Plaats reactie
31
Vicount schreef:Heb de voorgestelde stappen uitgevoerd maar krijg nog steeds geen toegang tot de NAS
Ik kan zo snel niet bedenken waar nu de fout zit.
Installeer FreeNAS anders eens helemaal opnieuw en dan met een schone lei alles opnieuw configureren.

Update^^
Schakel McAfee eens uit en kijk of je dan kan inloggen, ik krijg zo het idéé dat die roet in het eten aan het gooien is.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
32
@All
Nou ik heb het zover werkend echter wat ik nu precies verkeerd had staan is mij nog niet duidelijk. Gewoon alles naar de default gezet en presto!! Ga een eigen handleiding fabriceren zodat ik dat ook met anderen op het forum kan delen.
:goed: :conf:
Volgende vraag: heb het dus nu draaien op twee oude IDE hardeschijven, maar mijn moederbord (GA-K8VM800M+laaste Bios = F5) heeft naast twee IDE (0+1) ook twee SATA2 (0+1) aansluitpunten. Heb dus zo even een WD Green 1TB HD aangeshaft en wil deze dan ook inbouwen.
-moet deze HD van te voren geformateerd zijn? (Fat32 of NTFS)
-heb in de Bios de keuze optie hoe de schijven benaderd of aangesproken worden op IDE staan (keuze is RAID of IDE) echter wordt deze dus nu niet herkend. Ligt dit nu dus aan het feit dat deze nieuwe niet geformateerd is of ligt het tevens aan de combi van het gelijktijdige gebruik van IDE+SATA?
:conf:
Groet,
Vicount.
33
Vicount schreef:Ga een eigen handleiding fabriceren zodat ik dat ook met anderen op het forum kan delen.
Dat zou wel content zijn Vicount :good:
Vicount schreef:Volgende vraag: heb het dus nu draaien op twee oude IDE hardeschijven, maar mijn moederbord (GA-K8VM800M+laaste Bios = F5) heeft naast twee IDE (0+1) ook twee SATA2 (0+1) aansluitpunten. Heb dus zo even een WD Green 1TB HD aangeshaft en wil deze dan ook inbouwen.
-moet deze HD van te voren geformateerd zijn? (Fat32 of NTFS)
-heb in de Bios de keuze optie hoe de schijven benaderd of aangesproken worden op IDE staan (keuze is RAID of IDE) echter wordt deze dus nu niet herkend. Ligt dit nu dus aan het feit dat deze nieuwe niet geformateerd is of ligt het tevens aan de combi van het gelijktijdige gebruik van IDE+SATA?
1. Bij een nieuwe schijf kan je deze beter eerst even formatteren en het gewenste bestandssysteem geven.
2. IDE en RAID zijn twee verschillende dingen.
3. IDE schijven kan je zonder problemen naast SATA schijven gebruiken.
4. Aanvulling op punt 2
Een uitleg over RAID staat op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_ ... dent_Disks" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je bijvoorbeeld 2 x 1TB zou plaatsen kan je deze in RAID-1 plaatsen.
In deze opstelling zal schijf 1 gespiegeld worden met schijf 2.
Gaat schijf 1 kapot dan kan schijf 2 het overnemen.
Ik weet niet waarvoor je de NAS gaat gebruiken maar bij gevoelige / belangrijke gegevens raad ik vaak een RAID-1 opstelling aan die tegenwoordig veel kant en klare NAS'sen ook hebben.

Maar die schijf moet je gewoon formatteren als b.v. NTFS wat wel zo makkelijk is en dan toevoegen via het FreeNAS admin account.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
34
@All
Heb de schijf NTFS pre-geformateerd met behulp van W7. Deze vervolgens in een externe hd behuizing ingebouwd (USB) en met verschillende besturingssystemen werkt deze schijf dan ook prima. Schijf weer uitgebouwd en middels de SATA kabel aan de SATA0 connector van het MOBO bevestigd en natuurlijk van spanning voorzien. Echter als ik boot verschijnt de schijf niet in de POST. Wat heb ik verkeerd staan :conf:
Oude schijven zijn IDE 0 verbonden in een master slave volgorde en worden wel erkend. IDE1 is niet in gebruik.
MOBO: Gigabyte GA-K8VM800M met laatste BIOS versie (F5)
Groet,
Vicount.
36
@All
Ja, deze is ingeschakeld. Volgens de support van Gigabyte is de chipset de boosdoener citaat:

When connect my SATA 2 HDD to SATA port that is provided by VIA VT8237/VT8237R, the HDD can't be recognized by motherboard.
2010-06-29

This is because SATA 2 HDD can't negotiate SATA speed with VT8237/VT8237R chip properly. Thus, we will recommend you: 1.Fix SATA HDD to SATA 1 mode by jumper or others.
2.Using SATA 1 HDD with VT8237/VT8237R.
3.Ask HDD manufacturer for further help.

Dus weet iemand hoe je een schijf kunt fixen naar SATA1 mode? :crash:
Groet,
Vicount
37
Ik had al zo'n vermoeden dat dit moederbord geen Sata-II schijven zo ondersteunen.
En de meeste sata-II schijven hebben geen jumper meer voor de Sata-I modus omdat Sata-I geheel op zijn retour is.
Maar ik denk zelf dat de makkelijkste oplossing een Sata-II kaart is voor c.a. €50,00 b.v de Promise SATA300 TX2 plus die ook twee IDE schijven kan aansturen of een Promise FastTrak TX2300 voor c.a €75,00 die RAID 0, 1 en JBOD ondersteunt.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “NAS, Cloudopslag & Webhosting (Servers)”