Plaats reactie
1
Toen ik vanmiddag een nieuwe laptop bestelde werd me gezegd dat
banken aansprakelijkheid af zouden wijzen in het geval mijn bankrekening
leeggeplukt zou worden.

Dit zou een nieuwe wet sinds 1/1/2015 zijn.

Er werd aanbeveling voor anti-virus ed + firewall van G DATA gedaan -
kosten 30 euro per jaar.

Ik heb sinds jaren geen betaalde beveiliging gehad en verder vrij probleemloos gedraaid.
Ik draai naar mijn idee helemaal goed sinds ik Avast free en On Line Armor op jullie advies geinstalleerd heb.

Graag jullie mening.
2
Hallo,

De beveiligingssoftware van G Data is inderdaad prima, echter kan je het systeem ook prima met gratis software beveiligen.
Zoals je al aangeeft gebruik je momenteel de gratis versie van avast!, qua detectie scoort Avira momenteel in de diverse testen wat beter en is daarmee ook een beter alternatief.

Wat betreft Online Armor is de ontwikkeling hiervan door Emsisoft stopgezet, hiervoor verschijnen dus geen updates meer en vanaf dit jaar is de ondersteuning ook geheel gestopt.
Het alternatie is Emsisoft Internet Security, deze bevat preventieve malwarebescherming inclusief een firewall die gebaseerd is op Online Armor.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Ok.

Wat ik gisteravond nergens en dus niet bij 1 bank vwb voorwaarden internet/telebankieren heb kunnen vinden is dat je
verplicht zou zijn betaalde diensten af te nemen terwijl ze me vertelden dat dit sinds 1/1/2015 verplicht zou zijn.

Wel vond ik dat, gesteld het fout zou gaan je geen illegale programma's op je computer mag hebben,
dat je antivirus ed moet gebruiken, je computer schoon zou moeten zijn.

Ik heb een fout gevoel over de info die ze me gaven (hun kassa telt wel door en voel er veel voor ze te bellen
en zeggen dat ze GDATA mogen schrappen.
5
Het is inderdaad zo dat als er bewezen kan worden dat fraude met internetbankieren (deels) eigen schuld is dat banken hiervoor de cliënt verantwoordelijk kunnen stellen.
Dus wanneer er geen optimale beveiliging zou zijn, ofwel bewust met illegale (gekraakte) software wordt gewerkt waarmee bijvoorbeeld het systeem geïnfecteerd is geraakt kan je verantwoordelijk worden geacht.
Maar dat je bank kan verplichten om betaalde beveiligingssoftware te gebruiken is een fabel, daarbuiten is het ook nog wel een grijs gebied in welke gevallen een bank jouw aansprakelijk kan stellen.

Tegenwoordig zijn er talloze beveiligingspakketten, in principe doen deze allemaal wat ze moeten doen. Echter doet de één dan beter dan de andere, daarbij geldt ook dat je bijvoorbeeld bepaalde software kan combineren.
Als basis neem je altijd een virusscanner, dit kan gewoon een gratis versie zijn. Daarnaast kan je dan een aanvullende malwarescanner gebruiken zoals bijvoorbeeld Malwarebytes Anti-malware waarmee je periodiek de PC kan scannen.

Verder is het natuurlijk bekend dat malware in steeds meer innovatiever maar ook in meer schadelijke vormen verschijnt. Denk aan "bankingtrojanen" waarvan je de aanwezigheid niet merkt en ook onopgemerkt blijven van beveiligingspakketten. Maar ook de zogenaamde ransomware (cryptolockers) die bestanden op de computer versleutelen zijn een ware plaag. Voor dergelijke malware is het eigenlijk wel raadzaam om aanvullende beveiligingssoftware te gebruiken, denk bijvoorbeeld aan HitmanPro.Alert of Malwarebytes Anti-Exploit.
Mieke schreef:Nog even: u bedoelde Avira als antivirus en Emisof als firewall?
Ik bedoelde inderdaad Avira als antivirus, deze heeft momenteel een betere detectie dan avast!. Ook heeft Avira geen extra's aan boord die eigenlijk niets toevoegen aan de uiteindelijk geboden beveiliging.
Wat betreft Emsisoft Internet Security is dit niet enkel een firewall, het is een compleet beveiligingspakket. Dus wanneer je deze gebruikt hoef je geen andere virusscanner meer te installeren.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Mieke lijkt zich af te vragen wat de veiligheidsregels zijn waar particulieren zich volgens hun bank aan moeten houden.
De meeste Nederlandse banken lijken aangesloten te zijn bij Betaalvereniging Nederland. Hier vind je alle leden van de Betaalvereniging Nederland: http://www.betaalvereniging.nl/leden/" onclick="window.open(this.href);return false;

En in dit pdf bestand worden de veiligheidsregels opgesomd waar particulieren zich aan moeten houden: https://www.veiligbankieren.nl/wp-conte ... lieren.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
In punt 3 gaat het over de beveiliging van de gebruikte apparatuur (i.c. de computer). En er wordt daar wel gesproken over een up-to-date virusscanner en firewall, maar er staat echt niet bij dat het een betaalde virusscanner en firewall moet zijn.
7
En er wordt daar wel gesproken over een up-to-date virusscanner en firewall, maar er staat echt niet bij dat het een betaalde virusscanner en firewall moet zijn.
Idd. Ik heb iets van: ik werd overdonderd door enkel betaalde diensten geven garantie. Daarbij werd ook nog eens gezegd dat dit miv 1/1/2015 gold.

Ik kon me niet voorstellen dat ik iets gemist had. Daarbij hadden banken lijkt me ook hun rekeninghouders horen te informeren.
8
Wel nu: een stevig gesprek verder, ik heb gekozen voor de gratis proefversie van GDATA.

Als je een bank zou bellen en door zou vragen wat ze onder voldoende beveiliging verstaan
zou je bij een betaalde versie uit komen. Eea zou niet sinds 1/1/2015 maar sinds 1/1/2014
in gegaan zijn.

Ik probeer GDATA en vervolgens Emsisoft en maak daarna een keuze.

Op huidige laptop (5 jaar oud, intensief gebruikt en zo goed als op) zal ik komende
dagen Avast door Avira vervangen.
9
Hallo,
Mieke schreef:Als je een bank zou bellen en door zou vragen wat ze onder voldoende beveiliging verstaan zou je bij een betaalde versie uit komen. Eea zou niet sinds 1/1/2015 maar sinds 1/1/2014 in gegaan zijn.
Hoe ben je aan deze informatie gekomen? Ik heb van een tweetal banken eens de algemene voorwaarden bekeken, maar nergens wordt er gesteld dat er betaalde beveiligingssoftware gebruikt dient te worden.
Ook is een betaald pakket per definitie niet beter dan een gratis virusscanner of een combinatie van gratis beveiligingssoftware.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
10
Info van de heren van de computerwinkel die verschillende banken gebeld zouden hebben.
Dit zou er uit komen als je inhoudelijke vragen zou stellen over beveiliging en eisen.

Verder doen ze veel met Consumentbond - GDATA zou daar hoog scoren?
Ik wil me in het weekend wel aanmelden; in ben zelf niet zo van de Consumentenbond.
11
Hallo,

Wat je natuurlijk kunt stellen is dat een computerwinkel natuurlijk het liefst verkoopt, dus in dit geval zien ze graag dat je een betaalde versie afneemt in plaats van te kiezen voor gratis beveiligingssoftware.
Naast de consumentenbond zijn er veel meer testorganen, AV-Test is daar één van en op die site zie je een compleet overzicht hoe de diverse pakketten scoren.
Een geruime tijd terug heb ik een proefabonnement gehad bij de consumentenbond, echter de informatie was best wel summier. En persoonlijk vindt ik de testen niet zo uitgebreid als die van Virus Bulletin en AV Comparatives.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”