Plaats reactie
1
Hallo,

Ik heb niet echt een probleem, maar vroeg 't me gewoon af.
Al een tijdje krijg ik bij mijn organisatie de melding "Uw wachtwoord is over (...) verlopen. Klik op Ga door om uw wachtwoord een andere keer te wijzigen."

Is dat ook voor de 'normale' OS X in te stellen, zoals bij Windows. Want als ik op Google er naar zoek, krijg ik alleen maar suggesties over Windows, Windows en nog eens Windows...

Alvast bedankt!

Mvg,
xp2

Aangepast op 17-12-15 om de volgende redenen:
- De tekst van de melding is nu correct
- Titel van topic is hier ook op aangepast
Laatst gewijzigd door xp2 op 17 dec 2015 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
2
@ xp2,
xp2 schreef:Al een tijdje krijg ik bij mijn organisatie de melding "Uw wachtwoord verloopt over (...) dagen. Klik op Ga door om uw wachtwoord een andere keer te wijzigen."
Is dat ook voor de 'normale' OS X in te stellen,
Naar mijn weten niet.
U kunt wel zelf om de xxx-tijd het wachtwoord wijzigen.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
3
@ iEscape,

Waar kan ik die tijd dan wijzigen op een Mac? :?:
In Windows weet ik wel waar dat moet..

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
4
@ xp2,
iEscape schreef:U kunt wel zelf om de xxx-tijd het wachtwoord wijzigen.
xp2 schreef:Waar kan ik die tijd dan wijzigen op een Mac? :?:
In Windows weet ik wel waar dat moet..
Vermodelijk een misverstand, ik bedoelde om de zoveel tijd, bijvoorbeeld om de drie maanden dat u zelf uw inlog wachtwoord wijzigt.
Inlog wachtwoord wijzigen ☞ SysteemvoorkeurenGebruikers en groepen ☞ tab WachtwoordWijzig wachtwoord.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
5
@ iEscape,

Oh, haha! Foutje, bedankt! ;D

Ik weet héél goed waar ik mijn wachtwoord moet wijzigen, inderdaad bij System Preferences > Accounts (Users and Groups) > Edit Password... Dat klopt.

Maar het zit zo, de hele bende zit in een Windows-netwerk, daar zijn alle gebruikersaccounts aan gekoppeld geloof ik. Want je kunt ook een Netwerkaccount server toevoegen bij Users and Groups. En eens in de zoveel tijd dien ik in Windows mijn wachtwoord te wijzigen (laatst nog). Ik denk dat dat ook is overgenomen naar die Macs.
Waarschijnlijk heeft het iets te maken met Mac OS X Server/Systeembeheer (voorkeurenpaneel Profielen).

Ben zelf geen ICT'er/systeembeheerder, alleen een Mac-kenner die niet heel veel weet van servers e.d.

Maar was een klein misverstandje ja. Maar tóch bedankt voor die reactie!!

Ik hoor graag van je.

Mvg,
xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
6
@ xp2,

Het heeft inderdaad te maken met MAC OS X Server, tenminste dat is wat k dacht toen ik uw eerste bericht las.
Maar het is voor me niet duidelijk of uw een MAC OS X Server gebruikt.

Zo'n methode wordt ook toegepast bij bedrijven, die de werknemers verplichten om de xxx-tijd het wachtwoord te wijzigen in verband met beveiliging.
Sommige computer fora passen die methode ook toe, dat leden om de xxx-tijd hun wachtwoord dient te wijzigen.

Als u wilt verdiepen in zulke zaken, wellicht zijn onderstaande links interessant om door te nemen:
  1. Local password policy - non AD Macs.
  2. Mavericks Server Admin: Set the global password policy ☞ (gearchiveerd artikel)
  3. Set sound password policies in Mac OS X Server.

Dit is een heel goed boek indien u echt wilt verdiepen in Mac zaken ☞ Take Control of the Mac Command Line with Terminal.

Of rechtstreeks bij de schrijver / uitgever ☞ Take Control of the Mac Command Line with Terminal.

Bij deze link kunt u een beetje kennis maken met het boek.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
7
@ iEscape,

Heel erg bedankt!

Ik begrijp dus dat het met OS X Server heeft te maken. Dus voor Administrators van de IT afdeling.

Gebruik zelf geen OS X Server. Heb wel een Mac mini (2014). Kan ik daar voor 19,99 € gewoon het programma OS X Server uit de App Store downloaden? Aangezien er geen server-editie van de Mac mini meer wordt gemaakt...

Mvg,
xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
8
xp2 schreef:Heb wel een Mac mini (2014). Kan ik daar voor 19,99 € gewoon het programma OS X Server uit de App Store downloaden? Aangezien er geen server-editie van de Mac mini meer wordt gemaakt...
Ja hoor, géén probleem ☞ Upgraden naar OS X Server.

Maar waarom zou u . . . . ::)
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
9
@ iEscape,

Wauw! Dus ik hoef geen server-editie van de Mac mini te hebben?
Ik kan gewoon OS X Server uit de Mac App Store downloaden en kan mijn Mac als server inzetten?
Dat voor slechts €20,00... Goh..

Ik moest het even kwijt hoor.

Mvg,
xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
11
@ iEscape,

Hartelijk dank!
Maar ik ga OS X Server niet gebruiken op m'n Mac mini, want heb 'm al lokaal nodig, dus kan de machine sowieso niet als server inzetten. En daarbij heb ik slechts 500 GB HDD.

Kan er natuurlijk wel externe USB-disks en Thunderbolt-schjjven aan hangen en als gedeelde schijven instellen, weet alleen niet of dat in praktijk ook kan, maar ik weet wel dat bij System Preferenxes > Shared > File Sharing de bestandsdeling aan kan zetten en ook nog bepaalde mappen volgens mij kan kiezen, in ieder geval de bevoegdheden van elke map en/of schijf/volume.

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Mac OS & Apple software”