houden.
(G Data en Bitdefender Anti - Ransomware blijf ik gebruiken.)

Met vriendelijke groet,
Gerard
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”