Plaats reactie
1
Hallo,
Ik stel de laatste maanden vast dat Windows Update telkenmale een nieuwe definitie van Windows Defender wel 2 tot 3 maal, telkens opnieuw (succesvol) installeert.
In de geschiedenis van Windows Update ziet zo'n regel er zo uit:
Definition Update for Windows Defender - KB915597 (Definition 1.221.745.0)
En dit dan 2 à 3 maal achter elkaar op verschillende momenten (dagen).

Weet er iemand waaraan dat kan liggen en hoe ik dat kan verhelpen?

Groeten,
Geert1964
2
Hallo,

Dat is normaal deze update is namelijk verantwoordelijk voor de database met malware-definitites, die kan op verschillende momenten steeds weer bijgewerkt worden.
Volg zeker het advies niet op dat is gegeven door "manamana" op Helpmij, ik zag namelijk dat je daar dezelfde vraag had gesteld.
Wellicht daar even aangeven dat die update zeker niet verborgen moet worden. :-[
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Hallo,
Het gaat wel steeds over dezelfde definitie update: hetzelfde KB, hetzelfde definitienummer.
Ik vind het toch vreemd. Ik kan me niet herinneren dat dit vroeger bij mij voorkwam, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Geert1964
4
Hallo,

Inderdaad, dit KB nummer refereert namelijk aan het bestand wat de definities (malware handtekeningen) bevat. Dit geldt voor zowel Windows Defender als Microsoft Security Essentials.
Dat steeds KB915597 (Definition 1.221.745.0) een update krijgt is dan ook logisch, telkens een ander KB nummer geven is natuurlijk niet logisch.
Echter krijgt het in de loop der tijd wel een ander nummer, zie het blauwe gedeelte wat zal veranderen als er zeg maar een grote update door Microsoft uitgerold gaat worden.
In principe werkt dat voor andere beveiligingspakketten niet anders, daar zal ook steeds hetzelfde bestand een update krijgen. Alleen verschijnt dat niet in de lijst van updates van Windows natuurlijk.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Aan Maxstar,
Ik zal dan maar aannemen dat dit zo is en dat er niets mis is met de werking van Windows Update bij mij. (Hoewel ik het nooit eerder opgemerkt heb... Misschien heb ik het nooit zo in detail bekeken.)
Groeten,
Geert1964
6
Hallo,

Laten we toch nog even iets controleren en kijken of Windows Defender wel de laatste update heeft.

Download mpas-fe.exe naar het bureaublad.
Klik met de rechtermuisknop op dit bestand en kies voor uitvoeren als administrator.
Volg de verdere stappen om deze update te installeren.

Kijk vervolgens bij de geschiedenis van de updates of KB915597 Defenition 1.223.830.0 is geïnstalleerd.
Je kan hier voor het overzicht ook eens een screenshot van maken en op het forum plaatsen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Hallo Maxstar,
Er gebeurt niets als ik dat programma uitvoer.
Bijgevoegd een screenshot van de Windows Update geschiedenis. ! De extensies .png .jpg .gif zijn hier niet toegelaten.
De update die u vermeldt is er niet.
Geert1964
8
Geert1964 schreef:Bijgevoegd een screenshot van de Windows Update geschiedenis. ! De extensies .png .jpg .gif zijn hier niet toegelaten.
  1. Zorg dat er géén privé-informatie op de screenshot is vermeld.
  2. Zijn er privé-informatie op de screenshot, dan eerst camoufleren.
  3. Upload de screenshot naar IMGDumper.
  4. Selecteer de link bij UBB image en plaatst die in uw volgend bericht.
    Afbeelding
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
10
Hallo,

Wat betreft de updates met hetzelfde nummer is dat normaal, ik heb dat ook nog eens nagevraagd bij het webcare-account van Microsoft op Twitter.
Maar ik neem aan dat er nog meer in de geschiedenis van de updates staat? En kijk ook eens welke definitie versie er in het hoofdscherm van Windows Defender zelf staat.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
11
Hallo Maxstar,
Vandaag is er een nieuwe definitie voor Windows Defender bijgekomen via Windows Update. Deze definitie staat ook vermeld op de startpagina van Windows Defender zelf.

Wat betreft de definitie die u aanhaalt enkele berichten terug, dat is er bij nooit gekomen, ook niet na het uitvoeren van Mpas-fe.exe.
Groeten,
Geert1964
12
Windows Update controleert 1 keer per dag automatisch of er updates beschikbaar zijn en downloadt en installeert die dan.
Dat betekent dat jij voor Windows Defender ook slechts 1 keer per dag automatisch nieuwe spywaredefinities binnen krijgt.
Je kunt wel zelf handmatig vaker opdracht geven tot het zoeken naar updates voor Windows Defender.
Daarvoor start je Windows Defender en je klikt op het pijltje dat rechts van het vraagteken staat. Klik daarna op Naar updates zoeken:
Afbeelding
Op het moment van schrijven is dit de versie van de nieuwste antispywaredefinities voor Windows Defender in Windows 7: Versie 1.223.921.0, gemaakt op 7-6-2016 om 03:18 uur.
Controleer of jij diezelfde versie nu ook hebt. Zo niet, klik dan op Naar updates zoeken. En vermeld in een volgende reactie welke versie jij nu hebt.
Iedere keer wanneer er nieuwe definities zijn, zal het versienummer wijzigen (het nummer wordt hoger). Jij hebt een paar keer hetzelfde versienummer staan bij de Geschiedenis van updates en dat hoort niet. Ik vind het vreemd dat de medewerker van Microsoft zegt dat dit wel normaal zou zijn.

Jij gebruikt Windows 7 en dan wordt Windows Defender automatisch meegeleverd.
Wat doet dit programma? In Windows Vista en Windows 7 controleert dit programma enkel en alleen op spyware. Dus niet op virussen.
In Windows 8 en 10 bestaat Windows Defender ook, maar dan is het eigenlijk niet hetzelfde programma. Het controleert dan namelijk niet alleen op spyware, maar ook op virussen. Windows Defender is dus uitgebreider in Windows 8 en 10.

Wanneer je in Windows 8 of 10 kiest voor een ander antivirusprogramma, dan zal Windows Defender daardoor automatisch uitgeschakeld worden.
Dat gebeurt niet in Windows 7, omdat Defender daar geen antivirusprogramma is, maar enkel bescherming biedt tegen spyware.

Jij moet nu voor jezelf nagaan of je Windows Defender nog wel nodig hebt in Windows 7. In een ander topic van jou zag ik namelijk dat je gebruik maakt van G DATA Internet Security en die beschermt al tegen spyware.
Gaat het in beide topics over dezelfde computer? Indien ja, dan zou ik, als ik jou was, Windows Defender uitschakelen.

Hoe schakel je Windows Defender uit:
1. Open Windows Defender
2. Klik bovenaan op Hulpprogramma's en dan op Opties
3. In het venster Opties klik je in het linker deelvenster op Administratorbevoegdheden
4. In het rechter deelvenster haal je dan het vinkje weg voor "Dit programma gebruiken"
5. Klik dan onderaan in dat venster op de knop Opslaan
6. Je krijgt dan de melding "Dit programma is uitgeschakeld".
7. Klik in dat venster op Sluiten.
13
Aan porrelaar,
Ik heb inderdaad in Windows update en in Windows Defender de nieuwste versie van vandaag. Nummer, datum en tijd komen overeen.
Tja, de vraag blijft waarom er bij mij op verschillende momenten (dagen) DEZELFDE versie van Windows Defender definitie telkens opnieuw wordt geïnstalleerd.
Ik vond dit de laatste tijd raar, en ik denk dat dat voorheen niet zo was.
Wat ik wel soms doe, is handmatig de opdracht geven om te laten zoeken naar updates. Misschien dat daar de 'fout' ligt...?

Ik gebruik inderdaad Gdata Internet Security (ik heb maar één computer), en het is dan ook een mogelijkheid om Windows Defender voorgoed uit te schakelen.
Bedankt voor de tip.

Groeten,
Geert1964
14
Het is voor mij duidelijk dat er bij jou wat hapert aan Windows Update. Er wordt een nieuwe versie van de spywaredefinities voor Windows Defender gedownload en geïnstalleerd. Die installatie slaagt ook, want er staat "voltooid" onder Status. En toch wordt diezelfde definitieversie later weer opnieuw aangeboden en geïnstalleerd.
Het lijkt er dus op dat de registratie van de geïnstalleerde updates niet helemaal klopt.

Overkomt dit je alleen met de definitieversies voor Windows Defender of worden er ook andere updates (voor Windows 7) steeds dubbel of driedubbel aangeboden en succesvol geïnstalleerd?

Wanneer het alleen voorkomt bij Windows Defender, dan zou ik voor de makkelijke weg kiezen en Windows Defender uitschakelen.
Heb je hetzelfde euvel ook bij andere updates, dan moet Windows Update gerepareerd worden.

[Let op bij het controleren van dubbele updates: van KB890830 (=Windows-programma voor het verwijderen van schadelijke software voor x64-systemen- mei 2016) krijg je iedere maand een nieuwe versie. Het KB nummer zal dan steeds hetzelfde zijn, maar de maand wijzigt steeds. Dit is normaal voor die update.]
15
Aan porrelaar,
Nee, andere updates buiten die van Windows Defender worden niet dubbel of driedubbel geïnstalleerd.
Ik heb je raad opgevolgd, en Windows Defender uitgeschakeld.
Wel heb ik nog even in de geschiedenis van Windows Update gekeken: snel gezien zijn de dubbele updates begonnen op 26/12/2014. Ik kan me rond die tijd niets speciaals herinneren dat er zou gebeurd zijn met mijn computer (bijv. ik heb nog nooit de volledige windows 7 moeten herinstalleren vanaf een backup,...).
Groeten,
Geert1964

PS: Met CCleaner verwijder ik wekelijks tijdelijke en overbodige bestanden op mijn computer.
Zo laat ik ook alles van Windows Defender verwijderen...
Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 7”