Plaats reactie
1
De bios van de laptop bevat een code welke gekoppeld is aan het merk en type computer in dit geval een laptop en die staat ook op de dvd of cd die bij de laptop hoort.

Maar ik kwam door even te zoeken dit tegen http://nl.aliexpress.com
Daar hebben ze ook code`s voor zowel windows 7 (geeft aan 8.1 maar daar bedoelen ze de update mee die je zelf moet downloaden) en die voor Windows 10.
De kosten zijn zo 8 dollar wat omgerekend ongeveer €7,25/€7,50 zou zijn en de code wordt via email toegestuurd.
Wel goed opletten of het voor home, basic, Pro. bedoeld is en het maakt niet uit of het voor 32 of 64 bit is dat maakt niets uit.
Ook is de taal geen probleem de code werkt op Afrikaans tot zimbabwees toe maar ja dat moet dan maar wel kunnen spreken :)
3
Of het legaal is weet ik niet maar als het een "Tweedehands" code is die opnieuw wordt door verkocht mag dankzij een uitspraak van de Europese hof zie hiervoor maar http://webwereld.nl/software/57307-euro ... centie-mag
Echter weet ik ook dat fabrikanten van computers een heel stuk minder betalen voor een licentie dan in Nederland en dat geld niet alleen voor OEM versie`s.
Maar juist omdat fabrikanten geen Windows 7 meer bij een computer leveren kan het zo zijn dat de oude licenties nu te koop worden aangeboden maar voor zo € 6,47 zal ik zelf wel de risico aandurven het enige wat je kan gebeuren is dat je een bericht krijgt dat je een illegale code hebt en dat je een nieuwe kan kopen bij Microsoft.
Echter is het zo dat je na het direct updaten naar Windows 10 niets meer van Microsoft hoort omdat je oude code dan wordt vervangen door een nieuwe.
4
Legaal is het niet, het is immers een OEM-licentie die behoort tot een bepaalde hardwareconfiguratie. Al jaren lang worden er bijvoorbeeld OEM-licentie van Dell heel goedkoop aangeboden.
Maar ook van andere merken worden op deze manier licentie heel goedkoop aangeboden, tussen legaal en illegaal is het nogal een grijs gebied dit komt door de wetgeving en EULA die tegenstrijdig zijn.

Van Microsoft mag je in principe een OEM-licentie niet gebruiken op een andere configuratie. Van Apple mag je Mac OS niet installeren op hardware die niet van Apple zelf afkomstig is.
Hiermee is het "illegaal" volgens de gebruikersovereenkomst die je vooraf aan de installatie accepteert, echter is het weer semi-legaal vanwege de wetgeving die er anders over denkt.

Maar het kopen van dergelijke licenties brengt niet alleen het risico met zich mee dat je deze niet kan gebruiken en blacklisted is. Ook voor toekomstige licenties op die configuratie zou het problemen kunnen geven.
Ik heb ooit ergens gelezen dat er vanwege het hardware-ID van een blacklisted licentie niet opnieuw een legale licentie gevalideerd kon worden van hetzelfde OS.

Een aantal jaar terug heb ik eens een artikel geschreven omtrent de verkoop van dergelijke licenties.
audb schreef:Echter is het zo dat je na het direct updaten naar Windows 10 niets meer van Microsoft hoort omdat je oude code dan wordt vervangen door een nieuwe.
Dat is niet helemaal waar, want Windows 10 maakt namelijk op basis van de voorgaande licentie nu gebruik van een generieke licentiecode. Zie ook deze discussie voor meer informatie.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
De wet gaat boven een overeenkomst en een uitspraak van een rechter en dan liefst nog door de Hoogenraad der Nederlanden of door de Europese gerechtshof gaat zelfs nog een stap verder dan de wet maar net wat er in het artikel staat vermeld ze proberen toch via een omweg het af te dwingen.
Maar het kan zelfs zo zijn dat de licentie eigenlijk voor een bedrijf is en dan kunnen ze mits de licentie legaal is aangeschaft deze op elke computer gebruiken.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 7”