Plaats reactie
1
Beste mensen,

Gisterenavond getroffen door het politievirus maar gelukkig met de handleiding op dit forum weer kunnen verwijderen maar was daarmee wel weer de halve avond mee kwijt.
Ik was van mening dat ik met McAfee wel redelijk mijn zaakjes op de rail had maar blijkbaar heb ik hier toch een behoorlijk inschattingsfout in gemaakt.

Ik had dus tijdens het verwijderen van het politievirus genoeg tijd om eens goed na te denken en of ik niet eens naar een alternatief moet gaan zoeken voor Windows. MacOS X is geen optie want kan er niet mee werken, dus blijft alleen de optie Linux over als geschikte kandidaat.
In het verleden al eens een blauwe maandag met Knoppix en Lindows op een bootable CD aan de slag geweest maar dat was het dan ook wel, mijn Linux kennis is dus eigenlijk 0,0 maar dat is niet echt een probleem, lerendewijs komt de kennis vanzelf wel en Google is uw vriend zegt men altijd.

Om een lang verhaal kort te maken zoek ik dus een Linux versie die niet al te gecompliceerd in het gebruik is en eigenlijk click and go moet functioneren, van de terminal en commandoprompten ben ik niet vies maar dit moet ook niet overdreven worden dat ik als het ware een soort high-tech nerd besturingssysteem heb. :lol:

Eisen heb ik niet veel, en allerlei poespas zoals in (K)Ubuntu aanwezig is heb ik niet nodig dus een kale Linux is prima.
- Wat wel belangrijk is is een goede terminal server client waarmee ik verbinding kan maken met een Windows server.
- Ook een mogelijkheid voor het maken snapshots is een vereiste zodat ik op elk moment zelf een snapshot kan maken van die toestand van het systeem.
- Standaard tekstverwerking, PDF converter / editor is eigenlijk wel een beetje standaard geloof ik in Linux.
- Goede OCR software is dan wel weer erg belangrijk.

Heel verhaal, maar ik hoop dat jullie mij hierin een beetje op weg kunnen helpen.

Mijn welgemeende dank,
2
Hai Apollo 440,
Welkom in het Linux-hoekje van PCWebplus!

Jouw eisen/wensen voldoen alle linux-desktop-distro 's wel aan.
Soms moet je nog wat installeren, maar dat zal geen probleem zijn.

Drie leuke distro 's die wat minder bekend zijn en zich richten op de gebruiker die nog geen of niet veel Linux-ervaring heeft. Alle drie hebben duidelijk ingespeeld op de vele klachten over de nieuwe versie van Ubuntu die nu meer de kant van het mobile internet en touchscreens op lijkt te gaan.
Alle drie hebben een hardware-ondersteuning out-of-the-box. Wifi-adapter, externe opslagmedia, usb-printer, webcam etc. Aansluiten en het werkt.

Bodhi, een lichtgewicht, minimalistisch desktop-OS.
Bodhi komt met een browser, een teksteditor, een filemanager en een terminal. En dat is het wel zo ongeveer.
Wil je meer? Installeer het dan zelf. Je OS blijft schoon, alle applicaties die jij hebt geinstalleerd ken je dus echt.
Lage hardware eisen.
Ik heb Bodhi de deur uit gedaan omdat ik door onduidelijke redenen het zelf compileren niet aan de gang kreeg. Daar ben ik zo lang mee aan t klooien geweest dat voor mij de maat vol was.
Jammer, want verder is het een stabiel en schoon distrootje.
Het is een aanrader als je een gebruiksvriendelijke Linux-distro zoekt zonder poes-pas.
http://www.bodhilinux.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Linux Mint, mooi, mooi, mooi.
Dat was mijn eerste indruk toen ik voor t eerst de desktop zag. Eyecandy.
Ik heb de vorige versie gedraaid, toen nog met IceWM. Sinds kort zijn ze overgestapt op KDE, die ook een strakke en frisse uitstraling heeft.
Alle vaak gebruikte apps zijn al aanwezig. Van browser tot brander en van teksteditor tot torrentclient.
Nóg betere hardwareondersteuning dan Bodhi: wifi werd onmiddelijk herkend, NTFS-read/write ondersteuning, automount en zo meer.
http://linuxmint.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pinguy OS
Ben ik momenteel aan t draaien.
Net als de twee voorgaande werkt alles out-of-the-box.
Mooie default desktop met twee docks die je aan MacOS doet denken en die stoere geeky Conky (systeem-monitor) staat al standaard op het bureaublad.
Pinguy OS komt met veel, heel veel software.
Ondanks de lage minimale sys reqs (volgens de website van Pinguy) loopt ie op mijn systeem vrij traag. (2,2 GHz CPU, 1 GB RAM, 512 GPU)
Dit is een leuke distro als je naast een goede hardware-ondersteuning ook een volledig voorgeinstalleerd systeem zoekt. Maar misschien is het iets te veel van het goede; echt alles waarvoor je een desktop kúnt gebruiken is aan gedacht, en van die vele apps zijn er ook nog verschillende versies geinstalleerd. Beetje overkill misschien, maar soms ook wel handig.
Je moet wel beschikken over een krachtige computer (minstens 3 GHz, 1 GB RAM, 1 GB GPU) om alles soepel te laten lopen. En laat dan je vrienden die Windows gebruiken jouw Pinguy 3D-bureaublad zien. Dit is 3D zoals ze bij Microsoft het graag zouden willen, maar nog steeds niet gelukt is.
http://pinguyos.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een vergelijking tussen die laatste twee distros vind je hier.

Kijk ook eens op http://www.distrowatch.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor deze en andere distros.
Bij het 'uitgebreid zoeken' vink je aan wat je eisen en wensen zijn en je krijgt een leuk overzichtje van de zoekresultaten met korte reviews.

Sorry voor dit lange verhaal; het was mijn bedoeling om alleen maar een korte reactie te geven. Maar ja, hier raak je dan ook nooit over uitgepraat.
:somb:

Succes met je keuze.
Zeg maar Duncan.
3
Beste Chato,

Op voorhand hartelijk dank voor je antwoord.

De drie genoemde Linux varianten waren mij allemaal onbekend tot nu, maar enig speurwerk leerde mij dat Linux Mint een erg goede en vooral stabiele versie is.
Linux Mint heeft dan ook mijn voorkeur om momenteel op de notebook te gaan gebruiken. Nu alleen nog even kijken of ik mijn volgende wensen hiermee ook kan vervullen.
Apollo 440 schreef:- Wat wel belangrijk is is een goede terminal server client waarmee ik verbinding kan maken met een Windows server.
- Ook een mogelijkheid voor het maken snapshots is een vereiste zodat ik op elk moment zelf een snapshot kan maken van die toestand van het systeem.
- Goede OCR software is dan wel weer erg belangrijk.
Voor mijn Snapshot eis kwam ik op LMDE uit en dat werkt met Ubuntu scripts in Linux Mint heb ik begrepen dus daar is denk wel uit te komen.
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.p ... 7&t=100659" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor OCR is er gscanpdf en dat is de meest bekende, ook hier kan ik wel mee uit de voeten.

VNC en Remote Desktop software kom ik veelal tegen maar een Terminal Server client waarmee je een Windows Host kunt overnemen heb ik nog niet gezien.
Mijn vraag is dan ook gelijk of jij hier ervaring mee hebt en mij een stukje software kan aanraden hiervoor?
Chato schreef:Dit is een leuke distro als je naast een goede hardware-ondersteuning ook een volledig voorgeinstalleerd systeem zoekt. Maar misschien is het iets te veel van het goede; echt alles waarvoor je een desktop kúnt gebruiken is aan gedacht, en van die vele apps zijn er ook nog verschillende versies geinstalleerd. Beetje overkill misschien, maar soms ook wel handig.
Je moet wel beschikken over een krachtige computer (minstens 3 GHz, 1 GB RAM, 1 GB GPU) om alles soepel te laten lopen. En laat dan je vrienden die Windows gebruiken jouw Pinguy 3D-bureaublad zien. Dit is 3D zoals ze bij Microsoft het graag zouden willen, maar nog steeds niet gelukt is.
Grafisch ziet dit er wel super gelikt uit, kan zelfs MacOS niet aan tippen.
Deze versie zie ik wel zitten om te gaan gebruiken op mijn nieuwe desktop, kan ik daar ook gelijk Windows vervangen voor Linux scheelt ook weer in de licentie kosten.

Ik ben al een stuk wijzer geworden en na wat reviews doorgeworsteld te hebben denk ik dat ik binnenkort maar een alles op de schop ga gooien.
4
Apollo 440 schreef:VNC en Remote Desktop software kom ik veelal tegen maar een Terminal Server client waarmee je een Windows Host kunt overnemen heb ik nog niet gezien.
Wat wil je op afstand gaan doen?
Met SSH kom je een heel eind.
SSH is al standaard geinstalleerd op Linux. Zowel de client- als de server-software.
Ik heb geen ervaring met een SSH-server installeren in Windows, maar daar zal vast wel een eenvoudige oplossing voor zijn.

En met de combinatie van SSH (terminal/shell) en Webmin (GUI) kun je vrijwel elke taak op afstand uitvoeren.
(Webmin is dan wel een Unix-app, maar nieuwere versies draaien ook op Windows)
http://www.webmin.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeg maar Duncan.
5
Chato schreef:Wat wil je op afstand gaan doen?
SSH is niet wat ik zoek zo te zien het gaat echt specifiek om op afstand fysiek op een Windows Server in te loggen net zoals je kunt doen met extern bureaublad.
Nu heb ik wel al iets gevonden en dat heet rDesktop
http://www.rdesktop.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik had nog wel een vraagje over het bestandssysteem.
Ik heb veel externe schijven, SD kaartjes en Compact Flash kaarten met foto's deze zijn allemaal FAT, FAT 32 en de schijven NTFS. Nu gebruikt Linux natuurlijk een heel ander bestandssysteem dan Windows maar moet ik nu alle externe opslag media ook eerst Linux-ready maken of is dit verder gewoon click and go en herkent Linux vanzelf de Windows bestandssystemen?
6
Ja en nee.
Ja, Linux, en dan vooral de hiervoor genoemde varianten, hebben alle een volledige ondersteuning voor andere bestandssystemen dan Linux' s eigen ext4.
Voor NTFS-schijven gaat de ondersteuning nog verder: die worden ook ge - automount. Dus, inderdaad, 'click and go'

Voor FAT is er ook ondersteuning, maar ik weet niet of die ook automatisch gemount worden.
Hoogstwaarschijnlijk wel bij Ubuntu, Linux Mint en de andere gebruiksvriendelijke distro 's .
Zo niet, is het slechts een kwestie van een applicatie installeren om het automounten in te stellen.
Handmatig mounten kan natuurlijk altijd.
Als je daar hulp bij nodig hebt, laat het dan ff weten.

Het is BTW wel aan te raden om zoveel mogelijk gebruik te maken van ext3 of ext4.
Je hebt bij dat bestandssysteemn minder kans op dataverlies bij bv stroomuitval dan bij NTFS.
Dus, zo mogelijk je externe HDD formateren naar ext4, maar noodzakelijk is dit niet.

Kortom: het formateren naar een ander bestandssysteem dan NTFS of FAT is niet nodig.
Het werkt gewoon 'click and go', misschien na een kleine aanpassing, maar het werkt.
Zeg maar Duncan.
8
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de definitieve transfer te maken naar Linux, alles heb ik al wel voorbereid maar moet nu nog even de tijd vinden om tot actie over te gaan.
In de tussentijd heb ik ook veel over Suse Linux gelezen en die heeft naast Linux Mint nu eigenlijk mijn tweede voorkeur.
Andere versies heb ik niet bekeken en bewust omdat ik niet wil verdwalen in het aanbod van. Mijn plan is om als eerste geheel met Linux Mint aan de slag te gaan Suse is zeg maar de tweede keus op dit moment.

Afgelopen weekend had ik gepland voor Linux maar is niet gelukt, a.k. weekend doe ik een tweede poging. :)
9
Over verschillende linux-distro 's gesproken. Mag ik ff mijn ei kwijt?
Geef ik dit topic ook weer eens een schopje, en het is een vraag die vaak terug komt: " Welke linux-distro van die vele honderden is geschikt voor mij?"

Nu een tijdje gewerkt met Crunchbang #! Linux.
Volgens wikipedia:
CrunchBang uses the Openbox window manager with GTK+ applications.It is intended to be very light on resources, enabling it to run on old as well as new computers
Het is gebaseerd op mijn favo-distro Debian, al meen ik ook ergens gelezen te hebben dat het gebaseerd is op Debian-testing. Gezien die ' backports' in mijn repository-lijst lijkt me dat ook wel aannemelijk. En al helemaal gezien mijn ervaring. Ik begin me er nu aan te ergeren: het is zo onstabiel alsof je weer terug gaat naar het Windows-tijdperk.
Hangende applicaties komen bijna dagelijks voor.

Crunchbang zou een lichtgewicht OS zijn, iets waar ik altijd in geinteresseerd ben, en het gebruik van OpenBox als WindowManager draagt daar zeker aan bij.
OpenBox is mooi vanwege zijn 'less is more'-karakter en het is zeer vrij naar eigen wens in te stellen. Aan OpenBox zal het dus niet liggen.

Er zijn maar weinig applicaties voorgeinstalleerd: een browser, een terminal, een teksteditor, een bestandsmanager en een torrent-progje. Dat is alles. Meer heb je immers niet nodig voor dagelijks gebruik. Dus daar kan het ook niet aan liggen.

Crunchbang komt met een mooie schone GUI, en conky staat al op je bureaublad, mooi transparant zonder vensterrandjes. Strak.

Maar multitasken... Verschrikkelijk!
Ik maak gebruik van twee bureaubladen: een voor mijn multimedia (films en muziek) en een andere voor het browsen.
pfff, wat heeft ie daar een moeite mee.
Conky geeft aan dat het OS erg vaak moet swappen ondanks een geheugen van 1 GB!
CPU regelmatig bijna op 100 %, met slechts een browser (Iceweasel) en een musicplayer (VLC) geopend.

Hangende apps, iedere dag. Die comp mag blij zijn dat ik m nog niet door het raam heb gegooid.
Bijna zo onstabiel als een Ubuntu. Al is het nog niet zo erg als Windows, maar het begint erop te lijken.

pfff, moest ff mijn ei kwijt.
En waar kan dat beter dan in een topic waar al veel over verschillende distro 's is gezegd?
Eind deze week, na de kerstdagen, als ik weer vrij ben van die burgerlijke familie-verplichtingen, bouw ik mijn media-computer from scratch helemaal opnieuw.
Ik weet nog niet welke distro ik nu ga proberen, maar het wordt IIG voor mij geen Crunchbang Linux meer.
Zeg maar Duncan.
10
Bij de semi-alternatieve distro's en desktop omgevingen heb ik altijd mijn bedenkingen, het is leuk om mee te experimenteren maar voor dagelijks gebruik is het toch vaak een pain in the ass.
Gnome 3 en KDE zijn echt mijn favoriete DE op het moment, en als distro an sich Linux Mint terwijl ik altijd groot fan was van Ubuntu.
Wellicht interessant is het artikel Linux desktop environment showdown en And the best distro of 2012 is ...

Met Ubuntu kom ik de laatste tijd steeds meer en meer problemen tegen, en niet alleen instabiliteit maar de compatibiliteit laat sterk te wensen over. Een paar weken terug een dual-boot van Windows 7 en Ubuntu op een spiksplinternieuw systeem gezet maar Ubuntu was niet vooruit te branden, het openen van de terminal nam al 5 minuten in beslag. Toen maar Linux Mint 14 "KDE" geïnstalleerd en no problems so far.
(..) bouw ik mijn media-computer from scratch helemaal opnieuw. Ik weet nog niet welke distro ik nu ga proberen,(..)
Mijn oude MC draaide op GeeXboX, de staat al een tijdje weer stoffig te worden op zolder maar heb hier veel plezier aan gehad het werkte geheel out-of-the-box en stabiel.
http://www.geexbox.org/screenshots/" onclick="window.open(this.href);return false;
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
11
Ik ben vanochtend al begonnen met een nieuwe MC.
Crunchbang heeft plaats gemaakt voor XBMCbuntu.

XBMC gebruik ik al een tijdje en bevalt mij prima. Al is er niets mis met Geexbox, LinuxMCE of andere HTPC-distros.

XBMCbuntu, de standalone versie van XBMC, draai ik nu.
Maar gaat er morgen weer af.
Leuk, handig, gebruiksvriendelijk, maar bij wat lastiger taken merk je toch dat de onderliggende laag een Ubuntu is.
Ik ga toch weer terug naar Debian. Met een minimalistische install, geen DE, wel X-server.
Dan zet ik er een browser op, een teksteditor en XBMC.
In zijn simpelste vorm, en mijn favoriete MC.

P.S.
Bedankt voor die twee linkjes, Fox.
Leesvoer!
En Geexbox is een add-on van XBMC, BTW. :somb:
Zeg maar Duncan.
12
Een kleine 3 weken Linux Mint draaidend en tot op heden bevalt het prima.
Daarvoor had ik Suse Linux maar die voelde een heel stuk zwaarder aan dan Linux Mint en merkte toch wel dat die veel van resources in gebruik nam.
Linux Mint daarentegen werkt als een veertje zo licht.
Ik ben een tevreden man momenteel. :smileybye:
13
Linux Mint staat momenteel bovenaan de populariteits-ranking op distrowatch: http://distrowatch.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met Ubuntu op de derde plaats en (mijn favo) debian op de zesde.
:cool:
Afbeelding Linux Mint, goede keuze.
Mocht je vragen hebben over je nieuwe Linux-distro horen we dat hier graag.

Groet,
Chato
Zeg maar Duncan.
14
Apollo 440 schreef:Een kleine 3 weken Linux Mint draaidend en tot op heden bevalt het prima.
Daarvoor had ik Suse Linux maar die voelde een heel stuk zwaarder aan dan Linux Mint en merkte toch wel dat die veel van resources in gebruik nam.
Linux Mint daarentegen werkt als een veertje zo licht.
Ik ben een tevreden man momenteel. :smileybye:
Ik zit er overna te denken om jouw voorbeeld te volgen ik vraag me alleen af of je ook problemen had met aan te passen van Windows naar Linux?

Of werkt het praktisch hetzelfde?
15
Sayos schreef:Ik zit er overna te denken om jouw voorbeeld te volgen ik vraag me alleen af of je ook problemen had met aan te passen van Windows naar Linux?
De overstap van Windows naar Linux was makkelijker dan ik in eerste instantie kon bedenken en je moet gewoon even een omschakeling maken als gebruiker.
Linux is niet moeilijk en het werken ermee al helemaal niet maar je moet dan ook wel Windows kunnen vergeten en gewoon Linux gaan gebruiken.
De eerste dagen moet je even doorheen en ik vergeleek het vooral met stoppen met roken omdat je dan ook even door de zure appel moet heen bijten.
Sayos schreef:Of werkt het praktisch hetzelfde?
Het is allemaal praktisch hetzelfde je hebt een desktop met applicaties en een GUI net zoals bij Windows.
Wees niet bang en neem gewoon de overstap naar Linux er kan je nageoeg niets misgaan en als dit wel zo is kan je met problemen overal terecht net als met Windows problemen.

Chato heeft mij hier goed bij geholpen en nog steeds draai ik Linux Mint en een betere vervanging voor Windows kan ik niet bedenken.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”