Plaats reactie
16
Ik denk dat je met deze handleiding van FreeNAS al een heel eind komt.
http://www.mendax.com/images/slnImages/ ... AS-SUG.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vicount schreef:Vanaf een stokoude laptop met daarop WXP is Freenas wel benaderbaar. Wat moet ik nu aan IE9 veranderen (dus switchen van 64 naar 32 bit en hoe doe je dat?) Op een laptop met Vista werkt het ook niet btw.
Dat is wel heel erg vreemd dat het bij Interner Explorer 9 niet werkt onder Windows 7 en Vista en bij Windows XP wel.
Probeer eens of je met b.v. Firefox wel in kan loggen op de NAS.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
17
Je kan ook eens proberen om een directe netwerkverbinding te maken in Windows 7.
Ga daarvoor naar de windows verkenner, en rechtsklik "computer" of "deze computer", kies hier voor "Netwerkverbinding maken" in de menubalk.
Geef hier het ip-adres van de NAS op met de gedeelde map(pen) op de NAS en klik oop Finisch.
Afbeelding
18
@Wessel
Heb de directe verbinding gemaakt en dat ging opzich prima. De map verschijnt dan ook keurig netjes in de mappenlijst. Echter als ik er een bestandje op wil plaatsen, krijg ik de foutmelding dat de toegang is geweigerd, de schijf vol of het bestand op dit moment in gebruik is. Nou de schijf is geheel leeg. De indeling is in NTFS misschien is dat het probleem daar het een oude schijf betreft uit een oudere computer waar ooit XP op heeft gedraaid.
Gr
Vicount.
19
Welke bestandsindeling je gebruikt maak niet uit want dit is een typisch rechten probleem denk ik.
Hoe staan de instellingen in het management bij de toegangsbeperkingen in Freenas?
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
22
@fox
Heb de benodigde dingen (waarvan ik denk dat het goed is ) gewijzigd en aangepast. Echter na het rebooten van de NAS en het via de verkenner van W7 benaderen van de NAS wordt mij nu om een netwerkwachtwoord gevraagd. Ik zou niet weten wat hier in te vullen?? kan me ook niet herinneren ooit een netwerkwachtwoord te hebben aangemaakt :conf:

groet,
Vicount.
23
Het netwerkwachtwoord is gewoon het wachtwoord van de administrator waarmee je op de NAS inlogt.
Je kunt in Freenas ook meerdere gebruikers aanmaken in het Gebruikers- en groepenbeheer.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
24
@Fox,
Sorry misschien was ik niet geheel duidelijk maar ik bedoel het netwerk wachtwoord van Windows, niet het wachtwoord dat standaard is ingesteld om Freenas via een webbrowser of de verkenner te bereiken ( admin en freenas). Ik ben ingelogd als Administrator maar als ik deze ingeef tesamen met het door mij gebruikte wachtwoord krijg ik geen toegang tot de mappen.
Waar kan ik eventueel deze netwerk wachtwoorden zien en deze resetten?? of moet ik eerst binnen Freenas voor de admin een wachtwoord aanmaken :conf:

Groet,
Vicount
25
@ Vicount,

misschien helpt onderstaande Links
http://windows.microsoft.com/nl-BE/wind ... -homegroup" onclick="window.open(this.href);return false;

http://windows.microsoft.com/nl-BE/wind ... -homegroup" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je een wachtwoord ooit hebt gemaak:
Start / Configuratiescherm / thuisgroep / verschijnt het scherm Instellingen voor thuisgroep wijzigen / Andere bewerkingen voor deze thuisgroep / [klik op] Het wachtwoord voor de thuisgroep weergeven en afrukken / daarna verschijnt Wachtwoord voor de thuisgroep in uw netwerk [bestaat uit letters en cijfers].
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
26
Vicount schreef:Waar kan ik eventueel deze netwerk wachtwoorden zien en deze resetten?? of moet ik eerst binnen Freenas voor de admin een wachtwoord aanmaken
Het beste kan je eerst in FreeNAS 8 de juiste accounts aanmaken en configureren met de juiste rechten en machtigingen.
Vanuit Windows kan je dan met deze accounts inloggen op de NAS server.
Ik heb zelf geen FreeNAS draaien, maar ik wil dit best wel even voor je nakijken hoe je dit precies moet configureren.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
27
@Fox
Als je dat zou willen doen graag! Begin een beetje vast te lopen....
Heb nu de FN8 software op een HD draaien maar dat is natuurlijk zonde van de resterende beschikbare ruimte. Ik wil dus de software laten draaien vanaf een usb stick/CF kaart. Hoe maak je USB of een CF kaart opstartbaar en welke merken sticks of CF kaarten zijn hiervoor geschikt?
Groet,
Vicount.
:conf:
28
Vicount schreef:Als je dat zou willen doen graag! Begin een beetje vast te lopen....
Controleer alvast even de volgende stappen.

Standaard log je bij FreeNAS 8 in met gebruikersnaam admin en het wachtwoord freenas.
Het is aan te bevelen dit als eerste te wijzigen.

*stap 1*
Admin wachtwoord wijzigen. Afbeelding *stap 2*
Gebruiker aanmaken. Afbeelding *stap 3*
Volume aanmaken. Afbeelding *stap 4*
Windows shares aanmaken. Afbeelding
Vicount schreef:Heb nu de FN8 software op een HD draaien maar dat is natuurlijk zonde van de resterende beschikbare ruimte. Ik wil dus de software laten draaien vanaf een usb stick/CF kaart. Hoe maak je USB of een CF kaart opstartbaar en welke merken sticks of CF kaarten zijn hiervoor geschikt?
Wat zijn de hardware specificaties van de gebruikte computer?
Het booten van FreeNAS vanaf een USB stick of flash media is heel goed mogelijk alleen is dat vaak wel lastiger configureren.
Een tweede kleine schijf van een paar GB (antiek model) :D is voldoende om FreeNAS op te installeren.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
29
Vicount schreef:Ik wil dus de software laten draaien vanaf een usb stick/CF kaart. Hoe maak je USB of een CF kaart opstartbaar en welke merken sticks of CF kaarten zijn hiervoor geschikt?
Over het installeren van FreeNas op een CF card vind je hier meer informatie.

En in dit topic vind je misschien ook wat bruikbare informatie. Ook een TS die FreeNas op een CF card wilde installeren.
Zeg maar Duncan.
30
@Fox,
De hardware spec's: Gigabyte K8M800 Moederbord met daarop een Sempron +3100 CPU. Bord is voorzien van zowel IDE als SATA aansluitingen. Ram 512MB. Vier vaste USB poorten. Laatste versie van Bios geinstalleerd (F5) Op dit moment met twee IDE HD's (20 + 40GB) uitgerust. Als het lukt om de NAS draaien te krijgen wil ik SATA schijven aanschaffen.

Heb de voorgestelde stappen uitgevoerd maar krijg nog steeds geen toegang tot de NAS
Groet,
Vicount.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “NAS, Cloudopslag & Webhosting (Servers)”