Plaats reactie
1
Ik heb een Asus notebook pc uit 2012 met Windows 8 voorgeinstalleerd
die sinds kort heel traag opstart. Het duurt 5 minuten voordat de harddrive start ( lampje brand dan). Op de asus startpagina daarna nog 5 minuten voordat Windows 8 is opgestart en mijn bureaublad is ingeladen. Daarna werkt de pc gewoon prima. Ook het afsluiten gaat heel traag.
Wat kan er aan de hand zijn?
3
Dit klinkt als een probleem met de drivers of misschien zelfs hardware matige gebreken.

Wat je zo wie zo makkelijk kunt proberen is het commando msconfig invoeren in jouw zoekbalk en dan het tablad opstarten en of service openen.

Zet alle onnodige programma's uit en controleer of de drivers niet per ongeluk uit staan.

Misschien dat je er wat aan hebt.
4
als in die fase het opstarten traag gaat gaat het niet over drivers.
dan denk je eerder aan een verkeerde bios-instelling, bijv het zoeken naar een netwerk om van op te starten, wat kan verklaren waarom de hd zo laat opstart.
of een defect rakende harde schijf, wat de trage start van windows kan verklaren.
5
@falstring,
Dat heb ik toch al meerdere x'en meegemaakt hoor, maar aan de hand van (deze) vage aanwijzingen (en in het algemeen) is het moeiijk vast te stellen wat er aan de hand is.
:crash:
Afbeelding
6
nou, zo vaag is dat nou ook weer niet...
meten is weten, dus:
- gewoon de bios in en de zaak controleren, en bij voorkeur de defaults herstellen.
- en wat de hd betreft: er zijn tools genoeg om de schrijf te controleren. weet je geen merk, neem dan htune http://www.hdtune.com/files/hdtune_255.exe" onclick="window.open(this.href);return false; (directe link)
7
Allereerst bedankt voor de reacties.
Ik heb ondertussen de drivers bekeken en met het programma DriverNavigator alle drivers gecontroleerd: resultaat geen out of date.
Met het programma Christal Diskinfo heb ik de C/D drive (Hitachi) gecontroleerd en de status is "Good".

Ik dacht zelf ook aan de Bios maar weet niet goed wat ik daar anders zou moeten doen.
De ASUS hersteloptie (via F9) brengt me niet verder omdat de opstartpartie schijf is vergrendeld
Via F2 de Bios bekijken heeft mij geen vreemde opties laten zien, ik heb die BIOS ook nooit aangepast, bij mijn weten.
Het vreemde is dat het ineens is opgetreden.

Ik heb een herstelpoging gedaan met een hersteldisk (via een USB HD) maar dat brengt ook geen verandering in de traagheid bij het opstarten.
Ik vind het zo vreemd dat na het indrukken van de startknop het zo llang duurt voordat het ASUS scherm tevoorshijn komt met het draaiende opstart cirkeltje. Het lampje die de activiteit van de harddisk aangeeft blijft lange tijd uit. Zodra dat lampje brand (na 5 minuten) gaat het ASUS scherm over in het windows startscherm (blauw vlaje met draaiend cirkeltje) daarna weer 5 minuten en dan het bureaublad.
Graag nog een poging wat het kan zijn?
alvast bedankt.

Wat gegevens
ASUS Ultrabook SonicMaster S56C
Hitachi : HTS545032A7E380 (320 GB)
4 GB intern gehegen
Intel Core i3 - 3217U, 1,8GHz

Oh ja, er staat ook nog bij: "True 2-seconds Instant On"
8
1. Gebruik Schijfopruiming. Start ’ Alle Programma's ’ Bureau-accessoires ’ Systeemwerkset ’ Schijfopruiming. Klik op Ok. Vink:
  • Gedownloade programmabestanden
  • Tijdelijke internetbestanden
  • Prullenbak
  • Tijdelijke bestanden
  • Miniiaturen
aan. Klik op Ok.


2. Activeer het aantal processors.
Ga naar: Start >> Uitvoeren
Typ: msconfig + [Enter]
Ga naar tabblad Computer opstarten ’ klik op Geavanceerde opties
Kies hier het aantal processors. Dit kan een belangrijke snelheidsverbetering zijn.


3. Lees deze handleiding voor een schone pc


4. Stel de Windows Prestatie Index opnieuws samen. Combineer Windowstoets+Pause] ’klik Systeemverhouding is niet beschikbaar


5. Windows maakt gebruik van het ram-geheugen en wisselbestand om tijdelijke informatie weg te schrijven. Met een registeraanpassing zorg je ervoor dat de gegevens zo veel mogelijk in het ram-geheugen worden geplaatst en niet telkens naar het wisselbestand op de trage vaste schijf worden geschreven. In het Windows-register >>>>doe dit als volgt,
Start, Uitvoeren en typ Regedit.exe
navigeer naar de sleutel
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management.
In het rechtervenster zoek je de vermelding DisablePagingExecutive . Dubbelklik erop en verander de 0 in het vak Waardegegevens in 1 . Nadat je het register hebt verlaten (Bestand, Afsluiten ), start je de PC opnieuw op, De wijziging is van kracht, Bij deze tip is het belangerijk om voor jezelf uit te maken of er een snelheidsverbetering optreedt, Zo niet, dan herstel je de oorspronkelijk situatie.


6. Voer foutcontrole uit:
  1. Open "Deze computer",
  2. Rechtsklikken op de ''schijf'' waar ''Windows'' is geïnstalleerd. Meestal is dat de C-schijf. Dit is namelijk standaard ingesteld.
  3. Kies "Eigenschappen",
  4. Ga naar tabblad "Extra",
  5. Klik op de knop "Nu controleren" (bij Foutcontrole),
  6. Vink "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" aan,
  7. Vink "Beschadigde sectoren zoeken en repareren" aan,
  8. Druk op "Starten",
  9. Er komt een mededeling. Wilt u de schijf controleren de volgende keer dat de computer wordt opgestart?,
  10. Klik op "Ja",
  11. Herstart je pc,
  12. Na het Windows laadscherm komt ''Foutcontrole'' in actie,
  13. Als hij klaar is word je pc weer automatisch opnieuw opgestart.
7. Ga naar: Start >> Uitvoeren
Typ: msconfig + [Enter]
Ga naar tabblad Computer opstarten ’ waarna je 1-voor-1 alle processen inschakelt, opnieuw opstart en op die manier kan constateren wat de vertragende factor is....


8. Download SpeedFan
Ga naar tabblad ’ S.M.A.R.T. ’ selecteer Hard disk ’ kies voor de juiste schijf en klik erop ’ en maak een screenshot ’ post die in je volgende bericht.


9. Open de computer en blaas het stof dat in je computer zit weg.
Afbeelding
9
Traag opstarten Asus (ca10 min), eenmaal geladen gewoon snel?

Berichtdoor Roder » zo 09 maart, 2014 20:05:55

Ik heb een Asus notebook pc uit 2012 met Windows 8 voorgeinstalleerd
die sinds kort heel traag opstart. Het duurt 5 minuten voordat de harddrive start ( lampje brand dan). Op de asus startpagina daarna nog 5 minuten voordat Windows 8 is opgestart en mijn bureaublad is ingeladen. Daarna werkt de pc gewoon prima. Ook het afsluiten gaat heel traag.
Wat kan er aan de hand zijn?


Al geprobeerd om het modem te resetten?Heb hetzelfde gehad en met een reset was alles weer prima in orde.
10
recente ervaring met een soortgelijk verschijnsel, op ook een asus moederbord.
op de asus site gekeken (zoek met de moederbord naam en kijk welke downloads er beschikbaar zijn), en er bleek een bios-update te zijn.
die was nodig bij gebruik van een bepaald merk videokaarten.
na installeren van de bios-update liep de pc weer als een zonnetje!
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 8”