Plaats reactie
1
Hoi,

Ik heb op Twitter een kleine discussie over Debian Linux.
Ik vindt het jammer dat Debian niet de laatste versie van Gnome meestuurt.

Een persoon vindt dat je de distro en de DE los van elkaar moet zien.
Dus als de distro goed werkt maar een oudere versie gebruikt, is dat niet erg.

Wat zijn jullie meningen hierover ?

Roelof
Laatst gewijzigd door roelof op 24 jul 2011 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
2
Even een toevoeging :

Ik ben eigenlij op zoek voor de ideale linux distro
Alleen ben ik bang dat die niet bestaat.

Op de ene kant van me zoekt ik stabiliteit. De andere kant zoek ik weer de nieuwste van het nieuwste.
Op het internet zijn ook leuke projecten te vinden zoals plan 9 . Een her design van linux zegggen ze zelf.
Of minix. Het idee van een micro kernel lijkt me ook goed. Zo kan de graphische driver nooit zorgen dat de kernel helemaal crasht.
Alleen zijn die nog lang niet klaar voor de gewone gebruiker

Roelof
3
Een Linux distributie moet je inderdaad los zien van de desktop engine (GUI) en als je op zoek bent naar de ideale distro moet je er gewoon een aantal proberen en kijken welke je het beste bevalt.
Het nieuwste van het nieuwste is niet altijd het beste.
Ik gebruik zelf b.v. Ubuntu en dat bevalt me al jaren erg goed.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
4
Hoi,

Dit zijn de distro's die ik al geprobeerd hebt met de opmerkingen.

Freebsd:
Ik vind de developers een beetje arrogant.
HAL wordt veranderd in udev en dan maar zeggen dat het een linux-only oplossing is.
maar meewerken aan een van de freedesktop projecten ho maar.

En als een gebruiker vraagt waarom auto mounting niet werkt in xfce 4.8 , krijg je een opmerking dat een van de developers vindt dat automounting niet nodig is.
Er wordt dus niet naar gebruikers geluisterd.

Slackware vondt ik lekker werken alleen is het gedoe om Gnome werkend te krijgen en up to date te houden.
De een na de andere Slackware project lijkt een stille dood te sterven.

Opensuse heb ik ook gebruikt. Werkte lekker maar voor elke nieuwe stap zoals Gnome 3 en systemd heel veel discussie.
En als je vragen hebt betreffende Nvidia dan krijg je te horen dat het niet bij Suse hoort dus je hebt pech.

Gentoo is leuk maar heel makkelijk in de soep te krijgen.

Arch , die willen de laatste software draaien en kan dus onstabiel zijn.

Debian. heel stabiel maar niet de laatste software.

Ubuntu : werkt lekker, alleen ben ik niet eens over de keuze om Gnome Shell te laten vallen voor Unity.

En eerlik gezegd hou ik wel van werken met de prompt.
Roelof
5
roelof schreef:Arch , die willen de laatste software draaien en kan dus onstabiel zijn.
(...)
Debian. heel stabiel maar niet de laatste software.
Het is ook nooit goed.... :D

De unstable versie van Debian gebruikt de nieuwste (beta) software-versies.
Met het aanpassen van je sources.list krijg je de laatste versies binnen, maar het zijn wel vaak beta 's.

Een gewone standaard Debian gebruikt de laatste stabiele versies van nieuwe software.
En updates zijn altijd binnen max twee dagen beschikbaar.
Hoezo, "Debian niet de laatste software"?

En idd, Arch Linux kan wel eens wat instabiel zijn, maar ik zie deze distro als 'leuk voor erbij
Ideaal voor beta-testen en wat experimenteren.
En je kunt software uitproberen nog voordat het officieel uitgegeven wordt.
Leuk toch? Voor 'erbij'
Zeg maar Duncan.
6
roelof schreef:Debian. heel stabiel maar niet de laatste software.
Had dit niet te maken met het feit dat de pakketten van debian veel beter getest worden vooraleer deze in een stable version worden opgenomen?
roelof schreef:Ubuntu : werkt lekker, alleen ben ik niet eens over de keuze om Gnome Shell te laten vallen voor Unity.
Ubuntu is veel commerciëler dan Debian an sich, maar Ubuntu blijft en is Debian based maar dan meer gebruiksvriendelijker.
Debian zelf is wel meer gestructureerd en misschien iets minder praktisch op sommige punten maar dat maakt het wel tot een volwaardig OS wat op o.a. vele servers draait.

Maar ook bij Ubuntu zijn er nadelen en dat heb ik laatst ondervonden toen ik een 10.04 moest updaten naar 11.04, de update naar 10.09 ging probleemloos maar de volgende update naar 11.04 resulteerde in een non-bootable machine.

Kies je voor gemak en wil je een out-of-the-box OS kies dan voor Ubuntu of andere OOTB releases, wil je alles meer naar je hand zetten kies dan voor Debian.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
7
hoi,

jawel hoor, vu=indt het alleen jammer dat Gnome3 al bijna 1 jaar uit is en nog niet beschikbaar is voor debian.
Ubuntu is voor mij geen keus omdat ze vindt ik een verkeerde keus hebben gemaakt met Unity.
8
roelof schreef:vindt het alleen jammer dat Gnome3 al bijna 1 jaar uit is en nog niet beschikbaar is voor debian.
Waar baseer je dat op?
Gnome 3 is al een paar maanden beschikbaar voor Debian (testing-versie of unstable-versie).
Hier een howto:
http://raphaelhertzog.com/2011/06/16/in ... -no-sorry/" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT:
En na even googlen bleek dat je op Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot gewoon Gnome (shell) kan gebruiken ipv Unity
http://www.webupd8.org/2011/05/gnome-sh ... le-in.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Je bent blijkbaar verkeerd geinformeerd.
Zeg maar Duncan.
11
roelof schreef:van mij mag dit over meer dan alleen Debian of Ubuntu gaan hoor.
Wat wil je weten of beter waar wil je het precies over hebben?

Ik kan wel wat schrijven over de release van Fedora 15 (lovelock) LK2.6.38 met Gnome3 en een RPM upgrade naar versie 4.9 en een vernieuwd bestandssysteem Btrfs maar is dit nog on-topic als het gaat over de Ideale linux distro?
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
12
Hoi,

Kan toch.
Waarom kan Debian of Ubuntu wel en Fedora dan niet de ideale distro zijn.
De ideale distro kan zelfs voor mij een hele onbekende kleine distro zijn.
13
Ik had mijn linux-'doop' met Fedora.
Maar ben afgehaakt omdat ik KDE lelijk vind.
Toch is Fedora (en andere afgeleiden: Red Hat, Centos) wel erg veilig door het gebruik van SeLinux
En daarbij vond ik Centos veel soepeler lopen op oude hardware dan bv Debian.
VEEL SOEPELER! In hoofdletters, ja!
Voelde lekker lichtgewicht aan.
Zeer veilig en Centos heeft zijn kwaliteit al lang bewezen. Als server, maar ook als desktop.
Ik heb een CentOS hier draaien, die dienst doet als een perimeter. Dat vergeet ik wel eens.
Ja, ik vergeet wel eens dat ik ook een CentOS machine heb. Totaal geen omkijken naar.
"it just works"

Ik heb veel computers in gebruik hier, maar zijn alle behoorlijk oud wat betreft hardware.
En door kostenbesparing heb ik heel wat distros geprobeerd. (Geen Windows dus)

Damn Small Linux, gebaseerd op Debian, vond ik fijn voor het 'simpele' internetten: wat webbrowsen, beetje youtube, IRC, mail, dat soort dingen.
Verwacht er verder geen bijzonderheden van, maar DSL linux vond ik heel fijn voor de dagelijkse dingen die je op het internet doet.
Als dat net iets te weinig is, dan is DSLN Linux een aanrader: Damn Small Linux Not.
Heeft een betere ondersteuning voor nieuwere hardware, is zo stabiel als een debian, en met name geschikt voor oudere hardware.
Nadeel is dat het default niet zo goed overweg kan met nieuwe hardware. Drivers moet je soms zelf even compilen, maar dat is natuurlijk lastig als het gesloten drivers zijn.
Gesloten drivers zijn sowieso vaak een probleem. Kijk maar eens naar bv NVIDIA. Nvidia en Linux zijn nooit elkaars vriendjes geweest.

slackware / slax
Heb ik ook enige tijd gebruikt. De vorige versies van Linux Backtrack waren hierop gebaseerd, zo kwam ik ermee in aanraking.
Mooie, maar vooral stabiele distro! Ik leerde het kennen i.c.m. Fluxbox DE (eens een keer wat anders dan gnome, kde of lxcd)
Nadeel is dat je veel werk hebt aan configuartie en tweaking. Alles gaat via scripts.
Maar lekker stabiel en je hebt echt het gevoel dat jij de 'baas' bent over je computer. Het gevoel dat ik met Ubuntu wel eens miste.
En met slax / slackware leer je, met vallen en opstaan, echt hoe een OS werkt.
Ik moest er vrij veel tijd insteken om het onder de knie te krijgen, maar heb fijne herinneringen aan deze distro.

Puppy Linux geprobeerd, maar gaf IMO geen meerwaarde als je DSL Linux al geprobeerd hebt.
En al helemaal niet als je debian gewend bent.

Ik ben een debian-fan, zoals je ook al wel wist, en nadat ik een aantal andere distros heb geprobeerd, val ik steeds weer terug op debian.
Al wil ik OpenSuse wel eens bekijken.
Zoals je zelf ook al aangaf, geven die geen ondersteuning voor gesloten software.
En dat beleid bevalt me wel ergens.

Bovenstaande is slechts mijn mening en mijn persoonlijke ervaring met verschillende linux-distros.
Zeg maar Duncan.
14
Fox schreef:Ik kan wel wat schrijven over de release van Fedora 15 (lovelock) LK2.6.38 met Gnome3 en een RPM upgrade naar versie 4.9 en een vernieuwd bestandssysteem Btrfs
Graag, lijkt me interessant.
Zeg maar Duncan.
15
roelof schreef:Waarom kan Debian of Ubuntu wel en Fedora dan niet de ideale distro zijn.
De ideale distro kan zelfs voor mij een hele onbekende kleine distro zijn.
Dit kan heel goed en Fedora (core) commerciële opvolger van Red Hat is een zeer krachtige en stabiele distributie die ook nog eens heel gebruiksvriendelijk is.
Chato schreef:Ik had mijn linux-'doop' met Fedora.
Maar ben afgehaakt omdat ik KDE lelijk vind.
Red Hat, Fedora Core en Fedora hadden zover ik weet altijd de keus tussen Gnome en KDE gehad dus had je toch voor Gnome desktop omgeving kunnen kiezen.
Chato schreef:Graag, lijkt me interessant.
Wat ik vooral interessant vind is het vernieuwde bestandssysteem Btrfs en de optimalisatie voor SSD schijven.
Alleen de Flash vs. 64bit ondersteuning dat ontbreekt is nog steeds wel erg jammer.
Verder heb ik eigenlijk weinig toe te voegen aan de reviews van Fedora 15.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”