Plaats reactie
1
Laatste versie van FreeNas (I386) geinstalleerd. Echter als ik het IP adres
ingeef krijg ik daarna uitsluitend een donker grijs scherm dat ik verder
niet benaderen kan, laat staan ergens inloggen. Ik werk met een Thomson KPN
experiabox TG787V
Ik probeer de NAS te benaderen vanaf een W7 besturing
Geen proxy ingesteld
Steeds het vaste IP adres op de NAS (toegekend op de Experiabox)
Popup screen filter uitgezet

Wat doe ik fout
Groet
Vicount.
2
Kan je de FreeNAS computer wel pingen?

Pingen in Windows Vista en 7
1. Klik op de startknop
2. Type bij zoekvenster van het startmenu de letters CMD
3. Druk op nu op Enter, Er opent zich nu een scherm, de Command-promt genaamd, waar als het goed is een cursor knippert.
4. Vul hierin het woord PING gevolgd door een spatie en dan het te pingen IP-adres
5. Druk op enter

Pingen in Windows XP
1. Klik op de startknop
2. Klik op Uitvoeren (Run)
3. Vul in het witte vlak de letters CMD in en klik op OK Er opent zich nu een scherm, de Command-promt genaamd, waar als het goed is een cursor knippert.
4. Vul hierin het woord ping gvolgd door een spatie en dan het te pingen IP-adres
5. Druk op enter
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
3
Dag Fox,
Ja de NAS is te pingen zie hieronder:

Microsoft Windows [versie 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\Users\Desktop>ping 192.168.2.4

Pingen naar 192.168.2.4 met 32 bytes aan gegevens:
Antwoord van 192.168.2.4: bytes=32 tijd=1 ms TTL=64
Antwoord van 192.168.2.4: bytes=32 tijd=1 ms TTL=64
Antwoord van 192.168.2.4: bytes=32 tijd<1 ms TTL=64
Antwoord van 192.168.2.4: bytes=32 tijd<1 ms TTL=64

Ping-statistieken voor 192.168.2.4:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
(0% verlies).

De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in milliseconden:
Minimum = 0ms, Maximum = 1ms, Gemiddelde = 0ms

C:\Users\Desktop>

Ping via Windows 7
Dus als ik vanuit de browser (IE) het bovenstaande IP adres ingeef, krijg ik het donkergrijze beginscherm waarop normaal het kader om in te loggen zou moeten verschijnen ( het kader waar je middels Admin en Freenas) zou moeten inloggen om de verdere instellingen te kunnen voltooien.

Geen idee wat ik fout doe of verkeerd heb staan.
Groet,
Vicount.
4
Welke versie van IE gebruik je precies want ik weet dat IE9 moeite heeft met weergave van bepaalde websites en inlog schermen zoals bij routers.
Probeer eens Firefox en kijk of het dan wel lukt.
Maar eigenlijk heb je geen browser nodig, want als je het IP-adres ingeeft in de verkenner van Windows zou je een inlogscherm moeten krijgen. Afbeelding
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
5
@ Fox,
Misschien een tip:
Ik heb de hele week geprobeerd om een NAS te configureren met de originele CD Rom, het wil maar niet lukken.
Krijg elke keer een bericht No Network devices were discovered.

Het is ook onmogelijk om naar 192.168,1.1 te gaan.
Volgens Magic Network, is alles in orde, mijn router, desktop, laptop en de Internetverbinding.

Men zegt, iedereen wil iets regelen, het is druk, ik moet maar blijven proberen.

Na een ergenis van een week lang, heb ik net via Google 'alles' in werkt gesteld, en wel via:
http://community.wdc.com/t5/My-Book-Wor ... /td-p/3272" onclick="window.open(this.href);return false;
[zie uitleg van NAS-T]
01-08-201009:33 AM
You can try a network scanner to see if the drive is on the same subnet as your computer. One that I like to use is SoftPerfect's Network Scanner (http://www.softperfect.com/products/networkscanner/" onclick="window.open(this.href);return false;). It's free. It's small. It doesn't install anything. You just download the EXE and run it. The download link is on the right, under Product Info.
Once you download it, do these steps:
1) Run it
2) Go to the menu item Options -> IP Address -> Detect Local IP Range or click the Auto Detect IP Range toolbar button (to the left of the Help icon, it's a box that says "IP")
3) You'll see a pop up that says "Auto Detect"
4) Choose your IP address. Do not choose the 0.0.0.0 or 127.0.0.1 options.
5) Click OK
6) Click the "Start Scanning" button at the top
7) Wait for it to finish
You should see your device show up on the list. You can access it by IP address once you see it. It will probably show up with a name like "static-host.home" or something. There should be a plus sign next to it. Clicking on it will show the shares. Right-clicking a share gives you some options, including mapping a drive.
If you right-click on the IP address, you can pick Open Computer - > As Web (HTTP) to get to the config pages.

This program isn't as simple as the Discovery utility, but it sometimes finds the device when Discovery can't (it uses a different method of scanning). If the network scanner doesn't see it, then it's not showing up on your network, and you'll need to do more troubleshooting.
Ik zie dat je ook Win XP gebruikt, Networkscanner is compatible met Win XP.
Ik heb ook alles in werking gezet via mijn Win XP, nu kan ik van beide de NAS bereiken. Het werkt snel en perfect.

Hopelijk bent je hiermee geholpen en ook andere forum-lezers natuurlijk.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
6
Hi Fox,
Ik gebruikt inderdaad IE9 maar ook vanuit de verkenner krijg ik na ingave van het IP adres, het donker grijze scherm.
Tijdens de installatie iets fout gegaan misschien?
Groet
Vicount.
7
@ Vicount,
Excuus, in mijn vorige bericht, heb gezet @ Fox, maar is eigenlijk aan jou gericht.
Dat programma is ook compatible met Win 7.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
8
Hi iEscape,
Heb de netwerkscan uitgevoerd zie onder één van de regels die verschijnen
192.168.2.4 freenas.lan 00-0F-EA-39-FE-F6 0 ms
Als ik vervolgens met de rechtermuistoets klik op het Ip adres - 'Open Computer' as Web (Http) krijg ik hierna het bekende grijze scherm.

Groet,
Vicount
9
@ Vicount,

Probeer vanuit IE 9 - 32-bit.
Bij sommige website werkt die beter dan IE 9 - 64-bit, dit uit ervaring met mijn router en NAS.

[edit - 10:14u.]
Heb je onderstaande al gelezen ?, kan nuttig zijn.
NAS server installeren – deel 1
http://www.pcwebplus.nl/thard/nas.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

NAS server installeren – deel 2
http://www.pcwebplus.nl/thard/nas2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
10
Vicount schreef:Ik gebruikt inderdaad IE9 maar ook vanuit de verkenner krijg ik na ingave van het IP adres, het donker grijze scherm.
Tijdens de installatie iets fout gegaan misschien?
Heb je al eens geprobeerd om FreeNAS opnieuw te installeren op b.v. een andere HD?
Wat bedoel je precies met een grijs scherm wat je krijgt?
Maak hier anders eens een screendump van en plaats die hier op het forum zodat we een idéé krijgen hoe dat eruit ziet.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
12
@Fox
@iEscape
Vanaf een stokoude laptop met daarop WXP is Freenas wel benaderbaar. Wat moet ik nu aan IE9 veranderen (dus switchen van 64 naar 32 bit en hoe doe je dat?) Op een laptop met Vista werkt het ook niet btw.
De laptop heeft een technisch probleem waardoor er maximaal voor een halfuur op te werken valt. Ik moet dus uitwijken naar Vista of W7.
Is dit issue reeds bij de ontwikkelaars van FreeNas 8 bekend zodat er aan een mogelijke oplossing kan worden gewerkt of reeds aan wordt gewerkt?
Groet,
Vicount
13
@ Vicount,
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om te switchen van IE9 64-bit naar IE9 32-bit.
Gewoon IE9 32-bit downloaden en installeren.

Een schermafbeelding maken zie:
http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=4036" onclick="window.open(this.href);return false;

Conform
http://www.webhostingtalk.nl/overige/16 ... s-7-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
freenas gaat stoppen [is eigenlijk gestopt], en gaat nu verder onder CoreNAS [debian based].
zie ook:
http://tweakers.net/meuktracker/21799/freenas-07.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Volker, de ontwikkelaar, stopt met FreeNAS en zal zich volledig richten op coreNAS, dat van scratch is begonnen en draait op een Debian Linux basis. De reden is dat FreeNAS zo goed als uitontwikkelt is, in de zin dat er bijna niets meer mogelijk is. De basis van FreeNAS was te star en nieuwe features waren lastig in te passen. De overgang van FreeBSD 6 naar 7.2 ging ook moeizaam en nu is de opvatting dat er niets meer gedaan kan worden zonder dat andere onderdelen om zullen vallen. Daarnaast is de code inmiddels behoorlijk log geworden, om te zorgen dat alles daadwerkelijk bijeen blijft.

Grootste nadeel van de overgang is het wegvallen van ZFS. Voor de rest is coreNAS van meet af aan ingericht om flexibel te zijn zodat nieuwe features snel ingebouwd kunnen worden. (In het geval van FreeNAS groeide de feature request list eigenlijk alleen maar, relatief gezien ging er bijna niets vanaf als zijnde afgerond.)
Het grote voordeel is ook dat gebruikers nu zelf zaken erin zouden kunnen hangen middels de welbekende packages. Wel betekent dit dat de base installatie wat groter zal zijn om deze flexibliteit mogelijk te maken.

Wel zal FreeNAS nog worden onderhouden (en worden geupdate naar eventuele nieuwe versies van FreeBSD), maar er komen geen nieuwe features bij. Versie 0.8 zou gebaseerd zijn op CoreNAS als een tussentijdse versie.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
14
@iEscape
@fox
Is er reeds een handleiding ( How to..) van FreeNas 8 beschikbaar? Ik heb wel een Quick guide - WiKi gevonden maar dat is meer een opsomming van de mogelijkheden van, niet echt een stappenplan hoe FreeNas interichten e.d.
Groet,
Vicount.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “NAS, Cloudopslag & Webhosting (Servers)”