Plaats reactie
16
Laat ik hier ook maar eens wat posten. :lol:

Ik heb Linux altijd al als een vooruitstrevend OS gezien en heb dan ook door de jaren heen vaak Linux distro's geïnstalleerd zowel virtueel als dual-boot of als primair OS. Maar nu komt de maar, en dat was vaak de tijd die mij ontbrak om het OS te blijven gebruiken en leren gebruiken omdat ik altijd wel tegen zaken aanliep waar ik 1-2-3 geen oplossing voor had en dan hup weer het oude vertrouwde Windows ging gebruiken waar ik direct mijn weg in kon vinden zonder allerlei vraagtekens te hebben als er iets mis gaat. 8)

Maar wat ik mij afvraag is er wel een ideale Linux distro er zijn er zoveel?
Als je ervaring hebt met Linux dan zijn de verschillende distro's ook geen probleem in het gebruik lijkt mij, en de meeste desktop versies komen aardig met elkaar overeen zoals b.v. Ubuntu, Open Suse, Fedora, Mandriva etc en dat zijn in mijn ogen de Linux versies die niet direct specifieke kennis vereisen omdat er tegenwoordig een GUI en geen CLI install meer is.

Omdat er zoveel verschillende distro's zijn krijg je IMHO een "door de bomen zie je het bos niet meer" verhaal. En wat ik daarmee wil zeggen is dat als een distro geheel naar eigen wens is te gebruiken is dit ideaal dus waarom zou je dan verder kijken en of overstappen op een andere distro?

Een ideale Linux distro is naar mening één die aansluit op je wensen en gebruik.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
17
hoi maxstar,

Denk je dat je twee goede punten maakt.

Een is dat er veel verschillende distro's zijn en dat zeker een beginner door de bomen het bos niet meer ziet.

Tweede is dat de beste distro is die bij je past. Alleen heb ik die distro niet gevonden.
19
Chato schreef:Al eens aan gedacht om zelf een linux-distro te bouwen?
Lijkt mij wel leuk om eens te doen als ik tijd over zou hebben maar krijg je dan het gewenste resultaat wat je wil hebben en of loop je dan alleen maar tegen meer problemen aan?
De meeste distributies van Linux zijn tegenwoordig zo naar je eigen hand te zetten dat dit overbodig is bij huis-tuin-keuken gebruik tóch?
roelof schreef:Tweede is dat de beste distro is die bij je past. Alleen heb ik die distro niet gevonden.
Misschien een hele rare vraag maar wil je wel Linux gebruiken of voel je je beter thuis met Windows?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
20
hoi,

Ik zit met denk ik hetzelfde probleem als Maxstar,
Wie lost dan de problemen op. Voor het maken van patches heb je toch verstand van c of c++ nodig.

Ik voel me meer thuis bij linux dan windows. En meer bij de source based linux distro's dan de rpm of deb distro's.


roelof
22
klopt,

Ik bedoelde daarmee distro's die met rpm of deb werken.
Ik heb de site bekeken en krijg het idee dat je een fork van een bestaande distro kunt maken.
Dat betekent nog meer keuze van hetzelfde.

Als ik c of C++ kon begrijpen, wat ik meerdere malen geprobeerd heb, zou ik eerder iets heel anders maken.\
Bijvoorbeeld een distro met de minix kernel en bijvoorbeeld een plan 9 bestanden gebruiken.

roelof
23
Hoi,
roelof schreef:Ik bedoelde daarmee distro's die met rpm of deb werken.

Volgens mij is dit juist een vorm van gebruikersgemak en welke bekende distro maakt hier nu geen gebruik van?
roelof schreef:Als ik c of C++ kon begrijpen, wat ik meerdere malen geprobeerd heb, zou ik eerder iets heel anders maken.\
Bijvoorbeeld een distro met de minix kernel en bijvoorbeeld een plan 9 bestanden gebruiken.
Dit is IMHO echt geek :geek: stuff. 8)
Als ik lees dat drivers geheel buiten de kernel om geregeld worden en dat de geheugen toegang via een descriptor loopt dan is dit geen instap is om Linux te gaan gebruiken, maar dat maakt het natuurlijk niet minder interessant als je echt wil experimenteren met Linux.
Als OS wat je dagelijks gebruikt kan je dit al afschrijven.
Roelof schreef:Ik ben eigenlij op zoek voor de ideale linux distro
Even terug naar de startpost(s) waar het topic eigenlijk voor is gestart, en dat gaat om de ideale Linux distro?
1. Eigen distro bouwen valt af.
2. Exprimental distro valt af.
3. Commerciële distro's vallen af.

Nou dan houden we volgens mij vrij weinig opties voor Linux over?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
24
hoi

Hoezo geek stuff.
Volgens mij is het een andere en betere kijk hoe een os moet werken.
Een driver kan zo in principe nooit een os crash veroorzaken omdat alles gescheiden wordt gehouden.
Ik weet dat Ff en chrome ooit alle tabbladen als verschillende processen ziet.
25
Hoi,
roelof schreef:Hoezo geek stuff.
Ik bedoelde hiermee dat dit niet echt projecten zijn voor de beginnende gebruikers en meer voor de 'geeks' en 'hobbyisten'. :D
roelof schreef:Een driver kan zo in principe nooit een os crash veroorzaken omdat alles gescheiden wordt gehouden.
Natuurlijk maar dan reist mij gelijk de vraag hoe het dan zit met compatibiliteit en ondersteuning van de gebruikte hardware?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
26
hoi,


Ik denk dat veeld drivers opnieuw geschreven moeten worden.
Ik weet dat bijvoorbeeld niet alle netwerk kaarten ondersteund worden in minx.
27
Hoi,

Met andere woorden zijn deze distro's dus niet de 'ideale' voor dagelijks gebruik en meer geschikt voor ontwikkeling en hobby projecten.
Maar volgens mij dwalen we een beetje af van het oorspronkelijk onderwerp, maar dat is niet zo erg.
Maar waar ik dan wel benieuwd naar ben is waar een 'ideale distro' dan precies aan moet voldoen?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
28
oke,

kan alleen namens mijzelf kletsen dus:

- stabalitieit
- nieuwste software
- community die openstaat voor ideeen,
- source based

roelof
30
roelof schreef:Geen reactie's meer wat mensen zouden willen hebben als er een ideale linux distro bestaat.

Roelof
Ja natuurlijk wel maar in dit topic mis ik vooral vele belangrijke kernpunten die bepalend zijn naar een eigen persoonlijke voorkeur voor een distributie. Algemene kernpunten / eisen heb ik al gezien maar die refereren niet aan één bepaalde distributie die dan sluitend is bij de wensen die er zijn.

Mijn eigen wensen zijn vooral;
1- Stabiliteit.
2- Flexibiliteit.
3- Compatibiliteit.
4- Gebruikersgemak.

En deze vier punten heb ik zelf vooral gevonden in Ubuntu en daar borduur ik mij op voort in het gebruik en menig beginnende gebruiker heb al ik blij gemaakt met een Ubuntu installatie.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”