Plaats reactie
1
Probeer eenvoudig maar duidelijk te begrijpen en voor te bereiden met het oog op een upgrade naar WIN 10:
Vooraf: er zijn de besturingssystemen + programma's + systeeminstellingen "EN" de eigen bestanden.

1. Back-up: is kopie van eigen data (deels of geheel) = Juist?
2. Image: is een exacte kopie van 1-en en 0-en van mijn compleet besturingssysteem + bootsector + Master Boot Record = Juist?
2.a) als je slechts over 1 lokale schijf (C\:) beschikt, waarbij een aparte partitie voor besturingssystemen "OF" zoals in mijn geval: ik beschik over een SSD-schijf voor besturingssystemen, dan is het maken van een "image" de juiste keuze = Juist?
2.b) als je slechts over 1 lokale schijf (C\:) beschikt, waarbij geen aparte partitie voor besturingssystemen; Vraag: wat gebeurt dan bij "image" of moet je dan voor "systeemkopie" kiezen
3. systeemkopie: ...hier snap ik het echte verschil met "image" niet meer!!!
Dikke sorry! Wel al erg bedankt voor het lezen.
2
Goedemorgen,

In principe is een "back-up" eigenlijk een verzamelnaam voor het maken van een reservekopie van iets. Dit kan op verschillende manier, het is dus niet zo dat de term "back-up" enkel duidt op een kopie van eigen data.
Een "image is immers ook een back-up, maar in de meeste gevallen dus een 1-op-1 kopie van het origineel. Dus bijvoorbeeld een image van de gehele systeemschijf met de installatie van het besturingssysteem.
joodemyr schreef:2.a) als je slechts over 1 lokale schijf (C\:) beschikt, waarbij een aparte partitie voor besturingssystemen "OF" zoals in mijn geval: ik beschik over een SSD-schijf voor besturingssystemen, dan is het maken van een "image" de juiste keuze = Juist?
2.b) als je slechts over 1 lokale schijf (C\:) beschikt, waarbij geen aparte partitie voor besturingssystemen; Vraag: wat gebeurt dan bij "image" of moet je dan voor "systeemkopie" kiezen
In beide gevallen kan je gewoon een complete "image" maken, zo 1-op-1 kopie kan ook meerdere partities bevatten van een harde schijf. Een "systeemkopie" is eigenlijk ook gewoon een image, alleen met een andere benaming, wat eigenlijk de Nederlandse vertaling is voor een image zeg maar. Lees ook het onderstaande artikel eens door, hierin staan ook de verschillende back-up-methoden beschreven.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Beste Maxtar, gisteren 11/08/2015:
ik heb in de eerste plaats - op een externe HD - een image gemaakt van mijn lokale SSD schijf (win + programma's + systeeminstellingen... vermoed ik); mijn andere lokale gewone HD bevat enkel eigen data [zie afb.01]
01-syst.kopie - backup is gemaakt.pdf
.
ik heb nadien een Recovery Usb Stick aangemaakt [zie afb.02]
02-recov.UsbStick is gemaakt.pdf
. Maar blijkbaar kan ik hiermee niet heropstarten.
ik heb power-iso gedownload en geïnstalleerd [zie afb.03]
03-PowerISO6-x64.exe .pdf
.
ik heb dus met de data van Recovery Usb Stick en met de windows 8.1 x64.bif de Recovery Power Iso aangemaakt; dat resulteert in een opstartbaar iso.daa bestand [zie afb.04]
04-opstartbaar iso-image.daa .pdf
.

Pas vanavond terug aan de desktop-pc. Ik stel volgende vast: [zie afb.05]
05-MRT exe .pdf
. Gescand met Avast Internet Security, geen bedreiging gevonden.

VRAAG 1. - wat met 'afb.05'?
VRAAG 2. - het iso-bestand 'afb.04': moet dit zo op een CD gebrand worden, of moet er eerst nog iets mee gebeuren? en... zo ja, wat, a.u.b.?
VRAAG 3. - is CDBurnerXP een goed brander-programma of heeft u daar geen ervaring mee?

Bedankt voor het lezen; met vriendelijke groet, joodemyr
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
4
Goedemorgen,

1. MRT.exe is een onderdeel van Windows, dit betreft de Malicious Removal Tool van Microsoft.
2. Die ISO kan je inderdaad zo op een CD branden, om hiervan te kunnen opstarten is het natuurlijk wel nodig om de bootsequence in de BIOS aan te passen.
3. Ja hoor CD Burner XP is een prima brandprogramma, een goed alternatief is ImgBurn.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Beste Maxtar, beetje veel vragen, maar wil geen domme dingen doen...

1. terugkerend naar de "MRT.exe", nog nooit gezien:
A) kan het iets te maken hebben met upgraden naar WIN 10, want ik krijg al een 12-tal dagen iedere dag boodschap om upgrade te starten, maar tot nu toe stelde ik altijd uit. OF... moet die exe verplaatst worden... OF mag die weg?

2. "ISO" branden op CD = oké - maar ben gaan kijken naar uw uitleg/handleiding "bootsequence" en lees daar ook "USB-stick instellen als eerste opstart optie (First boot)";
A) de iso brengt mij gewoon terug binnen in de pc, toch?
A) mag de iso dan eventueel op een Usb-Stick? [ik vermoed beter van niet] maar zo ja, mag die dan op dezelfde Usb als waar 'Recovery Usb-Stick' op staat?
B) kan de 'bootsequence' gewijzigd worden op het moment dat het nodig zou zijn, of kan die best nu al ingesteld worden?

3.) ik probeer hier een beetje de volgorde in te schatten: 'bootsequence' brengt mij terug binnen in de desktop pc: JA?
b.2.) men heeft mij verteld dat ik een versie van Windows (voor mij 8.1) pas kan terug plaatsen als ik eerst de SSD schijf met WIN 10 +... heb leeg gemaakt; dat zou dan naar mijn aanvoelen willen zeggen dat 8.1 de Win 10 niet overschrijft; ik dacht nochtans ergens iets anders gelezen te hebben, met name dat bijvoorbeeld WIN 10 compleet overschreven wordt door de systeemkopie van 8.1?

Een hele hoop, maar alleen al erg bedankt voor de aandacht bij het lezen.
vriendelijke groet, joodemyr
6
Hallo,
joodemyr schreef:A) kan het iets te maken hebben met upgraden naar WIN 10, want ik krijg al een 12-tal dagen iedere dag boodschap om upgrade te starten, maar tot nu toe stelde ik altijd uit. OF... moet die exe verplaatst worden... OF mag die weg?
Nee hoor dat staat er geheel los van, maar MRT.exe moet je gewoon op die locatie laten staan en zeker niet verwijderen. De Malicious Removal Tool wordt automatisch op bepaalde tijden door Windows uitgevoerd, in de meeste gevallen is dat na het installeren van de laatste updates waarbij ook MRT.exe een update heeft gekregen.
joodemyr schreef:A) de iso brengt mij gewoon terug binnen in de pc, toch?
A) mag de iso dan eventueel op een Usb-Stick? [ik vermoed beter van niet] maar zo ja, mag die dan op dezelfde Usb als waar 'Recovery Usb-Stick' op staat?
B) kan de 'bootsequence' gewijzigd worden op het moment dat het nodig zou zijn, of kan die best nu al ingesteld worden?
De ISO bevat de opties om via de recovery-omgeving de gemaakte back-up terug te plaatsen, tenminste ik neem aan dat je hier op doelt.
En de ISO mag ook op een USB-stick, of deze nu via USB of een CD wordt gestart maakt voor de werking niet uit.
De bootsequence kan je wijzigen wanneer je vanaf de USB-stick of CD wilt opstarten, dit hoef je niet op voorhand aan te passen.
joodemyr schreef:b.2.) men heeft mij verteld dat ik een versie van Windows (voor mij 8.1) pas kan terug plaatsen als ik eerst de SSD schijf met WIN 10 +... heb leeg gemaakt; dat zou dan naar mijn aanvoelen willen zeggen dat 8.1 de Win 10 niet overschrijft; ik dacht nochtans ergens iets anders gelezen te hebben, met name dat bijvoorbeeld WIN 10 compleet overschreven wordt door de systeemkopie van 8.1?
Je kan ten alle tijden een image terugplaatsen, wat Windows 8.1 nu met Windows 10 en een SSD te maken heeft is mij een raadsel. Wanneer je nu een image hebt van Windows 8.1, en je bijvoorbeeld een upgrade naar Windows 10 uitvoert en later de image terug plaatst zal deze inderdaad de installatie van Windows 10 overschrijven.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
hey Maxtar,

korte reactie met betrekking tot "Je kan ten alle tijden een image terugplaatsen, wat Windows 8.1 nu met Windows 10 en een SSD te maken heeft is mij een raadsel. Wanneer je nu een image hebt van Windows 8.1, en je bijvoorbeeld een upgrade naar Windows 10 uitvoert en later de image terug plaatst zal deze inderdaad de installatie van Windows 10 overschrijven."
Met SSD bedoel ik zelf dat Windows + programma's + systeeminstellingen + (?...e.a.?) bij mij op de SSD schijf staan, niet meer dan dat. Op de gewone lokale HD-schijf staan mijn eigen data, ook niet meer dan dat.

Dus, als er op de Usb-Stick waar 'recovery usb' op staat nog voldoende plaats is voor de iso, dan mag iso daarbij, juist?
Mijn SSD met win+...... vooraf leegmaken om de 8.1 terug te zetten is niet nodig, juist?

Een laatste vraagje, Maxtar: als ik ooit heropstart met de iso, vraagt die dan automatisch waar de data staan die hij moet terug zetten of hoe werkt dat?

bedankt voor de snelle reactie, maar ik heb wel tijd en geduld, hoor... ben op rust. Toch tof op de duidelijke wijze waarbij je helpt!
joodemyr
8
Hallo,
joodemyr schreef:Dus, als er op de Usb-Stick waar 'recovery usb' op staat nog voldoende plaats is voor de iso, dan mag iso daarbij, juist?
Dat is niet direct mogelijk, wanneer je namelijk de ISO naar een USB-Stick wegschrijft zullen alle overige gegevens op de USB-Stick verloren gaan. Het is ook verstandiger om een back-up niet op een USB-Stick te plaatsen, dit mede vanwege het feit dat een een USB-Stick veel minder betrouwbaar is dan bijvoorbeeld een reguliere (externe) harde schijf. Ik zou de recovery-media en de back-up gewoon apart van elkaar opslaan.
joodemyr schreef:Mijn SSD met win+...... vooraf leegmaken om de 8.1 terug te zetten is niet nodig, juist?
Nee dit is niet nodig, bij het terug plaatsen van een images wordt de SSD immers al overschreven met de gegevens uit de image zeg maar.
joodemyr schreef:als ik ooit heropstart met de iso, vraagt die dan automatisch waar de data staan die hij moet terug zetten of hoe werkt dat?
Ja dat staat allemaal in beeld, de gehele procedure is eigenlijk heel eenvoudig en wijst voor zich. Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
11
ja, een heel kleintje nog: moet ik bij jullie aankloppen om mijn persoonlijke 'avatar' te laten opnemen?
Zo ja, hier bijgevoegd
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
12
Als PDF kan die niet toegevoegd worden, enkel als afbeelding.
Deze kan je zelf via het gebruikerspaneel van het forum instellen.
Open vervolgens het tabblad profiel en kies voor wijzig avatar.
Dan kan je de afbeelding van 100 x 100 pixels uploaden, je kan een avatar ook via een externe link invoegen.
Dus bijvoorbeeld eerst uploaden naar http://www.imgdumper.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en de URL kan je dan in het tekstvak Externe avatar: opgeven.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 8”