Plaats reactie
1
Hallo iedereen, ik heb een probleem met de letter en uitvoeringsgrote van mijn software programma's, dus niet met het beeldscherm in het algemeen, welke je via het configuratiescherm bij beeld in kuynt stellen, want hier worden bij mij althans alleen de pictogrammen en de letters op het opstartscherm vergroot, hoe kan ik dat nu voor mijn sorftware instellen ?
2
Dag Ton,

Je lijkt de goede weg gekozen te hebben: Start > Configuratiescherm > Beeldscherm.
Dan krijg je dit te zien:
Afbeelding Ik heb de instellingen zelf standaard op 100% staan, maar heb die zojuist even op 125% gezet. Daarna moet je eerst alle nog openstaande programma's afsluiten. En dan klik je op 'Toepassen'.
Je wordt daarna afgemeld en je zult je weer opnieuw moeten aanmelden. Daarna pas staat de instelling voor alle programma 's op 125%.
In de afbeelding hierboven zie je dat de knop 'Toepassen' grijs is. Dat komt omdat op dat moment de tekstgrootte op mijn pc al op 125% was ingesteld. Dan valt er immers niets toe te passen.

Ik heb daarna even een stuk of 7 programma's getest: Thunderbird, Firefox, Paint, Word 2010, Google Earth, Internet Explorer 11, PhotoFiltre 7. In alle programma's was de tekst vergroot.
3
Hoi Porrelaar, dit had ik ook al uitgeprobeerd en voor sommige programma's, zoals jij dat ook vermelde werkt dat inderdaad zo, maar ik heb ook software waarbij dat niet het het geval is, zoals b.v. een brandprogramma van Ashampoo versie Studio 9 en een browser van Opera, welke ik zomaar even op noem. :-\ :-\
4
Tja, ik had slechts een paar programma's gestart nadat ik de lettergrootte op 125% had gezet. In al die programma's waren de letters ook inderdaad groter geworden.
Ashampoo versie Studio 9 heb ik niet; wel een andere versie, namelijk Ashampoo Burning Studio 2010 Advanced. En ook in dat programma zijn de letters groter geworden. Waarom dat bij jou niet gebeurt, kan ik niet verklaren.
Dan heb jij het nog over de browser Opera. Die gebruik ik zelf niet. Ik gebruik als browsers Internet Explorer 11, Firefox 28 en Chrome 34. Om de lettergrootte in een browser te veranderen hoef je geen moeilijke toeren uit te halen:
Ctrl + + maakt de letters groter
Ctrl + - maakt de letters kleiner
Ctrl + 0 zet de lettergrootte terug naar de oorspronkelijke grootte.
Wat ook kan, is de Ctrl-toets ingedrukt houden, terwijl je het wieltje van de muis van je af draait (dan worden de letters groter) of naar je toe draait (dan worden de letters kleiner).

Ik heb zojuist nog een zestal andere programma's gestart. In alle programma's zijn de letters en de knoppen groter geworden. In Picasa 3 zijn alleen de letters en de knoppen in de menubalk groter. De namen van de mappen in het Verkennerdeel van Picasa lijken daar niet (veel) groter geworden te zijn. Het kan dus zijn dat deze methode inderdaad niet voor ieder programma even goed werkt. Helaas heb ik geen idee, wat je daaraan kunt doen, behalve dan de resolutie van je beeldscherm veranderen/verlagen, maar dan wordt je beeld vaak minder scherp.
5
Dank voor het advies en de moeite, ik ging nog maar eens aan de slag en ben inmiddels wat Opera betreft weer wat wijzer geworden, er bleek onder de algemene knop, lunks bovenin, eende rest moet ik hget link te zitten waarmee je zoom instellingen kon veranderen, voor de rest moet ik het allemaal nog even verder uitzoeken, bedankt in ieder geval.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows 7”