Mac v10.6.8 updaten.

Stel hier uw vragen met betrekking tot Mac OS en overige Apple software zoals iTunes en dergelijke.
Gebruikersavatar
PeterJ
Security Helper
Security Helper
Berichten: 7144
Lid geworden op: 17 mar 2013 23:40
Ontvangen likes: 2

#1

17 jan 2017 21:37

Hallo,

Een Mac met bovenstaande versie wil de nieuwste Firefox versie niet installeren. Deze Mac versie wordt niet meer ondersteund.
Automatisch updaten geeft aan dat er geen updates zijn.
Om de nieuwste versie te installeren moet echter eerst handmatig geupdate worden naar versie 10.7-10.9. Daarna kan wel automatisch geupdate worden naar de laatste versie.

Inmiddels is een licentie-sleutel ontvangen voor v10.7.
Graag een stappenplan hoe deze update van v10.6.8 naar v10.7 het beste uitgevoerd kan worden. Met behoud van persoonlijke gegevens uiteraard.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Gebruikersavatar
iEscape
Moderator
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 18 okt 2010 12:50
Bericht indicaties: 3
OS: macOS Catalina 10.15.4
FW: NetBarrier X9
Gegeven likes: 1
Ontvangen likes: 1

#2

18 jan 2017 02:00

@ Peter,
PeterJ schreef:Een Mac met bovenstaande versie wil de nieuwste Firefox versie niet installeren.
Klopt de ondersteuning van Firefox is beëindigd voor OS X 10,6, 10,7 & 10.8.
PeterJ schreef:Automatisch updaten geeft aan dat er geen updates zijn.
Om de nieuwste versie te installeren moet echter eerst handmatig geupdate worden naar versie 10.7-10.9. Daarna kan wel automatisch geupdate worden naar de laatste versie.
Zie deze link.
Als u OS X Snow Leopard of Lion gebruikt, ontvangt u OS X-updates door 'Software-update' te kiezen in het Apple-menu. Download app-updates via de Mac App Store.
Zie ook systeemvereisten voor OS X Lion.
PeterJ schreef:Graag een stappenplan hoe deze update van v10.6.8 naar v10.7 het beste uitgevoerd kan worden. Met behoud van persoonlijke gegevens uiteraard.
Upgraden / bijwerken volgens bovenvermelde link.
Ik neem aan dat er een Time Machine backup aanwezig is.
Voor alle zekerheid maak van alle mappen onder Favorieten (de map Programma’s, Documenten, Downloads, Films, Muziek, Afbeeldingen & de Thuismap) één kopie en op één externe harde schijf opslaan.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
Gebruikersavatar
PeterJ
Security Helper
Security Helper
Berichten: 7144
Lid geworden op: 17 mar 2013 23:40
Ontvangen likes: 2

#3

18 jan 2017 17:48

Ik neem aan dat er een Time Machine backup aanwezig is.
Geen idee. Ik ben niet zo thuis in het Mac wereldje...
Hoeveel GB is er nodig om een backup te maken ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Gebruikersavatar
iEscape
Moderator
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 18 okt 2010 12:50
Bericht indicaties: 3
OS: macOS Catalina 10.15.4
FW: NetBarrier X9
Gegeven likes: 1
Ontvangen likes: 1

#4

19 jan 2017 00:49

PeterJ schreef:Hoeveel GB is er nodig om een backup te maken ?
Ik heb ooit vernomen dat de TimeMachine externe HD grootte  ☞  2 x de grootte van de Mac HD moet zijn.
Zelf gebruik ik een externe harde schijf van 2 TB.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
Gebruikersavatar
PeterJ
Security Helper
Security Helper
Berichten: 7144
Lid geworden op: 17 mar 2013 23:40
Ontvangen likes: 2

#5

19 jan 2017 20:35

Geprobeerd een backup te maken. Time Machine staat er wel op maar staat uit. Ook geen backup-medium voorhanden. Daar eerst maar eens voor zorgen.
Wordt vervolgd.

Hoe lang gaat een dergelijke backup en daarna een update/upgrade trouwens duren ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Gebruikersavatar
iEscape
Moderator
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 18 okt 2010 12:50
Bericht indicaties: 3
OS: macOS Catalina 10.15.4
FW: NetBarrier X9
Gegeven likes: 1
Ontvangen likes: 1

#6

20 jan 2017 00:50

PeterJ schreef:Hoe lang gaat een dergelijke backup en daarna een update/upgrade trouwens duren ?
Dat is afhankelijk van : hoeveel gegevens staat op de Mac.
En zo te lezen is er nooit een back-up gemaakt  ;D
Hoe lang een upgrade gaat duren is ook lastig te zeggen, afhankelijk van de hardware en andere zaken.
In het Windows wereldje is dat ook zo, (bijvoorbeeld) een upgrade naar Windows 10 vergde bij sommige gebruikers 2 uurtjes en bij andere kon het 4 uurtjes duren.

De Mac heeft een tal jaren stil gestaan ?

Ik koppel de externe harde schijf van Time Machine nooit los  ☞

Afbeelding
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
Gebruikersavatar
PeterJ
Security Helper
Security Helper
Berichten: 7144
Lid geworden op: 17 mar 2013 23:40
Ontvangen likes: 2

#7

20 jan 2017 23:11

De Mac heeft een tal jaren stil gestaan ?
Nee, wordt dagelijks gebruikt.
Ik koppel de externe harde schijf van Time Machine nooit los  ☞
Er is geen externe harde schijf.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Gebruikersavatar
PeterJ
Security Helper
Security Helper
Berichten: 7144
Lid geworden op: 17 mar 2013 23:40
Ontvangen likes: 2

#8

21 jan 2017 13:36

Middels een 32GB stick een backup met Time Machine proberen te maken. Lukt niet, er is ±51GB benodigd.
Handmatig de mappen gebackup-ed naar de stick, na 2,5 uur was er nog 6 uur te gaan!

In de tussentijd gekeken hoe mac os v10.7 te downloaden. Dit blijkt niet meer via Apple App Store mogelijk. Vreemd, ze verkopen wel licenties maar bieden geen downloadlink aan?
Er zijn wel updates te downloaden v10.7.1, v10.7.2 enz. maar geen eerste versie v10.7.0.
Hoe kom ik daar nu aan ?
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Gebruikersavatar
iEscape
Moderator
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 18 okt 2010 12:50
Bericht indicaties: 3
OS: macOS Catalina 10.15.4
FW: NetBarrier X9
Gegeven likes: 1
Ontvangen likes: 1

#9

21 jan 2017 15:22

PeterJ schreef:Nee, wordt dagelijks gebruikt.
Vreemd dat nu pas aan upgrade wordt gedacht.
PeterJ schreef:Ook geen backup-medium voorhanden. Daar eerst maar eens voor zorgen.
PeterJ schreef:Er is geen externe harde schijf.
Back-up via Time Machine wordt o.a. op een externe harde schijf geplaatst; een back-up van Windows wordt toch ook op een externe harde schijf geplaatst ???
Een externe harde schijf van 500 GB of 1 TB is genoeg geweest.
PeterJ schreef:In de tussentijd gekeken hoe mac os v10.7 te downloaden. Dit blijkt niet meer via Apple App Store mogelijk. Vreemd, ze verkopen wel licenties maar bieden geen downloadlink aan?
Er zijn wel updates te downloaden v10.7.1, v10.7.2 enz. maar geen eerste versie v10.7.0.
Hoe kom ik daar nu aan ?
En hier ?

Neemt contact op met Apple Store

Zie ook deze link
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
Gebruikersavatar
PeterJ
Security Helper
Security Helper
Berichten: 7144
Lid geworden op: 17 mar 2013 23:40
Ontvangen likes: 2

#10

21 jan 2017 15:38

Vreemd dat nu pas aan upgrade wordt gedacht.
Er was een probleem met Firefox, de Mac werkt verder normaal.
Er stond ook Chrome op, deze geeft ook een melding dat deze veroudert is door de OS versie.
Er is blijkbaar nooit een melding gekomen dat er een nieuwere versie van MacOS beschikbaar is.
En hier ?
Er staat "Wat je ontvangt: Een e-mail met een contentcode voor de Mac App Store. "
Je ontvangt alleen een license nummer, geen downloadlink in de Mac App Store.
Neemt contact op met Apple Store
Geprobeerd, via Chat. resultaat: iets van "Helaas, we zijn er niet". Wanneer ze er wel zijn staat er niet bij.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Gebruikersavatar
iEscape
Moderator
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 18 okt 2010 12:50
Bericht indicaties: 3
OS: macOS Catalina 10.15.4
FW: NetBarrier X9
Gegeven likes: 1
Ontvangen likes: 1

#11

21 jan 2017 16:02

PeterJ schreef:Er is blijkbaar nooit een melding gekomen dat er een nieuwere versie van MacOS beschikbaar is.
Dat is super vreemd, ik was met Mountain Lion begonnen en kreeg elke keer een bericht dat er een update is of een upgrade -naar de volgende versie- via de App Store ;D
Maar goed gedane zaken nemen geen keer.
PeterJ schreef:Geprobeerd, via Chat. resultaat: iets van "Helaas, we zijn er niet". Wanneer ze er wel zijn staat er niet bij.
Het is vandaag zaterdag en morgen zondag :TooFunny:
Ik zou via e-mail contact opnemen.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
Gebruikersavatar
PeterJ
Security Helper
Security Helper
Berichten: 7144
Lid geworden op: 17 mar 2013 23:40
Ontvangen likes: 2

#12

21 jan 2017 16:26

Ik zou via e-mail contact opnemen.
Dan moet ik de eigenaar dat laten doen. Wordt zo een langdurige actie...
De Mac is trouwens een iMac12.1 welke geschikt is om na Lion verder te upgraden naar de nieuwste versie. Deze staat wel in de Apple Store.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Gebruikersavatar
iEscape
Moderator
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 18 okt 2010 12:50
Bericht indicaties: 3
OS: macOS Catalina 10.15.4
FW: NetBarrier X9
Gegeven likes: 1
Ontvangen likes: 1

#13

22 jan 2017 00:33

PeterJ schreef:Dan moet ik de eigenaar dat laten doen.
Alléén de eigenaar kan inderdaad die stappen nemen.
Ongeacht welk type OS op een computer is geïnstalleerd, de gebruiker / eigenaar is zelf verantwoordelijk voor het wel en wee van de computer.
PeterJ schreef:Wordt zo een langdurige actie...
Dat is een gevolgd van :
PeterJ schreef: Er is blijkbaar nooit een melding gekomen dat er een nieuwere versie van MacOS beschikbaar is.
Iedereen weet dat bovenvermelde info ver van juist is ;D
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
Gebruikersavatar
PeterJ
Security Helper
Security Helper
Berichten: 7144
Lid geworden op: 17 mar 2013 23:40
Ontvangen likes: 2

#14

25 jan 2017 00:35

Geprobeerd om in te loggen op de Apple App Store met het Apple ID waarmee ook de bestelling van OS X Lion gedaan is.
Dat lukt niet met de melding dat dit account niet eerder gebruikt is en dat aanvullende gegevens nodig zijn. Bij die aanvullende gegevens wordt om gegevens van een creditkaart gevraagd.
Wat is dat voor onzin ? Ik wil niets kopen, alleen inloggen.
Een ouder account geprobeerd maar dat blijkt geblokkeerd te zijn.
Een email gestuurd, maar daarin staan standaard antwoorden, geen behulpzame zaken. Onbruikbaar dus.
De chat-optie was nu wel beschikbaar, echter na een paar minuten kwam de melding dat dit alleen tijdens kantooruren gebruikt kan worden.

Ik heb het vooralsnog opgegeven. Wat een drama.  :shoot: :crash:
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
Gebruikersavatar
iEscape
Moderator
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 18 okt 2010 12:50
Bericht indicaties: 3
OS: macOS Catalina 10.15.4
FW: NetBarrier X9
Gegeven likes: 1
Ontvangen likes: 1

#15

26 jan 2017 12:55

PeterJ schreef:Geprobeerd om in te loggen op de Apple App Store met het Apple ID waarmee ook de bestelling van OS X Lion gedaan is.
Dat lukt niet met de melding dat dit account niet eerder gebruikt is en dat aanvullende gegevens nodig zijn. Bij die aanvullende gegevens wordt om gegevens van een creditkaart gevraagd.
Een ouder account geprobeerd maar dat blijkt geblokkeerd te zijn.
Een email gestuurd, maar daarin staan standaard antwoorden, geen behulpzame zaken. Onbruikbaar dus.
Een Mac computer wordt geregistreed met één Apple-ID, net als één Windows pc met één Microsoft-account.
In de startpost is niet vermeld dat er problemen zijn met de Apple-ID, waar aan de Mac computer is gekoppeld.

Als dat Apple-ID is geblokkeerd dan had ik eerst een andere weg bewandeld.
Er moet een reden zijn waarom een Apple ID is geblokkeerd, zie: Als uw Apple ID is geblokkeerd.

Nu is een licensie Mac OS X Lion besteld middels een Apple-ID welk aan géén Mac computer is gekoppeld, als ik zo lees.

Nadat de geblokkeerde Apple-ID niet meer geblokkeerd is, is het mogelijk om de Mac te upgraden naar Mac OS X El Capitan  (bijvoorbeeld), als de Mac computer compatibel is.
PeterJ schreef:De chat-optie was nu wel beschikbaar, echter na een paar minuten kwam de melding dat dit alleen tijdens kantooruren gebruikt kan worden.
Dat lijkt me logisch ;D
PeterJ schreef:Ik heb het vooralsnog opgegeven. Wat een drama.  :shoot: :crash:
Om achteraf het probleem te beschouwen als een drama, lijkt me niet juist / niet correct.
Naar mijn mening is het een opstapeling van gebruikersfoutjes,  het niet op tijd updaten / upgraden. Ook het verwaarlozen van één geblokkeerd Apple-ID.
Ook voldoende informatie verstrekken in de startpost is gewenst.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Mac OS & Apple software”