Plaats reactie
16
porrelaar schreef: Wat kun je nog wel doen met een iMac G5?
In plaats van een oude versie van Mac OS kan een iMac G5 zo te zien ook Linux aan. In deze video heeft iemand Ubuntu Mate 16.0.4 draaien, uit de gegevens op deze pagina maak ik op dat Ubuntu 20.04 nog compatibel is met een iMac G5. Dan zou Ubuntu Mate 20.04 ook moeten werken.

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
17
Ik heb de video op YouTube bekeken. Erg tevreden was de maker (Alex Izumi) van die video niet over Ubuntu op zijn iMac G5: " but it never work as good as I intended, so I just sold that machine."
Heb ook getimed hoe lang het opstarten van Firefox duurde (10 seconden) en hoe lang het openen van YouTube duurde (meer dan 1 minuut). Afspelen van video's van YouTube lukte hem niet; hij kreeg steeds foutmeldingen te zien.

Belangrijk: in zijn iMac G5 zat volgens de maker van de video 4 GB RAM. Ik vermoed dat hij zich vergist. Normaal werd een G5 niet met zoveel RAM geleverd. En volgens Apple kan er maximaal 2 GB aan RAM in: https://support.apple.com/kb/sp69?locale=nl_NL
Maar stel dat er 2 GB aan RAM (de maximale hoeveelheid) in zat, dan is de Mac toch behoorlijk traag, vind ik. Standaard werd de iMac G5 geleverd met 256 of 512 MB RAM. Als je met zo weinig werkgeheugen Ubuntu installeert, dan is de iMac niet vooruit te branden.
De tijd dat een computer vlot Ubuntu kon draaien met slechts 512 MB RAM, ligt zo'n 10 jaar achter ons. Iedere nieuwere versie van Ubuntu verlangt meer werkgeheugen. Dat is niet anders dan bij Windows. Wil je vlot kunnen werken met een moderne versie van Ubuntu, dan moet je tegenwoordig toch aan 4 GB RAM denken. En dat kan niet in deze iMac.

Naveke kan natuurlijk nagaan hoeveel werkgeheugen in de iMac zit. Klik op het pictogram van de Appel > klik op Over deze Mac. Er opent een venstertje. Achter Geheugen zie je hoeveel RAM er geïnstalleerd is.
Heeft het zin om te investeren in meer RAM, als er nu minder dan 2 GB RAM in zit? Alleen als je deze iMac ziet als een hobby project. Hobby's mogen geld kosten. Maar je moet niet denken dat het daardoor een vlotte machine wordt, wanneer je er Ubuntu op installeert. Het blijft een oud beestje.
19
Klopt. Dat schreef ik al:
En volgens Apple kan er maximaal 2 GB aan RAM in: https://support.apple.com/kb/sp69?locale=nl_NL
Ik heb zelf een iets jongere iMac dan Naveke. Mijn iMac is van 2008. Dus ook al behoorlijk bejaard. Hij werd destijds geleverd met Leopard. Regelmatig geüpdatet naar een nieuwere versie. Het besturingssysteem op mijn iMac is nu OS X 10.11 (El Capitan). Een nog nieuwere versie van Mac OS kan er niet op. Mijn versie van Safari is 11.1.2, terwijl Safari voor de nieuwste versie van Mac OS al op versie 14.1 zit. Ik kan echter nog wel video's en muziek van YouTube bekijken en beluisteren op mijn 13 jaar oude iMac. Of ik op Facebook zou kunnen met mijn oude Safari browser weet ik niet en interesseert mij niet, want ik doe niet aan Facebook.
Mijn iMac werd destijds geleverd met 1 GB RAM. Dat heb ik al snel uitgebreid naar 4GB, wat de maximale hoeveelheid werkgeheugen is voor mijn type iMac..
20
porrelaar schreef: Klopt. Dat schreef ik al:
:oops: :sorry: overheen gelezen ;(
porrelaar schreef: Mijn iMac werd destijds geleverd met 1 GB RAM. Dat heb ik al snel uitgebreid naar 4GB, wat de maximale hoeveelheid werkgeheugen is voor mijn type iMac..
Dat was wel een goede actie geweest.

Er zijn nog best veel macOS El Capitan gebruikers.

Hier krijgt de iMac - late 2012 ook geen update meer, zit nu max met macOS Catalina 10.15.7 - Safari 14.1.2
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Mac OS & Apple software”