Plaats reactie
1
Hallo iedereen,

Ik wil een netbook van mij verkopen. Voor ik hem verkoop verwijder ik natuurlijk al mijn bestanden die erop staan inclusief programma's. Echter weten we allemaal dat er nog genoeg gegevens aanwezig blijven op de computer zonder dat we het weten. Mijn vraag aan jullie is daarom wat is de beste methode om ervoor te zorgen dat er geen zaken meer op de netbook staan die door andere gebruikt kunnen worden en schadelijk zijn voor mij. Een herinstallatie vanaf een CD/DVD is eigenlijk niet mogelijk, ik heb namelijk geen CD/DVD van Windows. Windows is OEM. Dus al geinstalleerd op PC bij aanschaf. Uiteraard heb ik ook op internet gegoogled, maar DE beste manier heb ik niet kunnen vinden.

Hebben jullie adviezen? Links? Of iets anders?

MVG

Kevin

PS: Als ik kijk bij beschikbare stations zie ik wel een "Recovery" map staan. Kan ik hier wat mee?
MVG,

Kevin
2
Hai Kevin,

Zelfs na een herinstallatie, of een herformatteren van je schijf kan ik nog wel wat data terughalen.
Wil je echt zeker van je zaak zijn, moet je meer rigoreuze maatregelen nemen. ('paranoia-modus')
Er zijn meerdere manieren om je harde schijf volledig te wissen. Zelf zo dat het NFI er niets meer mee kan.

Mijn manier: Gebruik de UBCD4Win-bootCD en kies in het opstart-menu voor Darik's Boot & Nuke
. Afbeelding .

Alle data wordt gewist en daarna wordt de harde schijf helemaal volgegooid met random enen en nullen.
Laatst gewijzigd door Chato op 05 jul 2012 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Zeg maar Duncan.
3
:eek:
Die wist ook je windows....
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
4
Vladimir schreef::eek:
Die wist ook je windows....
Je bent er snel bij, Vlad.
:D
Helemaal jouw 'ding'.
Staat me iets van bij dat jij eens in een topic een nóg meer rigoreuze oplossing had.
8)
Heb al zitten zoeken, maar kon m niet vinden.

Mijn 'mijn' UBCD4Win doet zijn werk ruim voldoende.
IMO zullen ze zelfs bij het NFI behoorlijk zitten zweten als ze zo'n schijf onder hun neus krijgen. ;D
Zeg maar Duncan.
5
Is er dan ook nog een mogelijkheid om Windows er weer op terug te krijgen?
Of is die mogelijkheid uitgesloten?
MVG,

Kevin
6
Gewoon de schijf opnieuw formateren.
Daarna kun je Windows (of een ander OS) er weer op installeren.

Dus als je het helemaal netjes wil doen (voor verkoop):
1/ Alle data wissen (bv met Darik's Nuke)
2/ daarna Windows opnieuw installeren na een format
3/ En dan ter verkoop aanbieden.

Dan is jouw data gewist (en niet terug te halen) en er staat een nieuwe Windows op.
Dat is wel zo netjes als je je comp ter verkoop aanbiedt.
En veilig.
Laatst gewijzigd door Chato op 05 jul 2012 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeg maar Duncan.
7
Probleem is dat ik geen CD heb voor Windows 7 Starter NL. Anders had ik de oplossing ook wel geweten.. dat maakt het weer wat lastiger. Als ze nou eens gewoon CD's erbij leveren (leveranciers).
MVG,

Kevin
8
Okay, maar ik vind persoonlijk dat als ik een (tweedehands) computer/laptop koop dat ik niet mag verwachten dat er al een OS opstaat.
Ik betaal voor de computer, en niet voor het OS.
Een goed werkende computer zonder OS is gewoon verkoopbaar.
Laatst gewijzigd door Chato op 05 jul 2012 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeg maar Duncan.
9
Hoi,

Ter aanvulling, DBAN wist natuurlijk de complete schijf dus ook de recovery partitie en dat bedoeld Vladimir denk ik ook.
Dus na het gebruik van DBAN kan je niet meer de D2D (disc 2 disc) recovery starten.
Ik zou dus eerst een set herstel DVD's aanmaken met het aanwezige programma van de leverancier, daarna DBAN gebruiken en dan de factory Windows opnieuw installeren.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
10
Ik kan het mis hebben, maar ik had begrepen dat Kevin zijn comp/laptop wil verkopen zonder data.
Laat de koper maar zelf uitzoeken welk OS h/zij erop wil zetten.

Een computer koop je apart van het OS.
Althans zo koop ik ze.
Recovery-OS of wat dan ook, die heb ik niet nodig, of die zet ik er zelf wel op.
Zeg maar Duncan.
12
Ik heb er geen problemen mee om alle stappen uit te voeren en ervoor te zorgen dat alles van m'n pc af is. En dus helemaal leeg. Echter vrees ik wel dat als ik zo de pc verkoop (zonder OS) hij wel daalt in waarde. Zeker als je te maken hebt met een koper die er geen verstand van heeft. Daarnaast kan je natuurlijk wel zeggen ik zet het besturingssysteem Windows er op nieuw op. Maar dat is eigenlijk ook niet echt een optie omdat je te maken hebt met een OEM versie en je dus geen CD bijgeleverd hebt gekregen waarmee je windows opnieuw kan installeren. Er zal dus nooit een volledig legale versie opkomen. Terwijl je er wel recht op zou hebben.

@ maxster. Maar OEM licentie kan je toch niet opnieuw gebruiken?
MVG,

Kevin
13
Een OEM licentie is gekoppeld aan de gebruikte hardware, bij het activeren is het hardeware profiel bekend bij Microsoft hier wijzigt niets aan als je een andere DVD gebruikt met dezelfde licentiecode.
Als je gewoon een willekeurige Windows 7 DVD (OEM) gebruikt met je eigen licentiecode kan je deze gewoon geheel legaal opnieuw installeren, het gaat immers om de licentie die je gebruikt.
Je hebt wel alleen een limiet qua activaties (Exact aantal is niet bekend), maar één telefoontje naar Microsoft en dan is dat ook weer op te lossen door telefonisch te activeren.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
14
Kevin schreef:(...) Er zal dus nooit een volledig legale versie opkomen. Terwijl je er wel recht op zou hebben.
En dan de kans hebben dat je koper achteraf gaat zeiken dat je er 'geen legale versie' op hebt gezet.
Nja, gewoon verkopen met een gewiste schijf en in je advertentie of anderszins duidelijk vermelden dat het zonder een OS is, voorkomt veel gezeik achteraf.
En lijkt me logisch dat jij geen tweedehands computer verkoopt met een Windows erop.
Dat wordt -ie toch al gauw 150 euro duurder (of wat kost een Windows-OS tegenwoordig?)

Een koper van een computer heeft echt geen 'recht' op een OS.
Hij koopt een computer.
Wil h/zij een OS, dan koopt h/zij die toch erbij?
Als ik een huis koop, heb ik dan ook recht op een inrichting?
Nee, die moet ik apart kopen.

Mijn twee centen.
Laatst gewijzigd door Chato op 05 jul 2012 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeg maar Duncan.
15
@ Maxstar

Dus stel ik download van internet een kale Windows 7 DVD en ik gebruik mijn eigen licentiecode, dan zou deze het moeten doen? Moet dit dan echt een Windows 7 OEM DVD zijn?

Edit: Ik zie inderdaad ook dat er Windows 7 OEM DVD's bestaan. Stel ik gebruik een Windows 7 Starter OEM DVD (via USB dan uiteraard aangezien een netbook geen dvdbrander heeft), kom ik dan wel bij installatie door het invoeren van key heen? Of moet ik zeggen activeer later en vervolgens bellen naar microsoft om opnieuw te laten activeren??

@ Chato

Ik begrijp je goed. Maar ik kijk alleen maar of er een andere manier mogelijk is om dit probleem te voorkomen. Mocht dit allemaal niet lukken dan zal inderdaad alles eraf gehaald worden.

MVG,

Kevin
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows Vista”