Plaats reactie
1
Adware en PUPs (Potentially Unwanted Programs) voeren momenteel de top 10 aan van de meest voorkomende aanvallen op pc-gebruikers, zo blijkt uit de statistieken van het G DATA SecurityLab. Dergelijke programma’s worden meestal geïnstalleerd zonder instemming van de gebruiker en veroorzaken vaak veel overlast: browser add-ins of andere ongewenste programmaatjes zijn vaak zeer moeilijk van de pc te verwijderen. CLEAN UP is een tool die G DATA aanbiedt om gebruikers te wapenen tegen de meest voorkomende types adware en PUPs. Gebruikers kunnen met de tool dergelijke ongewenste programma’s met enkele kliks van hun pc verwijderen. G DATA CLEAN UP is nu verkrijgbaar via de G DATA-website.

Snel en licht: geen installatie nodig
G DATA CLEAN UP hoeft niet te worden geïnstalleerd en is altijd klaar voor gebruik. Hierdoor werkt de tool heel snel en veroorzaakt deze geen vertraging van het systeem. Met behulp van een speciale technologie detecteert CLEAN UP de meest voorkomende adware en PUPs. De gebruiker kan voor elk van de gevonden programmaatjes beslissen of hij het wenst te verwijderen of niet.

Wat is adware?
Elk programma dat in de achtergrond wordt geïnstalleerd, zonder de expliciete toestemming van de gebruiker, kan worden beschouwd als adware. Adware zelf is niet schadelijk, maar het kan gegevens over het (surf)gedrag van de gebruiker verzamelen om vervolgens advertenties te tonen die bij dat gedrag zouden passen. Ook kan de verzamelde informatie worden verkocht aan een derde partij.

Wat zijn PUPs?
PUPs zijn programmaatjes die meestal mee worden geïnstalleerd met een programma dat de gebruiker wil gebruiken en om die reden installeert. Voorbeelden zijn toolbars in de browser of programma’s die claimen de pc te optimaliseren voor betere prestaties. Soms worden hinderlijke advertenties getoond en wordt geprobeerd de gebruiker over te halen om een product aan te schaffen. Vaak wordt hiertoe de pc expres trager gemaakt, zodat de gebruiker geneigd zal zijn om ‘de oplossing voor het probleem’ aan te schaffen.

Systeemeisen voor G DATA CLEAN UP
Pc met Windows Vista (SP1 of hoger), Windows 7/8.x/10

G DATA CLEAN UP werkt onafhankelijk van en is compatibel met elke eventueel geïnstalleerde antimalware-software. De tool is te downloaden via: https://secure.gd/dl-gdcleanup" onclick="window.open(this.href);return false;.
2
Ik las gisteren over deze tool, downloadde hem en voerde hem uit op een van mijn pc's. Ik was onder andere benieuwd of
1. Ik bepaalde detecties ook zou kunnen deselecteren (uitvinken)
2. Ik de tool zou kunnen updaten

De scan was bij mij in 5 minuten klaar. Resultaat: "Nothing unwanted could be found on your system"
Dat was op zich een verheugend resultaat, maar het gaf me geen antwoord op mijn 2 vragen.
Intussen zag ik elders een afbeelding van het resultaat van een test, waar vinkjes stonden voor de detecties. Die lijk je dus te kunnen uitvinken.
En toen ik de tool vandaag opnieuw opstartte, kreeg ik deze melding:
Afbeelding De tool controleert dus zelf bij opstarten of er een nieuwere versie is. Prima! Daarmee zijn mijn 2 vragen beantwoord.
En ik heb dat hier vermeld, omdat anderen misschien met dezelfde vragen zitten.
3
Via het programma zelf kan je niet direct het aangemaakt logbestand openen, maar wil je een rapport van de scan of het verwijderingsproces inzien kan je deze vinden in de map "C:\ProgramData\G DATA\GDCleanUp".
porrelaar schreef:Intussen zag ik elders een afbeelding van het resultaat van een test, waar vinkjes stonden voor de detecties. Die lijk je dus te kunnen uitvinken.
Klopt maar het kan ook zo zijn dat bepaalde items niet standaard aangevinkt zijn, deze worden dan wel in het logbestand getoond als niet geselecteerde items voor verwijdering.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”