Plaats reactie
1
Geachte lezer(s),

Op dit forum ben ik een nieuw lid, ik ben Johan Zijlstra en geïnteresseerd in alles wat met computers te maken heeft.

Oorspronkelijk gebruikte ik PC-Veilig van KPN maar deze gaf de laatste paar weken steeds meldingen dat er sprake is van een virus (Ad Aware). Nadat ik met behulp van PC Veilig deze had verwijderd kwam de melding steeds weer terug tot mijn grote ergernis. Onlangs heb ik een deskundige gevraagd en hij adviseerde mij PC-Veilig eruit te halen en voortaan Microsoft Essentials te gaan gebruiken. Deze laatste heb ik geïnstalleerd maar daarna kreeg ik steeds ongewenste reclameboodschappen van Focubase Ads bij bijna elke website die ik opende. Voor mezelf weet ik dat ik geen risicovolle websites open. De ongewenste reclames doe ik weer weg door op de kruisjes rechts te klikken.

Mijn PC draait onder Windows 7 en ik zorg ervoor dat alle updates geïnstalleerd zijn en controleer ook regelmatig of er nog nieuwe updates te vinden zijn. Een uitgebreide scan kort geleden liet me weten dat er geen virussen of ongewenste zaken aanwezig zijn (?!). Eerst had ik als browser Google Chrome maar ben om genoemde reden overgestapt naar Internet Explorer. Het probleem blijft echter bestaan. Mijn vraag aan U is hoe ik me kan ontdoen van al deze ongewenste reclame. Graag zie ik een of meer adviezen tegemoet.

Inmiddels heb ik gevonden dat via het configuratiescherm en programma's verwijderen Focubase onwetend was geïnstalleerd. Deze heb ik nu verwijderd. Toch vraag ik me af of er verder nog goede programma's bestaan die malware en spyware tegen kunnen gaan en gratis te installeren zijn.


Vriendelijke groet,
Johan Zijlstra
Laatst gewijzigd door Johan Zijlstra op 10 aug 2014 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
2
Hallo en welkom op het forum,

Het advies om Microsoft Security Essentials (MSE) te gebruiken in plaats van PC Veilig van KPN is eigenlijk helemaal geen goed advies. PC Veilig is gebaseerd op de beveiligingssoftware van F-Secure en heeft een veel betere detectie. de laatste testen van onder andere AV-Comparatives laten echt zien dat Microsoft Security Essentials ondermaats scoort, zie pagina 10 van dit testrapport. Mijn advies zou dus eigenlijk zijn om toch weer gebruik te maken van PC Veilig, deze gaf immers ook melding van de aanwezige adware (malware) en zoals ik begrijp gaf MSE geen enkele melding.
Johan Zijlstra schreef:Het probleem blijft echter bestaan. Mijn vraag aan U is hoe ik me kan ontdoen van al deze ongewenste reclame. Graag zie ik een of meer adviezen tegemoet.
Johan Zijlstra schreef:Toch vraag ik me af of er verder nog goede programma's bestaan die malware en spyware tegen kunnen gaan en gratis te installeren zijn.
Laten we als eerste de computer eens geheel opschonen, dan kunnen we daarna even kijken naar de preventie.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Geachte lezer(s),

Eerder vanmiddag heb ik PC-Veilig opnieuw geïnstalleerd. Merkwaardig genoeg kreeg ik geen meldingen meer rechts onderin, nl. dat de PC besmet zou zijn met meldingen van "Adware .... Virus eruit en computer opnieuw starten of sluiten". Maar ik wil ook niet té voorbarig zijn. Als de meldingen terugkomen laat ik u dit direct weten.
Daarna heb ik RSIT64 geïnstalleerd en het logbestand hiervan heb ik als bijlage toegevoegd. Verder ben ik benieuwd naar de "terminologie" in dit logbestand en bovendien zou ik graag willen weten of u daarin nog slechte bestanden ziet.
Verder begrijp ik dat het moeilijk te zien is hoe malware ongemerkt de PC binnensluipt hoewel ik daar graag meer van wil weten, qua programmatuur. Graag hoor ik nog.

Hartelijke groet,
Johan Zijlstra
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
4
Goedemorgen,

Ik heb het gedeelte van het bericht met betrekking tot RSIT even opgesplitst naar een eigen onderwerp, dit in verband met de grote hoeveelheid aanwezige "adware" en dat we op deze manier het opschonen van de computer even gescheiden kunnen houden van dit onderwerp.

Wat betreft het logbestand van RSIT geeft dit informatie over diverse zaken in Windows maar adware en malware zich voornamelijk weet te nestelen. Hiermee kunnen we dan handmatig het systeem opschonen en de "adware / malware" verwijderen die niet door de gebruikte virusscanner zijn opgemerkt.
Johan Zijlstra schreef:Verder begrijp ik dat het moeilijk te zien is hoe malware ongemerkt de PC binnensluipt hoewel ik daar graag meer van wil weten, qua programmatuur. Graag hoor ik nog.
In dit geval gaat het voornamelijk om "Potentieel Ongewenste Software", dit wordt over het algemeen ongevraagd op de computer geïnstalleerd via bijvoorbeeld gratis software wat verpakt is in een "wrapper" en allerlei ongewenste software en adware op de achtergrond zal installeren zonder dat het door de gebruiker wordt opgemerkt.

In de onderstaande artikelen is meer informatie te lezen op preventie tegen malware / adware en allerlei ongewenste software.

Hoe kan ik een malware- virusinfectie in de toekomst voorkomen?
Adware en Browser Hijackers voorkomen
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Geachte lezer(s),

Zojuist heb ik "Malwarebytes Anti-Malware" geïnstalleerd en deze laten draaien. Deze software kan ik dus gebruiken naast PC-Veilig zoals u hebt aangegeven.
Daarna heb ik zoek.exe op mijn PC gezet en verdere instructies gevolgd. Het resultaat ervan staat als "zoek-results.log" in de bijlage aangegeven.
Ik zag dat in het begin van dit logbestand wat bestandjes zijn verwijderd. Mag ik aannemen dat dit malware is?
Graag hoor ik nader van u.

Vriendelijke groet,
Johan Zijlstra
6
Goedemorgen,

Malwarebytes Anti-Malware kan inderdaad probleemloos naast PC Veilig worden gebruikt als aanvullende malwarescanner. De gratis versie biedt natuurlijk geen real-time bescherming en is alleen te gebruiken om periodiek de computer handmatig te scannen. De betaalde (Premium) versie biedt echter wel real-time bescherming zoals de IP-Protection, die preventief kwaadaardige IP-adressen en domeinen blokkeert waarvan het bekend is dat deze malware verspreiden en of schadelijk zijn.

Het logbestand van Zoek.exe heb ik weer even in het andere topic behandeld.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”