Plaats reactie
31
Even een reactie op jouw punten.

Mijn eigen wensen zijn vooral;
1- Stabiliteit.

Zeer gewenst. Heb ik ook meerdere keren genoemd.

2- Flexibiliteit.

Ook gewenst. Ik hou ervan om alles naar mijn hand te zetten en meer te leren over hoe linux werkt.

3- Compatibiliteit.

Bedoel je hiermee dat software wil draaien , ook van andere bronnen.

4- Gebruikersgemak.

Tuurlijk belangrijk. Alleen hoef ik geen grafische schermen om zaken in te stellen. Vindt het ook heerlijk om alles van de prompt te regelen.

Roelof
32
roelof schreef: 2- Flexibiliteit.
Ook gewenst. Ik hou ervan om alles naar mijn hand te zetten en meer te leren over hoe linux werkt.
Flexibiliteit heeft natuurlijk niet direct te maken met leren en ontdekken over hoe een OS werkt.
Met flexibiliteit bedoel ik vooral dat een OS \\ Linux distributie geschikt moet zijn voor het gebruik, de ene distributie is namelijk niet de andere en geschikt voor algemeen gebruik.
Als je dit vergelijkt met Windows dan waren de NT based besturingssystemen altijd zakelijk want welke HTK computer draaide NT3.x en later 4.x ? niemand.
Dit waren namelijk besturingssystemen die niet geschikt waren voor HTK gebruik.
Met de komst van Win 2000 (2k) NT5 en XP in het vooruitzicht is het OS gebaseerd op NT in commerciële ontwikkeling gekomen en Win-Vista en Win-7 zijn hier afstammelingen van.
Waarom de NT based systemen zijn overgenomen in de commerciële kan ik niet verklaren.

Maar het gaat nu even niet over Windows en laat ik terugkoppelen naar Compatibiliteit.
roelof schreef:3- Compatibiliteit.
Bedoel je hiermee dat software wil draaien , ook van andere bronnen.
In de eerste plaats bedoel ik hiermee de gebruikte hardware, software is verder geen probleem in de meeste gevallen.
roelof schreef:4- Gebruikersgemak.
Tuurlijk belangrijk. Alleen hoef ik geen grafische schermen om zaken in te stellen. Vindt het ook heerlijk om alles van de prompt te regelen.
Maar in elke versie van Linux kan je toch de GUI scheiden van CL en daar gebruik van maken?
Chato schreef:Al eens aan gedacht om zelf een linux-distro te bouwen?
Maxstar schreef:De meeste distributies van Linux zijn tegenwoordig zo naar je eigen hand te zetten dat dit overbodig is bij huis-tuin-keuken gebruik tóch?
Ik haal even twee citaten aan;
Eén een eigen Linux distro bouwen is geen optie voor dagelijks gebruik laten we dat voorop stellen, twee de meeste distributies zijn geheel onafhankelijk te gebruiken en in te stellen, Ubuntu prefereer ik nog steeds als OS wat eenvoudig is te gebruiken.

Waar zit nu de twijfel en het idee voor een ideale linux distro?
Ik denk namelijk zelf dat er al genoeg ideale Linux distributies zijn [voor ieder wat wils] ;)
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
33
Hoi,

Zoals ik al schref, heb ik verschillende distro's geprobeerd.
Maar aan bijna elke distro zit iets waar ik me aan irriteer waardoor ik weer verder kijk.
Heel veel mensen voelen zich bij een distro thuis maar dat gevoel heb ik dus niet.

Het beste voelde ik me thuis bij Gentoo.
Alleen dat is wel makkelijk in een puinhoop te maken en op mijn computer duurt het compileren heel erg lang.
Tweede nadeel vindt ik dat je zelf je kernel moet maken wat mij eigenlijk niet lukt.

En ik vindt Minix een zeer mooi initatief alleen weinig software beschikbaar en ze zeggen zelf dat ze een distro zijn voor developers.

Ik hoop dat ik duidelijk ben.

Roelof
34
roelof schreef:Ik hoop dat ik duidelijk ben
Je bent wel duidelijk, maar het is nooit goed, of het deugt niet. IMHO
roelof schreef:kan alleen namens mijzelf kletsen dus:
- stabilitieit
- nieuwste software
- community die openstaat voor ideeen,
- source based
Stabiel
Dat zijn alle Linux-distros, het is maar net welke repositories je wil gebruiken.
En ik moet eerlijkshalve zeggen dat Microsoft sinds Windows XP ook flink heeft gewerkt aan stabiliteit, al haalt het natuurlijk niet het niveau van Linux, maar dit moet je ze wel meegeven.
Maar dat terzijde.
De grote 5 zijn alle even stabiel. Punt.
Red Hat/Fedora, Mandrake, SuSE, Debian en Slackware

Nieuwste software:
Dat gaat natuurlijk altijd iets ten koste van wat stabiliteit.
Arch Linux dus.
Gaat dat je iets te ver, kies dan voor een unstable versie van een andere distro.
Durf je dat ook niet aan, kies dan een 'testing'-versie.
En unstable is niet hetzelfde als 'onstabiel'.
Leuke discussie hierover staat in dit topic op UbuntuForums.org. Daar wordt ook Arch nog even (kort) besproken.

Community en support
Is IMO nog het meest uitgebreid bij Debian en derivaten (Ubuntu bv).
Is iig altijd n00b-friendly en je krijgt snel een antwoord/advies.
En wat betreft het openstaan voor nieuwe ideeën moet je bij Fedora zijn. Die zijn de vooral de laatste jaren erg innovatief bezig.
Net als BSD.

Source Based
Nou ja, dat geldt toch voor alle distributies?
Zelf compilen kan altijd, elke distro heeft immers een terminal / shell.

Vrijheid / flexibiliteit
Gentoo Linux is dan het eerste wat in mij opkomt.

Gebruikersgemak
Vind je bij Ubuntu, maar ik begrijp dat je die distro al wat ontgroeid bent.
Fox schreef:Ik denk (...) dat er al genoeg ideale Linux distributies zijn [voor ieder wat wils] ;)
+1, Daar is alles meegezegd.
En als je een onderdeel van een distrubutie niet bevalt, verander je dat toch gewoon?
Nieuwe Ubuntu met Gnome? Geen probleem. (zie eerder)
Stabiele Debian-versie met nieuwe software? Even repository aanpassen. (backporten)
Ubuntu niet 'geeky' genoeg? Verwijder gedit, werk met vi of emacs, weg met die logge nautilus, gebruik x-window
etc etc
Vrijheid genoeg

En kijk eens op DistroWatch.com met reviews van de meer dan 4000 (!) distributies/versions van Linux & BSD.

Nogmaals, kies er een stuk of vier, vijf, brandt de ISO 's op CD 's en probeer de live-versies eens uit.

Nu zou je er toch wel uit moeten kunnen komen?

BTW,
Waar zijn de andere linux-gebruikers van PCW+?
Hans draait Centos, en Vladimir heeft ook al het e.e.a. geëxperimenteerd met Linux en misschien anderen?
Laatst gewijzigd door Chato op 10 aug 2011 16:11, 5 keer totaal gewijzigd.
Zeg maar Duncan.
35
Ik heb een tijdje met CentOS op een dedicated server gewerkt... op school moesten we CentOS gebruiken...
Zelf heb ik op mijn mini-laptop Backtrack staan (zelden gebruikt). Op deze laptop een dual boot naar Ubuntu (never used)...


Ik heb mij verder nog nooit verdiept in Linux... :detective:
37
Chato schreef:
fox schreef:
Ik denk (...) dat er al genoeg ideale Linux distributies zijn [voor ieder wat wils]
+1, Daar is alles meegezegd.[/quote]
+2, Met dit bericht ook. Maar ik begrijp Roelof echter wel dat het maken van een keuze lastig kan zijn als je vooral kijkt naar het nieuwste van het nieuwste wilt hebben.
Maar dit is voor mij bijzaak en niet een Linux distributie voor prefereer boven andere distributies.
Ik heb zelf mijn draai gevonden bij Ubuntu en kan niet direct iets benoemen waar ik me aan irriteer bij dit OS.
Bij diverse mensen die geen of heel weinig kennis hebben van computers en software heb ik Ubuntu geïnstalleerd en die waren allemaal huiverig voor Linux en ingeburgerd met Windows en gebruiken nu in alle tevredenheid Ubuntu.

Natuurlijk zal geen één distributie standaard geheel aansluiten op persoonlijke wens maar dat is uiteraard geheel aan te passen. En Chato gaf hier al een aantal voorbeelden over aan.
Elk OS moet je geheel naar je eigen hand installeren of het nu Windows of Linux is het blijft een basis die de gebruiker moet dienen in het gebruik. ;)
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
38
Ikzelf ben nu al een aantal uurtjes aan het kijken welke distro ik het beste kan gaan gebruiken... Ik zit nog te twijfelen tussen Debian of Ubuntu. Nu ben ik geen beginnende computergebruiker, maar wel een beginnende Linux gebruiker. Zou in dat geval Ubuntu niet beter voor mij zijn? Ik weet dat het kiezen van distro een kwestie is van persoonlijke voorkeur, maar als iemand een advies kan geven, graag! :P

Ondertussen ga ik Debian en Ubuntu eens in VMware installeren... :)


Edit: en dan betreffende Gnome3 en Unity, is het voor Ubuntu dan misschien beter om Kubuntu te gebruiken?
39
Ik gebruik beide. Ubuntu en Debian.
Zoals je vast al wel wist is Ubuntu afgeleid van Debian, en dat is ook duidelijk te merken.
Als ik die twee distros naast elkaar zet, kom ik tot de volgende persoonlijke conclusies:

Ubuntu
Plus:
- werkt 'out-of-the-box'
- goede hardware ondersteuning, geen gezeur over drivers.
- Gebruiksvriendelijk

Min:
- Ik kan niet inloggen als root, en moet constant sudo-en (root-rechten verkrijgen).
- Niet echt helemaal 'open-source'. Ubuntu gaat (IMO) erg gemakkelijk om met proprietary software.

Debian:
Plus:
- Stabiel, alle software is uitvoerig getest. Pas als er geen klachten meer komen van Ubuntu-gebruikers komt de software beschikbaar voor de Debian-stable repository.
- Flexibel, geen bloatware, en makkelijker te tweaken dan zijn kleine zusje.
- Meer controle-gevoel.

Min:
- Niet de beschikking over de high-end-supersonic-BleedingEdge-nieuwstevanhetnieuwste-software in de stable-repository.
- ach, je moet af en toe even iets handmatig doen wat in Ubuntu automatisch gaat. So what? Iets intypen in een terminal is net zo makkelijk als typen in een kladblok-bestandje.

Mwa, maar ff serieus,
Wil je een out-of-the-box-machientje ga je voor Ubuntu.
Vind je het leuk om wat te knutselen kies je de Debian.

EDIT:
Edit: en dan betreffende Gnome3 en Unity, is het voor Ubuntu dan misschien beter om Kubuntu te gebruiken?
Dat is heel iets anders. Je moet echt het besturingssysteem/distro helemaal los zien van de Desktop Omgeving.
Misschien een nieuw topic hierover aanmaken?
Maar ik wel graag nog even zeggen: kijk eens naar Xfce, een minder bekende Desktop Omgeving, maar ik ben er een fan van.
Dus: Debian met Xfce of XUbuntu.
Zeg maar Duncan.
40
Uiteraard ben ik wel een beetje geeky... dus wat dat betreft spreekt Debian mij enorm aan, maar het moet ook gewoon "werken" aangezien de tijd mij vaak ontbreekt om manual iets op te zoeken en te gaan zitten knutselen. Aan de andere kant, wil ik graag controle hebben en de mogelijkheid om bijna alles te kunnen tweaken.

Ik denk dat ik gewoon even kinderstapjes ga maken en ga beginnen met Ubuntu! Nu eens nadenken over de DE in het andere topic. :)

Ik maak trouwens zo ook even een topic voor hulp met mijn Dell drivers! :D




Chato schreef:
Edit: en dan betreffende Gnome3 en Unity, is het voor Ubuntu dan misschien beter om Kubuntu te gebruiken?
Dat is heel iets anders. Je moet echt het besturingssysteem/distro helemaal los zien van de Desktop Omgeving.
Misschien een nieuw topic hierover aanmaken?
Maar ik wel graag nog even zeggen: kijk eens naar Xfce, een minder bekende Desktop Omgeving, maar ik ben er een fan van.
Dus: Debian met Xfce of XUbuntu.
We gaan er in het andere topic over verder dus! ;D
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Linux, Chrome OS en andere besturingssystemen”