Computer Forum voor al uw vragen en problemen.

Register een gratis account om van alle functies op het forum gebruik te kunnen maken.

Problemen met uw computer, of heeft u advies nodig? PC Web Plus helpt u graag verder.

Welkom op PC Web Plus, op dit computerforum kunt u terecht voor gratis hulp bij computerproblemen en allerhande vragen over software, hardware en computerbeveiliging.

Als gast kunt u alleen het forum bekijken en meelezen met de verschillende discussies. U kunt echter geen reacties of commentaar geven op bestaande discussies, of nieuwe onderwerpen op het forum starten met uw vraag of probleem.

Klik op de onderstaande link om geheel gratis een gebruikersaccount op ons forum te registreren. Vanaf dat moment kunt u deelnemen aan de diverse discussies op het forum.

Klik hier om een gratis account te registreren! - of lees onze Welkomstgids door voor meer informatie over het gebruik van het forum.

cvanvliet
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur
Kennisniveau: (1) Beginner

Trage iMac / opschonen

za 17 okt, 2015 13:44:26

Beste lezer,
Ik heb een vrij oude iMac (eind 2008) die binnenkort mogelijk aan vervanging toe is. Toch wil ik een poging wagen om hem weer in het gareel te krijgen.
Enkele probleempjes:
1) Schijf zit vol (15GB beschikbaar van de 500 GB)
2) Helaas te weinig kennis over OS. Is er een betrouwbare handleiding / programma om overbodige zaken te verwijderen op de schijf??
3) Computer is regelmatig erg traag. Loopt dan vast en duurt behoorlijke tijd voordat je verder kunt.

Hoe en waar kan ik beginnen???
Alvast bedankt voor de hulp die ik hopelijk ga krijgen!!!
Mvg, Kees

iEscape
Moderator
Moderator
AV: MBAM Pro
FW: NetBarrier 9X macOS

Re: Trage iMac / opschonen

za 17 okt, 2015 15:05:23

@ Kees,

:welkom:

cvanvliet schreef:
Ik heb een vrij oude iMac (eind 2008) die binnenkort mogelijk aan vervanging toe is. Toch wil ik een poging wagen om hem weer in het gareel te krijgen.
Enkele probleempjes:
1) Schijf zit vol (15GB beschikbaar van de 500 GB)

Is het mogelijk om wat documenten, foto's, audio/video naar een externe harde schijf te verplaatsen ?
cvanvliet schreef:
2) Helaas te weinig kennis over OS. Is er een betrouwbare handleiding / programma om overbodige zaken te verwijderen op de schijf??

Een echte handleiding om programma's te verwijderen is er niet, naar mijn weten.
Het is afhankelijk van of er programma's zijn die u niet (meer) gebruikt.
Het is mogelijk om een overzicht te maken van alle programma's die geïnstalleerd zijn.
  1. Open Finder en ga naar Programma's.
  2. Klik op de bovenste applicatie in Programma map.
  3. Vervolgens CMD + A en vervolgens CMD + C.
  4. Open nu Apple Teksteditor en vervolgens CMD + V.

Om na te gaan hoe groot Programma's map is, klik erop en druk op de Spatiebalk.
Er verschijnt vervolgens een scherm hoeveel GB map Programma's is ☞ wel even geduld als de Mac nog aan het rekenen is en op niets klikken.

Afbeelding

Vermoedelijk ligt het niet aan de hoeveelheid van Programma's, aangezien dat de applicatie van Apple kleine bestanden zijn.

Afbeelding

cvanvliet schreef:
3) Computer is regelmatig erg traag. Loopt dan vast en duurt behoorlijke tijd voordat je verder kunt.

Voer onderstaande uit:

1. Download MBAM-Mac voor Mac OS X 10.7 (Lion) en hoger.

Afbeelding
  2. Ga naar de Download map en dubbelklik op MBAM-Mac-1.0.1.7.dmg.

Afbeelding
  3. Drag & drop Malwarebytes Anti-Malware.app naar de map Programma’s.

Afbeelding
  4. Ga vervolgens via Finder naar de map Programma’s en dubbelklik op Malwarebytes Anti-Marware.app.

Afbeelding
  5. De uitgebreide handleiding van deze app kunt u hier raadplegen.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding