Plaats reactie
1
Hallo,

Sinds ik weet niet hoe lang krijg ik áchter het browservenster van Firefox een pop-up venster met een advertentie van Clean My Mac of MacKeeper, ik weet niet meer precies welke van de twee.

De gedetailleerde beschrijving van het probleem:

Het pop-up venster komt niet vóór het hoofd-venster. Het zit er achter en ik zie het dan ook pas als ik al mijn gewone vensters heb gesloten.

Lay-out van venster: titelbalk met alleen de adresbalk. Er is geen tabbladbalk of bladwijzerbalk zichtbaar, wat wel in de gewone vensters van Firefox zichtbaar is. De meeste gebruikers van Firefox (of ook andere browsers) begrijpen wat ik bedoel, hoop ik.

Als ik op het kruisje druk krijg ik de vraag of ik de pagina wil verlaten of op de pagina wil blijven. Dit is in de normale lay-out van Firefox zelf.

Ik heb wel het vermoeden dat het venster met de download-aanbieding komt opdagen als ik de site ImageShack.com bezoek, ik weet dit niet 100% zeker.

Verdere informatie:
- Firefox-versie: 42.0 (release-updatekanaal)
- Besturingssysteem: Apple Macintosh Mac OS X 10.11 El Capitan
- Plug-ins: alles is bijgewerkt, Flash alleen op aanvraag en Silverlight is reeds van de computer verwijderd.
- Besturingssysteem werkt volledig naar behoren, niet traag
- Computer wordt ook niet heet en ratelt niet.

Indien er meer informatie over het probleem nodig is hoor ik dat uiteraard graag.

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
2
Voer onderstaande uit:
  1. Download MBAM-Mac voor Mac OS X 10.7 (Lion) en hoger.
    Afbeelding
  2. Ga naar de Download map en dubbelklik op MBAM-Mac-1.0.1.7.dmg.
    Afbeelding
  3. Drag & drop Malwarebytes Anti-Malware.app naar de map Programma’s.
    Afbeelding
  4. Ga vervolgens via Finder naar de map Programma’s en dubbelklik op Malwarebytes Anti-Marware.app.
    Afbeelding
  5. De uitgebreide handleiding van deze app kunt u hier raadplegen.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
3
@ iEscape,

Bedankt! Ik zal MBAM z.s.m. uitvoeren.
Het kan helaas niet nu omdat ik die computer niet bij de hand heb.

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
4
@ iEscape,

Ik heb Malwarebytes Anti-Malware uitgevoerd, er zijn geen dingen gevonden. Ook heb ik de afgelopen week geen venstertje gezien met een CleanMyMac of MacKeeper of wat dan ook. Dus het bleef rustig.

Heb je misschien suggesties voor een anti-virusscannner voor de Mac? Door toenemende malware voor het Macintosh-platform zit ik er over te denken om per 1 januari 2016 een anti-virus applicatie te installeren.

Ook gaat Adobe Flash Player er dan waarschijnlijk ook definitief uit.
Ik ben sinds begin deze week een test begonnen met Safari zonder de plug-ins te gebruiken. Ik gebruik Flash Player namelijk alleen nog voor de sites van de NPO en sommige andere sites met Flash-filmpjes.
Microsoft Silverlight heb ik ook onlangs verwijderd omdat dat nauwelijks nog gebruikt wordt.

Silverlight verwijderen kan als volgt:
Ga naar de map "/Volumes/(opstartschijf)/Library/Internet Plug-Ins", en verplaats Silverlight.plugin naar de Trash (Prullenmand). Mogelijk wordt er om een beheerderswachtwoord gevraagd. Herstart tot slot de webbrowser indien die actief is.

Maar goed, al met al is er geen rotzooi gevonden op mijn Macintosh en loopt het verder als een zonnetje met geen enkel wolkje aan de lucht met Mac OS X El Capitan.

mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
5
xp2 schreef:Heb je misschien suggesties voor een anti-virusscannner voor de Mac? Door toenemende malware voor het Macintosh-platform zit ik er over te denken om per 1 januari 2016 een anti-virus applicatie te installeren.
bron ☞ 17 apr 2015.
iEscape schreef:Lees bij deze link het antwoord van Linc Davis :good:
Persoonlijk voor mij is dat het beste antwoord voor Mac gebruikers.
Dus géén antivirus, af en toe MBAM for Mac laten lopen is voldoende.

Zie ook deze discussie.
xp2 schreef:Ook gaat Adobe Flash Player er dan waarschijnlijk ook definitief uit.
Microsoft Silverlight heb ik ook onlangs verwijderd omdat dat nauwelijks nog gebruikt wordt.
Hier nooit Adobe Flash Player & nooit Silverlight geïnstalleerd.

Leesvoer:
MacKeeper

MacKeeper

MacKeeper

CleanMyMac
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
6
@ iEscape,

Bedankt voor je reactie.
Ik laat MBAM dan wel af en toe gewoon draaien.

Ik snap je advies over antivirus software dat dat niet verstandig is. Hieronder een voorbeeld hoe het liep.

Op een MacBook (wit, polycarbonaat ,± 2007/2008) had iemand een keer Avast antivirus erop geïnstalleerd, inderdaad wat je zegt, niet doen. De laptop werd alleen maar trager en malware werd er niet op gevonden.
Op die MacBook draait er dan nu geen beveiligingssoftware van derden op, alleen de ingebouwde beveiliging is ingeschakeld, alleen FileVault niet, maar dat heb ik zelf ook niet ingesteld.
Voor de rest qua hardware gaat 'ie volgens mij nog uitstekend mee, alleen is het OS (nu al) niet bepaald nog up-to-date, namelijk Mac OS X 10.6 Snow Leopard.
Moet daarbij wel zeggen dat Snow Leopard een van de meest stabiele versies is in de geschiedenis van het Mac OS X tijdperk.

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
7
xp2 schreef:Ik laat MBAM dan wel af en toe gewoon draaien.
MBAM for Mac is voor Mac OS X 10.7 (Lion) en hoger.
Voor Mac OS X 10.6 en ouder zie bij deze link ☞ bericht # 2.
xp2 schreef:Voor de rest qua hardware gaat 'ie volgens mij nog uitstekend mee, alleen is het OS (nu al) niet bepaald nog up-to-date, namelijk Mac OS X 10.6 Snow Leopard.
Moet daarbij wel zeggen dat Snow Leopard een van de meest stabiele versies is in de geschiedenis van het Mac OS X tijdperk.
Draai een keer EtreCheck Afbeelding en sla het rapport als een .txt bestand op.
Plaats vervolgens het .txt bestand in het volgende bericht als bijlage.
EtreCheck rapport laat meteen zien als iets niet in orde is.


Ter informatie: nog interessante leesvoer over Avast:
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
8
@ iEscape,

Dank je wel voor deze nuttige informatie!

EtreCheck zal ik wel een keer uitproberen. In ieder geval bedankt, dan weet ik ervan. :dank:

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
9
Ter informatie: Mac OS X 10.6 Snow Leopard wordt niet meer ondersteund door Apple, er komen ook géén Security Updates meer uit voor Mac OS X 10.6 Snow Leopard.
Apple brengt alleen Security Updates voor de laatste drie versies Mac OS X uit.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
10
@ iEscape,
iEscape schreef:Ter informatie: Mac OS X 10.6 Snow Leopard wordt niet meer ondersteund door Apple, er komen ook géén Security Updates meer uit voor Mac OS X 10.6 Snow Leopard.
Apple brengt alleen Security Updates voor de laatste drie versies Mac OS X uit.
Dit is bij mij bekend, maar alsnog bedankt voor de informatie!
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Mac OS & Apple software”