Plaats reactie
1
De gratis beveiligingscheck in dit topic is een pro-actieve oplossing voor het beschermen van uw computer. Iedereen heeft tegenwoordig de computer natuurlijk wel beveiligd met een gratis virusscanner of een betaalde virusscanner, internet security pakket of andere beveiligingsoplossing. Echter blijkt vaak dat deze beveiliging niet compleet is of zelfs niet afdoende is, en dit heeft te maken met het feit dat uw besturingssysteem en geïnstalleerde software niet voorzien is van de laatste updates. Hierdoor loopt u alsnog een groot risico om geïnfecteerd te raken met malware.

Middels deze gratis beveiligingscheck krijgt u een overzicht van de geïnstalleerde software en kunt u direct zien of uw computer risico loopt. Met deze beveiligingscheck wordt onder andere gecontroleerd of uw computer over de nodige beveiligingssoftware beschikt en of het besturingssysteem en geïnstalleerde software wel is bijgewerkt en voorzien is van de laatste updates. Als uit de logbestanden van de beveiligingscheck blijkt dat uw computer niet goed beveiligd is kunt u in dit forum terecht voor advies en ondersteuning bij het op orde brengen van uw computerbeveiliging.

Beveiligingscheck - Controleer uw computerbeveiliging

1. Download Afbeelding SecurityCheck naar het bureaublad.
  • Dubbelklik op "SecurityCheck.exe" om de tool te starten.
  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Indien je van de virusscanner of ander beveiligingspakket melding krijgt dat "DIG.EXE" verbinding met het internet wilt maken sta dit dan toe.
  • Druk vervolgens op een toets bijvoorbeeld op spatie, om SecurityCheck de scan te laten uitvoeren.
Afbeelding
  • Voeg vervolgens de inhoud van het geopende logbestand "checkup.txt toe aan het volgende bericht.
3. Beveiligingscheck - logbestanden
  • Plaats het logbestand van Security Check in een nieuw onderwerp in dit forum Hulp na malware-problemen (Preventie en PC Beveiliging)
  • De logbestanden kunt u als tekst in het bericht plaatsen, maar ook als bijlage toevoegen aan het bericht.
  • Aan de hand van deze logbestanden kunnen we gericht advies geven omtrent het optimaliseren van uw computerbeveiliging.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Léon schreef:Nu kunnen we onze veiligheid wel vergeten. 8:)
Right! :')
Maxstar schreef:De URL voor het downloaden van WIGI was gewijzigd, ik heb de URL even aangepast.
Dankjewel!
6
hallo,

ik wil graag de beveiligingscheck uitvoeren en tool securitycheck.exe installeren alleen krijg deze melding:

Deze site is niet bereikbaar
Het duurt te lang voordat screen317.spywareinfoforum.org reageert.
Probeer het volgende:
Laad de pagina opnieuw
Controleer de verbinding
Controleer de proxy en firewall


opnieuw laden en verbinding checken is akkoord. mbt de firewall of antivirus krijg ik geen melding downloaden tool. controlren van proxy.... ik weet niet wat dat is of hoe ik het moet aanpassen.
graag advies alvast bedankt

mvg, Jeroen.
10
Hallo,

Middels tools als SecurityCheck kan je snel controleren of er bijvoorbeeld verouderde software aanwezig is wat een potentieel risico vormt op het geïnfecteerd raken met malware.
Oudere versie van Java, Adobe Flash Player, maar ook de gebruikte browsers kunnen kwetsbaarheden bevatten die middels exploits misbruikt worden.
jeroen123 schreef:securitycheck zie bijlage, WIGI uitgevoerd alleen ''report'' knop blijft blanco/kan niet aanklikken.
Heb je WiGi wel als administrator uitgevoerd?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
13
Ik vraag me af of de tool WIGI wel zinvol is. Die zou je moeten wijzen op verouderde software, maar kan WIGI wel beschikken over een lijst met de nieuwste versies van de onderzochte software?
Ik knip en plak even een stukje uit de door Maxstar geplaatste afbeelding van WIGI:
Afbeelding Je zou verwachten dat onder Version de geïnstalleerde versie staat en onder Latest de allernieuwste versie die op het moment van scannen beschikbaar is. Maar als je naar de afbeelding kijkt, dan zie je dat bij de software die als Outdated wordt aangemerkt, de geïnstalleerde versie steeds nieuwer is dan de laatste versie. Rara?

Om een en ander te controleren heb ik WIGI (versie 2.2.0.0) gedownload en uitgevoerd. Bij uitvoeren kreeg ik eerst deze foutmelding van Microsoft .NET Framework:
Afbeelding Ik zal een tekstbestand met de volledige foutmelding toevoegen (met de naam WIGI_foutmelding.txt)
WIGI_foutmelding.txt
Ik heb in dat venstertje op Doorgaan geklikt. De knop Scan was aanwezig, maar de knop daarnaast miste de tekst Report. Desondanks werkte die knop wel, al stond er geen tekst in.

Dit was de uitslag van de scan op mijn Windows 10 computer:
Afbeelding Ook hier zien vaak we dat de geïnstalleerde versie nieuwer is dan de laatste versie.
Van Internet Explorer wordt gemeld dat ik IE 9 zou gebruiken. Dat is onzin. Ik gebruik IE 11.
Van Adobe Flash wordt gemeld dat ik versie 18 zou gebruiken en dat versie 22 de nieuwste versie zou zijn. Dat klopt allebei niet. Versie 22.0.0.210 is zeker niet de nieuwste versie. De nieuwste versie is momenteel versie 24.0.0.194 en die heb ik.

Zo te zien maakt WIGI er een zooitje van. Als mijn bevindingen kloppen, dan is het gebruik van deze tool niet aan te raden.
-----------------------------
Ook op een andere Windows 10 pc heb ik WIGI gedownload en uitgevoerd. Op die pc kreeg ik echter de melding dat eerst .NET framework 3.5 (incl. .NET 2.0 en 3.0) gedownload en geïnstalleerd moesten worden. Dat heb ik laten doen. Daarna WIGI opnieuw gestart.
Resultaat: ik kreeg dezelfde foutmelding als op de andere pc en dezelfde foutieve resultaten.
Op beide pc's is Check for updates (via de knop ? in de menubalk) niet mogelijk. Dan kreeg ik dezelfde foutmelding van .NET Framework die ik al eerder liet zien: 'een onverwerkte uitzondering'.
Misschien is WIGI niet geschikt voor Windows 10? Of is WIGI sinds kort (door een update van Windows) niet meer geschikt voor Windows 10? Op de website staat immers dat het programma wél geschikt is voor Windows 10:
Afbeelding
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
14
De ontwikkelingen rondom WiGi staan al geruime tijd stil, de laatste update is van november 2015.
Hierdoor is deze tool inderdaad vrij nutteloos geworden, ik heb de tool dan ook even uit dit topic gehaald.

Echter is de ontwikkelaar wel met een nieuw project bezig, UCheck (UpdateChecker) wat momenteel nog in bèta-stadium verkeerd.
Deze tool is een stuk uitgebreider waarmee het mogelijk is om verouderde software eenvoudig te updaten.
Ook controleert het installatiebestanden op mogelijke extra's zoals adware, ook voorkomt het dat een "silent installer" adware kan installeren.
Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”