Plaats reactie
1
Beste lezer,
Wij gaan voor langere tijd op reis en zullen onderweg voornamelijk gebruik gaan maken van de wifi netwerken die we tegenkomen.
Ik wil me graag zo goed mogelijk beveiligen zodat ik onbezorgd gebruik kan blijven maken van mijn minilaptop. ik ben ook verder niet zo handig met computers dat ik allerlei problemen snel kan oplossen.
Ik wil de kans graag zo klein mogelijk maken dat ik tegen virussen, wormen en phishing aanloop.
Ik doe verder geen gekke dingen. ik mail, maak een fotoboek en surf wat..

Is er een beveiligingspakket wat goed in dit plaatje past? ik maak me vooral wat zorgen over de openbare wifi verbindingen.

Alvast dank,
groet, Floortje
2
Goedemorgen,

Welke beveiligingssoftware is er momenteel geïnstalleerd op de laptop, dan kan ik even kijken welke functionaliteiten dat pakket heeft.
Sommige beveiligingspakketten hebben namelijk bijvoorbeeld al een optie om gebruik te maken van een versleutelde VPN verbinding.
Bij het gebruik van openbare WiFi-spots is dit namelijk wel aan te bevelen, op deze manier worden alle gegevens versleuteld via het internet verzonden.

Maar als je even aangeeft welke beveiligingssoftware er momenteel in gebruik is kan ik hier wat meer info over geven.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Goedemorgen Maxstar,

Ik heb de minilaptop net gekocht en deze uitvoering "Toshiba Satelite click" is net op de markt. Er zit Windows 8.1 op.
Ik heb er zelf nog niets op geïnstalleerd. Wel heeft Toshiba McAfee LiveSafe Internet Security erop gezet met een gratis proefperiode van 1 maand.
En ik heb begrepen dat Windows 8 de Defender heeft.
Dat is wat er nu op zit.
Ik vind het overigens prima om te betalen voor een pakket. Voor mij is het meest zwaar wegend dat ik zo min mogelijk problemen krijg omdat ik er zo weinig verstand van heb.

Alvast bedankt weer,
Groet,
Floor
4
Hallo,

McAfee LiveSafe Internet Security zou ik persoonlijk na de proeflicentie niet verlengen, dit pakket is immers best wel prijzig en qua pro-actieve bescherming niet één van de betere zeg maar.
Windows Defender, de standaard beveiliging van Windows 8 biedt eveneens maar een matige bescherming, deze kan je bij gebruik van andere software dan ook het beste uitschakelen.

Qua betaalde beveiligingspakketten is er een ruim aanbod, maar uiteraard zijn er natuurlijk ook een tal van gratis oplossingen. In de basis is een betaald beveiligingspakket per definitie niet beter dan de gratis te gebruiken beveiligingssoftware. De uiteindelijke veiligheid wordt mede bepaald door het computergebruik, download en surfgedrag van de eindgebruiker zeg maar.

Maar stel dat je bijvoorbeeld voor een gratis virusscanner zou kiezen, dan is avast! of Avira een prima basis. Om de beveiliging te optimaliseren kan je bijvoorbeeld Malwarebytes Anti-Malware als aanvullende malware scanner installeren. Hiermee heb je een prima beveiliging als het om malware gaat.

Aangezien je vooral gebruik zal gaan maken van openbare WiFi netwerken is het qua privacy wel aan te raden om bijvoorbeeld voor het versturen van e-mails gebruik te maken van SSL of TLS. Hiermee wordt zowel de informatie als gebruikersnamen en wachtwoorden versleuteld over het internet verstuurd. Zou je hier geen gebruik van maken dan is het mogelijk data via malafide hotspots en openbare WiFi netwerken je gegevens door middel van bijvoorbeeld een sniffer onderschept kunnen worden. Voor meer informatie kan je dit artikel eens raadplegen over veilig e-mailen.

Verder kan je ook gebruik maken van een VPN-verbinding, hiermee zal al het inkomende en uitgaande verkeer voorzien worden van encryptie. Mocht je bijvoorbeeld via malafide netwerken verbinding maken en de data onderschept worden heeft men er niets aan. Security Kiss Tunnel is bijvoorbeeld een gratis aanbieder van VPN, met een datalimiet van 300MB per dag maar voor normaal gebruik ruim voldoende.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Goedemorgen Maxstar,

ik heb gisteravond de Security Kiss Tunnel geinstalleerd en de laptop daarna dicht gedaan. Vanmorgen ziet het beeldscherm het toetsenbord niet meer. Zou een en ander met elkaar te maken kunnen hebben? als ik hem aan de lader leg krijg ik de melding dat er geen tweede accu is. Toetsenbord en beeldscherm hebben allebei een eigen accu. Verder reageert het toetsenbord dus helemaal niet.
Het gaat om een laptop waarbij je het beeldscherm als tablet kunt gebruiken en als je het toetsenbord eraan clickt is het een laptop.
Ik heb inmiddels de kisstunnel weer verwijderd zonder het gewenste resultaat.
Heb je enig idee?

met vriendelijke groet,
floor
8
Dag Maxstar,

Dank weer voor je reactie.
Voordat ik overga tot de harde reset (wat ik nogal spannend vindt). Ga ik eerst even langs de leverancier om te testen of het toetsenbord kapot is.

Met vriendelijke groet,
Floor
11
Hallo Maxstar,
Toen we bij de leverancier van de laptop kwamen deed hij het helemaal niet meer en hebben we een nieuwe gekregen. Zodra ik wat langer op internet kan ga ik weer met de beveiliging aan de slag.

Groet, Floor
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”