Plaats reactie
1
ten tweede draait mijn iMac (uit 2008) nog op Snow Leopard. Het installeren van Mavericks is me nooit gelukt. Ik kreeg een foutmelding dat de harde schijf daarvoor niet geschikt zou zijn. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal.
2
@ porrelaar,
porrelaar schreef:ten tweede draait mijn iMac (uit 2008) nog op Snow Leopard. Het installeren van Mavericks is me nooit gelukt. Ik kreeg een foutmelding dat de harde schijf daarvoor niet geschikt zou zijn.
Wellicht biedt deze link een oplossing :pray: :pray: :pray:
You'll need a Mac computer built in 2007 or later with 8GB of storage and 2GB of RAM.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
3
Bedankt voor je reactie, iEscape.
Wanneer ik het upgrade probleem met mijn iMac opgelost wil hebben, zal ik daar een eigen topic over openen.
Overigens voldoet mijn Mac aan alle voorwaarden. Het probleem dat ik heb, heeft zich bij meer mensen voorgedaan. Ik kon Mavericks wel downloaden. Voor de installatie van Mavericks koos ik de Macintosh HD (dat is de enige schijf in mijn iMac) en kreeg toen deze melding: “Deze schijf kan niet worden gebruikt om uw computer op te starten.”
Ik heb er zelfs contact over gehad met Apple Support. Die medewerker snapte er ook niets van. Hij raadde me aan om de harde schijf te controleren met het schijfhulpprogramma. Resultaat: Het volume ‘Macintosh HD’ is in orde'.
Ook Herstel schijfbevoegdheden uitgevoerd. Was zo klaar. Geen problemen.

Daarna kreeg ik nog wel een mail met een link van de medewerker van Apple Support.
Daarin staat dat iemand hetzelfde probleem had. Hij heeft Mavericks toen eerst geïnstalleerd op een externe schijf.
"I have just solved the problem. I installed Mavericks onto a external harddrive and from there back onto my current harddrive.
So you get an external drive of any sort with around 10 GB of space. Format it Mac OSX extended journaled. Then launch install Mac OSX Mavericks installer. Install Mac OSX on the external drive. Follow all directions until you get to the desktop of your new Mavericks os. After your spotlight finishes indexing, open OS X Mavericks installer and install it on the hard disk in your computer. when you are finished, you can erase your external drive."
Tja, heb ik dat ervoor over? Ik heb nu even geen extra externe harde schijf paraat voor dat doel.
4
@ porrelaar,

Ik heb net de link naar Apple Support community doorgenomen, en ben niet echt overtuigd van de oplossing van Macs for the Win = de TS.
TS reageert niet meer op de vraag van dcdave07, want bij dcdave07 werkt het ook niet.
Ten tweede als er meer Mac-gebruikers zijn (met hetzelfde probleem) die dankzij zijn oplossing, zijn geholpen dan is dat topic veel langer geworden. Ik bedoel ze zullen TS dan bedanken.

Klikt eens op die link in het laatste bericht van dcdave07.
Installer reports OS X could not be installed on your computer “or This disk cannot be used to start up your computer”.

Hier is een andere link in het NL met dezelfde melding als bij u, maar om Lion te installeren. Het gaat om de werkwijze, het komt op neer dat u de Macintosh HD wat kleiner moet maken en dan de installatie opnieuw probeert :pray:
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
5
Dag iEscape,

Hartelijk dank voor je tip om de partitie van de iMac HD (tijdelijk) te verkleinen. Daarna verliep de installatie van OS X 10.9.1 prima. Ik had Mavericks ruim een jaar geleden al gedownload. Was toen een paar dagen aan het knoeien geweest met diverse tips, o.a. met een opstartbare usb stick. Dat werkte allemaal niet. Daarna gaf ik het op. De Mac is niet mijn hoofdcomputer, al tik er nu wel dit bericht op.
Vanmorgen de laatste updates voor de Mac opgehaald, zodat er nu OS X 10.9.5 op staat.
Ik zou nu zelfs gratis kunnen upgraden naar Yosemite, maar daar wacht ik nog even mee. Ik lees er voorlopig teveel negatieve berichten over: veel Macs worden langzamer door Yosemite en het contrast schijnt erg slecht te zijn (lichtgrijze i.p.v. zwarte letters). Eerst maar eens nog wat meer reviews en commentaren over Yosemite lezen.
Voorlopig heb ik nog wel wat werk aan de Mac. Mijn wachtwoordmanager (Sticky Password) werkt wel in Safari (maar lang niet zo gebruiksvriendelijk als onder Windows). Ik heb Sticky Password echter nog niet aan de praat gekregen in Firefox op de iMac. En Firefox is toch wel mijn favoriete browser. Geeft niets. Heb ik nog wat om zelf uit te zoeken.

Nogmaals mijn dank en vriendelijke groet,

porrelaar
6
@ porrelaar,
porrelaar schreef: Hartelijk dank voor je tip om de partitie van de iMac HD (tijdelijk) te verkleinen. Daarna verliep de installatie van OS X 10.9.1 prima.
Vanmorgen de laatste updates voor de Mac opgehaald, zodat er nu OS X 10.9.5 op staat.
Goed om te horen dat het is gelukt om te upgraden naar OSX Mavericks :good: en dank voor uw feedback :bow:
porrelaar schreef:Ik zou nu zelfs gratis kunnen upgraden naar Yosemite, maar daar wacht ik nog even mee. Ik lees er voorlopig teveel negatieve berichten over: veel Macs worden langzamer door Yosemite en het contrast schijnt erg slecht te zijn (lichtgrijze i.p.v. zwarte letters). Eerst maar eens nog wat meer reviews en commentaren over Yosemite lezen.
Ik heb ook gewacht om te upgraden naar OS X Yosemite, tot dat de kinderziektes zijn verholpen.
De problemen kunnen wellicht te maken hebben met het geheugen van de iMac ::)
Ik weet ook niet welk iMac u in bezit heeft.
Afbeelding Hier is een handleiding, die u wellicht kunt doornemen.
Zelf heb ik géén problemen gehad :pray: , en draait nu Yosemite 10.10.2
porrelaar schreef: Mijn wachtwoordmanager (Sticky Password) werkt wel in Safari (maar lang niet zo gebruiksvriendelijk als onder Windows). Ik heb Sticky Password echter nog niet aan de praat gekregen in Firefox op de iMac. En Firefox is toch wel mijn favoriete browser.
Zelf gebruik ik alléén Safari op de iMac en ben content mee, en 1Password als wachtwoordmanager.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
7
Mijn iMac (gebouwd in week 39 van 2008) komt volgens mij overeen met de gegevens van de MB323.
Oorspronkelijk uitgevoerd met 1 GB werkgeheugen, maar dat heb ik zelf al binnen een jaar opgewaardeerd naar 2 x 2 = 4 GB. De rest (processor; L2 cache enz.) is hetzelfde.

Via de support pagina van Sticky Password kwam ik er vandaag achter dat voor OS X alleen de browser Safari ondersteund wordt door Sticky Password. Ik heb daar dus maar mijn standaard browser van gemaakt op de Mac.

Voorheen (jaren geleden...) maakte ik gebruik van Foxmarks/Xmarks om mijn bladwijzers op al mijn computers te synchroniseren, maar Safari zorgde er dan altijd voor dat het een rommeltje werd: veel dubbele bladwijzers, die ook nog eens niet meer op alfabetische volgorde stonden enz. Vandaar dat ik toen overgestapt ben op Firefox voor de Mac.

Bedankt voor je uitgebreide handleiding voor het installeren van Yosemite. Als ik het goed gelezen heb op de website van Apple, dan is iedere computer die geschikt is voor Mavericks, ook geschikt voor Yosemite. De systeemvereisten zijn hetzelfde.

En voor degenen die ook willen updaten van Snow Leopard naar Mavericks en zich afvragen hoe lang het upgraden duurt: bij mijn iMac duurde dat circa 60 minuten. (De download zelf had ik een jaar eerder al binnen gehaald) Alle oorspronkelijke eigen bestanden en zelf geïnstalleerde programma's waren bewaard gebleven.
8
porrelaar schreef:Mijn iMac (gebouwd in week 39 van 2008) komt volgens mij overeen met de gegevens van de MB323.
Oorspronkelijk uitgevoerd met 1 GB werkgeheugen, maar dat heb ik zelf al binnen een jaar opgewaardeerd naar 2 x 2 = 4 GB. De rest (processor; L2 cache enz.) is hetzelfde.
OK duidelijk :good: Dan zou een upgrade naar OS X Yosemite géén probleem geven :pray:
porrelaar schreef:Via de support pagina van Sticky Password kwam ik er vandaag achter dat voor OS X alleen de browser Safari ondersteund wordt door Sticky Password. Ik heb daar dus maar mijn standaard browser van gemaakt op de Mac.
Ok dat is een duidelijk antwoord.
porrelaar schreef:Voorheen (jaren geleden...) maakte ik gebruik van Foxmarks/Xmarks om mijn bladwijzers op al mijn computers te synchroniseren, maar Safari zorgde er dan altijd voor dat het een rommeltje werd: veel dubbele bladwijzers, die ook nog eens niet meer op alfabetische volgorde stonden enz. Vandaar dat ik toen overgestapt ben op Firefox voor de Mac.
Er is een third party app om bladwijzers te sorteren, zie deze link. Lees ook de reacties die zijn geplaatst.

Ter informatie: neem deze (gedateerde) link ook eens door.

Zelf gebruik ik SafariSort niet, ik heb Symbaloo als startpagina. Zelf nieuw tabbladen maken (zoals bijvoorbeeld: Mac OS X | Windows | Linux | Handleidingen) is mogelijk. Vervolgens schuiven met de blokjes naar eigen wens.
Vind dat persoonlijk handiger dan gebruik maken van Bladwijzers.
porrelaar schreef:Bedankt voor je uitgebreide handleiding voor het installeren van Yosemite. Als ik het goed gelezen heb op de website van Apple, dan is iedere computer die geschikt is voor Mavericks, ook geschikt voor Yosemite. De systeemvereisten zijn hetzelfde.
Er zijn veel Mac computers geschikt voor een upgrade naar OS X Mavericks, behalve (dacht ik) de OS X ouder dan 10.4 - Tiger of 10.5 Leopard.
Graag gedaan :smiley_highfive:
porrelaar schreef:En voor degenen die ook willen updaten van Snow Leopard naar Mavericks en zich afvragen hoe lang het upgraden duurt: bij mijn iMac duurde dat circa 60 minuten. (De download zelf had ik een jaar eerder al binnen gehaald) Alle oorspronkelijke eigen bestanden en zelf geïnstalleerde programma's waren bewaard gebleven.
Dank voor het melden :goed:
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
9
@ porrelaar,

Alle Macs met een PowerPC-processor kunnen maximaal Mac OS 10.5 Leopard aan. De eerste Intel based-Macs Mac OS 10.7 Lion aan. De rest kan allemaal op Yosemite.

En ik zou inderdaad nog even wachten met updaten naar Yosemite, bij mij valt namelijk de Wi-Fi regelmatig uit. En anderen hebben ook problemen met Bluetooth. Ik draai 10.10.1. Het is dat mijn Mac met Yosemite werd geleverd maar anders had ik 'm naar Mavericks teruggezet, of nog liever naar Mountain Lion.
Wat betreft de leesbaarheid merk je niet veel verschil. Het is alleen een ander lettertype, Helvetica Neue in plaats van Lucida Grande. De resolutie van mijn monitor is 1366 x 768 en die van een iMac is meestal 1920 x 1080. Dus de leesbaarheid zal bij jou niet veel slechter worden. Ik heb er in ieder geval weinig last van, ondanks een lagere resolutie.

Hopelijk heb je aan deze informatie iets.
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Mac OS & Apple software”