Plaats reactie
1
Betreft 10 inch netbook (HP Mini 110-3101sd), draaiend op Windows 7 Starter.

Wanneer je in de Verkenner rechtsklikt op een bestand of programma, en dan kiest Kopiëren naar, krijg je normaal diverse opties te zien, zoals Bureaublad (snelkoppeling maken); Documenten; E-mailgeadresseerde enzovoort.

Ik zie dan momenteel slechts 1 optie: Faxontvanger. De rest is spoorloos.
Natuurlijk meteen een kijkje genomen in de map SendTo (C:\Users\(user-name)\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\SendTo):
Afbeelding Tja, alle items staan er nog wel in, maar alleen Faxontvanger heeft nog het juiste pictogram.De rest heeft een generiek pictogram gekregen. En daarom krijg ik alleen Faxontvanger nog te zien als optie bij Kopiëren naar.
Aan de bestandjes zelf mankeert niets. Als ik een van die bestandjes kopieer naar een USB stick en daarna bekijk op een andere pc, dan wordt het pictogram wél goed getoond:
Afbeelding Vraag: hoe repareer ik dit? Het zal waarschijnlijk wel kunnen via een aanpassing in het register, maar waar dan precies?
Het probleem doet zich voor sinds 4 of 5 december. Een ouder herstelpunt terugzetten heeft niet geholpen.
Ik heb ook al de iconcache opnieuw laten opbouwen. Tevens gescand naar malware met mijn virusscanner en MBAM (niets gevonden).
Daarna liet ik er een Fixit van Microsoft op los: MicrosoftFixit.WinFileFolder.MATSKB.Run.exe. Die leek wat gevonden te hebben en die fouten ook gerepareerd te hebben:
Afbeelding Nou, het enige resultaat was dat de pictogrammen op mijn bureaublad groter waren geworden en op een andere plek stonden. Wanneer ik rechtsklik op een bestand en kies voor Kopiëren naar, heb ik alleen nog maar die Faxontvanger staan als optie.
Geen positief resultaat.
Ook Windows Repair (All In One) heb ik laten draaien, met alle vinkjes. Was lang bezig, maar leverde ook geen verbetering op.

Nu kan ik, als het echt zou moeten, wel een 3½ jaar oude image terug gaan zetten, maar dan ben ik een paar dagen bezig met het binnenhalen van updates en het vernieuwen/vervangen van programma's.
Dus als iemand nog een andere suggestie heeft om dit probleem op te lossen, dan is zijn/haar reactie van harte welkom!

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
3
Bedankt voor je reactie, Maxstar.

Je link leek veelbelovend, maar volgens mij gaat die specifiek over snelkoppelingen die je zelf handmatig hebt toegevoegd aan het SendTo menu. Bij mij gaat het over de standaard items in dat dropdown menu.
Ik heb het script wel uitgevoerd en kreeg daarna deze melding in een klein venster: "Fixed the Send to menu."
Ik wreef al vergenoegd in mijn handen, maar helaas, ook na een herstart kan ik nog steeds alleen maar Kopiëren naar... Faxontvanger:
Afbeelding Ik heb de externe harde schijf waar het 3½ jaar oude Acronis image van dit netbook op staat, aangesloten op het netbook. Dan kun je natuurlijk gewoon naar de map SendTo in dat image bladeren. En ook op dat image zien de pictogrammen in de map SendTo er niet goed uit. Precies eender als op het plaatje in mijn startpost.
Bekijk ik de map SendTo van datzelfde image echter via een andere pc, dan zien de meeste pictogrammen er wél goed uit. Maar gek genoeg klopt dan alleen het pictogram van Faxontvanger niet, en dat is juist de enige optie die op het netbook wél goed wordt weergegeven in de map SendTo en daardoor ook zichtbaar is bij Kopiëren naar:
Afbeelding Het lijkt dus echt een weergaveprobleem te zijn.
En misschien is er meer aan de hand met dit netbook. Toen ik vanmorgen Chrome opstartte, kreeg ik de melding: "Chrome kan je voorkeuren niet laden." Ik zag dat o.a. de bladwijzerwerkbalk niet getoond werd. Nu kon ik die wel makkelijk weer terugzetten (en de inhoud daarvan was wél bewaard), maar zoiets heb ik met dat netbook nog niet eerder aan de hand gehad.
Misschien toch maar dat image terug gaan zetten? Maar het irriteert me dat ik er niet de vinger op kan leggen wat hier aan de hand is.
4
Goedemorgen,

Op de screenshot staat er echter wel een extra vermelding achter deze snelkoppelingen, en wellicht wordt dit door Windows als dubbele extensie gezien waardoor deze niet meer correct worden weergegeven.
Verwijder bij alle onderstaande snelkoppelingen eens het gedeelte wat rood is weergegeven.

Compressed (zipped) Folder.ZFSendToTarget
Desktop (create shortcut).Desklink
Documenten.mydocs
Mail Recipient.MAPIMail

Herstart vervolgens even de computer indien de items nu nog niet correct worden weergegeven.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Jouw nieuwe tip bood perspectief!
Ik had tot nu toe het venster van de verkenner niet gemaximaliseerd, wanneer ik de inhoud van de map SendTo bekeek. Daardoor zag ik alleen maar de kolommen Naam en Gewijzigd op.
Na maximaliseren van de Verkenner zag ik ook de kolom Type en daar klopte iets niet:
Afbeelding Het type bestand werd niet juist herkend, zoals jij al vermoedde.

Op een andere pc, waar alles goed werkt, controleerde ik hoe de inhoud van de kolom Type eruit hoorde te zien:
Afbeelding Op het netbook haalde ik daarom die extra extensies weg, exact zoals jij aangaf in je laatste post.
Ik startte daarna het netbook opnieuw op. Maar helaas, in de kolom Type zie ik nog steeds niet de juiste beschrijvingen staan:
Afbeelding Ik heb daarna nog een keer het script sendtofix uitgevoerd. Wederom zonder het gewenste resultaat. Na een rechtsklik op een bestand zie ik bij Kopiëren naar nog steeds alleen de optie Faxontvanger.
6
Ik was eergisteren al zelf verder gaan zoeken en kwam toen op deze website terecht: http://www.sevenforums.com/tutorials/45 ... items.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt daar .zip bestandjes downloaden, waarmee je missende items in het SendTo menu kunt zetten.
Ik downloadde van die website het bestand Mail_Recipient .zip, pakte dat uit op het netbook en zag dit:
Afbeelding Alweer met die rare benaming dus; die extra vermelding. En die verkeerde type-aanduiding.

Ik kopieerde dat bestand naar een USB stick en bekeek het op mijn desktop pc. Het gaat dus echt om exact hetzelfde bestandje dat ik gedownload had. Daar had het een andere naam; de juiste:
Afbeelding Iets op het netbook zorgt er dus voor dat die items uit de map SendTo een verkeerde naam krijgen, waardoor ze niet correct herkend worden als type bestand. En dan klopt ook het pictogram niet meer.
7
wellicht helpt een sfc-actie.
ga start-programma's-bureauaccessoires, rechtklik op opdrachtprompt en kies: als administrator uitvoeren.
typ in het dos-venster: sfc /scannow (let op de spatie vóór de /)
geef in: enter

sfc is een in wondows ingebouwde reparatie-app om je systemfiles te herstellen.
8
Bedankt voor het meedenken, falstring! Dat waardeer ik zeer.

Systeemcontrole (sfc /scannow) had ik al uitgevoerd op zaterdag 6 december 2014 via elevated command prompt. Duurde van 13:35 uur tot 13:53 uur = 18 minuten
Resultaat: "Verificatie is 100% voltooid. Er zijn geen schendingen van de integriteit gevonden."

Dat ik dat al gedaan had, had ik misschien beter direct kunnen vermelden in mijn startpost. Wat heb ik zelf nog meer gedaan:
* Alles wat voorgesteld werd op deze website: http://www.sevenforums.com/tutorials/45 ... items.html" onclick="window.open(this.href);return false;
* De conditie van de harde schijf gecontroleerd met CrystalDiskInfo. Alles blauw, dus in orde.
* Schijfcontrole. Beide vinkjes gezet. --> Resultaat: geen problemen gevonden, dus niets gerepareerd.
9
Dat de items in "Send to" verschillend worden weergegeven heeft te maken met de weergave van de extensies, deze moeten normaliter verborgen zijn zelfs als de weergave van extensies is ingeschakeld.
Hernoem alle gewijzigde bestanden weer eens naar de oorspronkelijke bestandsnaam.
  • Compressed (zipped) Folder.ZFSendToTarget
  • Desktop (create shortcut).Desklink
  • Documenten.mydocs
  • Mail Recipient.MAPIMail
Open vervolgens het "desktop.ini" bestanden met bijvoorbeeld Wordpad, heeft dit bestand dezelfde inhoud als onderstaand?

Code: Selecteer alles

[LocalizedFileNames]
Mail Recipient.MAPIMail=@sendmail.dll,-4
Desktop (create shortcut).DeskLink=@sendmail.dll,-21
Compressed (zipped) Folder.ZFSendToTarget=@zipfldr.dll,-10148
Documents.mydocs=@shell32.dll,-34575
Fax Recipient.lnk=@%SystemRoot%\system32\FXSRESM.dll,-120
Zo ja open het register via het commando regedit en navigeer naar de volgende registersleutel. HKEY_CLASSES_ROOT\.desklink
Klik met de rechtermuisknop op het mapje .desklink en kies exporteren, sla dit registerbestand ergens op en open deze in bijvoorbeeld kladblok.
Heeft dit bestand dezelfde inhoud als onderstaand?

Code: Selecteer alles

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\.desklink]
@="CLSID\\{9E56BE61-C50F-11CF-9A2C-00A0C90A90CE}"

[HKEY_CLASSES_ROOT\.desklink\PersistentHandler]
@="{098f2470-bae0-11cd-b579-08002b30bfeb}"
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
10
Wederom hartelijk dank voor je inspanningen, Maxstar! Ik vermoedde dat we de fout in het register moesten zoeken, maar ik wist echt niet waar. Daarvoor is mijn kennis van het register te beperkt.

* Ik heb de extensies er weer achter gezet.
* Ik heb daarna het desktop.ini bestand dat in de map SendTo zit, bekeken met Wordpad: ziet er exact hetzelfde uit als in jouw code.
* Gezocht naar de registersleutel HKEY_CLASSES_ROOT\.desklink. En die is er niet! Gewoon niet aanwezig. Hij hoort op mijn netbook te zitten tussen .der en .diagcab.
Zouden we de oorzaak gevonden hebben? Ik vermoed dat dan ook de overeenkomende sleutels ontbreken voor MAPIMail, mydocs en ZFSendToTarget...

Ik heb het register ook geopend op mijn desktop pc, zodat ik de inhoud van HKEY_CLASSES_ROOT goed kon vergelijken.
En het is inderdaad zo: op mijn netbook mis ik de sleutels .desklink; .mapimail; .mydocs en .zfsendtotarget.

En als ik de inhoud van HKEY_CLASSES_ROOT in de registers van deze twee computers met elkaar vergelijk, dan lijkt het erop dat ik nog wat meer sleutels mis, maar dat zou misschien ook kunnen komen doordat er op de desktop pc veel meer programma's staan (met bijbehorende sleutels)?

Kan ik nu gewoon de sleutels .desklink; .mapimail; .mydocs en .zfsendtotarget exporteren uit het register van mijn desktop pc en daarna importeren in het register van het netbook? Of ga ik nu te snel en denk ik verkeerd? Is er misschien een betere werkwijze? Ik wacht jouw oordeel af.
Laatst gewijzigd door porrelaar op 22 dec 2014 12:15, 2 keer totaal gewijzigd.
11
Goedemorgen,

Ik denk dat we nu al een stapje dichterbij zijn, ik heb van de registersleutels die missen even een export gemaakt en in een zip-bestand geüpload (zie onderstaande link).
http://www.filedropper.com/reg-files" onclick="window.open(this.href);return false;

Voeg deze als eerste eens toe aan het register, op mijn test-PC heb ik het probleem kunnen reproduceren door deze sleutels compleet te verwijderen.
Dus wellicht is het terugplaatsen van deze de uiteindelijke oplossing. :pray:
porrelaar schreef:En als ik de inhoud van HKEY_CLASSES_ROOT in de registers van deze twee computers met elkaar vergelijk, dan lijkt het erop dat ik nog wat meer sleutels mis, maar dat zou misschien ook kunnen komen doordat er op de desktop pc veel meer programma's staan (met bijbehorende sleutels)?
Het verschil in het aantal sleutels kan inderdaad komen doordat er op die computer meer programma's geïnstalleerd staan.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
12
leerzaam draadje. kwam dit probleem nog nooit tegen, maar wie weet....
de hints en de zipfile heb ik toegevoegd aan mijn toolsbibliotheekje.
dank!
13
Inderdaad een leerzaam draadje. Altijd leuk, zo'n nieuw probleem. ;)

Ik leek er nog een probleem bij te krijgen toen ik het netbook aanzette. Hij wilde niet doorstarten en bleef staan op dit scherm:
Afbeelding Een lege voortgangsbalk. Geen lopende groene blokjes.
Ik heb het netbook geforceerd uitgeschakeld en weer aangezet. Kreeg toen de keuze tussen Opstartherstel laden (aanbevolen) en Normaal opstarten.
Ik koos voor Opstartherstel. Dat werd uitgevoerd en het netbook startte daarna normaal op.
Voor de zekerheid het netbook nogmaals opnieuw opgestart. Dat ging zonder problemen.

Daarna de sleutels en waarden uit de zip file van Maxstar aan het register toegevoegd.
Daarna het netbook eerst opnieuw opgestart. Was misschien niet nodig geweest, maar ik speelde op zeker...
Een rechtermuisklik op een bestand leverde me toen dit beeld op:
Afbeelding Hallelujah, Maxstar zij geprezen! :bow:

En werkt het? Ja, het werkt. Ik heb op die manier een snelkoppeling naar een bestand op het bureaublad gezet. En Kopiëren naar > E-mailgeadresseerde lukt ook weer.

Hartelijk :dank: voor je inspanningen, Maxstar. :good:
Natuurlijk was ik eerder klaar geweest wanneer ik 2 weken geleden (toen het probleem zich voordeed) dat oeroude image had teruggezet, maar aan het updaten van Windows (saai!) en het opnieuw installeren of updaten van programma's had ik vast en zeker niet zoveel plezier beleefd als aan deze speurtocht naar de oorzaak van het probleem.

Het lijkt me overigens wel handig wanneer ik nu met Acronis True Image een nieuw image op de externe harde schijf laat maken. Voor mijn desktop pc doe ik dat regelmatig. Ja, ik weet het, ik zou dat ook voor mijn netbook moeten doen. :-[
14
Graag gedaan en mooi dat het probleem is verholpen, het was een interessant probleem en een uitdaging om zonder terugplaatsen van een image of herinstallatie van Windows op te lossen.
Wat de oorzaak is geweest van de problematisch start zal wellicht een raadsel blijven, en een nieuwe recente image maken is zeker wel verstandig. :good:
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
15
Interessant probleem.
Ik vermoed dat systeemherstel dit probleem ook opgelost zou hebben.
Maar het zelf uitvogelen is natuurlijk veel interessanter/leerzamer :good:
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 7”