Plaats reactie
1
Ik weet niet hoe het mogelijk is maar op mijn hardeschijf heb ik nog maar 1.2 gigabyte aan vrije ruimte, de totale grootte van de hardeschijf is 50 gigabyte.
De volgende mappen zijn bij elkaar opgeteld 30 gigabyte groot dus ergens is er 20 gigabyte in gebruik door Windows Vista maar wat is dat?
De map van Windows is 14.7 gigabyte
Overige mappen en bestanden zijn 15,5 gigabyte

Overbodige programma's heb ik al verwijderd en CCleaner heb ik al uitgevoerd en die maakte 200 megabyte schijfruimte vrij.
Verder heb ik geen problemen de computer is nog gewoon snel maar het blijft raar dat er steeds meer schijfruimte verdwijnt?
2
Heb je geen verborgen partitie of ongebruikte partitie ruimte op die schijf?

Dit kan je nakijken bij het schijfbeheer van Windows Vista.
1. in 'zoekvak' typen Schijfbeheer <enter>
2. in 'zoekvak' typen diskmgmt.msc <enter>
3. Rechtsklik op diskmgmt.msc (in de \Windows\system32 map)

Schijfruimte vrijmaken
Harde schijven hebben net als uw zolder de gewoonte om snel vol te raken. In beide gevallen is de oplossing bekend: opruiming houden. Het is het beste om handmatig alle grote en onnodige bestanden te verwijderen, maar verwijder in geen geval grote bestanden die u niet bekend voorkomen want daarmee kunt u het systeem mogelijk beschadigen. Een veilige manier om wat schijfruimte te winnen is het laten opruimen van allerlei tijdelijke bestanden door Windows Vista zelf. Dat doet u als volgt:

1. Klik op de knop Starten en kies Configuratiescherm
2. Kies Systeem en onderhoud
3. Kies onder Systeembeheer voor Schijfruimte vrijmaken
4. Selecteer het station dat u wilt opruimen en klik op OK
5. Vink aan welke onderdelen u wilt verwijderen. Dit zijn bijvoorbeeld tijdelijke internetbestanden, Office Setup-bestanden, de inhoud van de Prullenbak of bestanden voor foutrapportage.
6. Klik tot slot op OK.
3
Bij het schijfbeheer klopt de 50 gigabyte dus daar hoeven we niet verder te kijken.
Het vreemde is dat er vandaag eerst 1,9 gigabyte vrije ruimte was en daarnet na het installeren van malwarebytes weer 1,2 gigabyte.
4
Hoi,

Kijk ook eens na hoeveel schijfruimte 'systeemherstel' mag gebruiken en nu gebruikt.
  • Ga naar Start > Configuratiescherm > Systeem en beveiliging > Systeem.
  • Klik in het linkerscherm op de optie "geavanceerde systeeminstellingen"
  • Open het tabblad "systeembeveiliging" en klik op de knop "configureren"
  • Welke info staat er bij "schijruimtegebruik"

De onderstaande afbeelding is verkleind, klik op de thumbnail voor een vergroting.

Image
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Hoi,
Sandra27 schreef:Ik krijg een heel ander venster te zien en zonder knop configureren.
Dat klopt tussen Windows Vista en Windows 7 is er een verschil. :neu:

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het 'systeemherstel' van Windows toch de oorzaak is, ruim eens alle systeemherstelpunten op en maak daarna een nieuw systeemherstelpunt aan.
  • Ga naar Start>Configuratiescherm>Systeem >Systeembeveiliging schakel nu systeemherstel uit door de vinkjes voor de getoonde schijven weg te halen.
  • Klik op "Toepassen" en "OK".
  • Herstart nu de PC en schakel nu systeemherstel weer in door de vinkjes voor de getoonde schijven terug te plaatsen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Hi,
de clou is dat Vista twee soorten herstel gebruikt n.l. een voor schaduw-
kopien van bestanden die je terug kunt halen na delete of corruptie en een voor systeemherstel naar een vorig systeemherstelpunt.
Je kunt deze zichtbaar maken door in de commandprompt, met admini-
stratorrechten, te typen: "vssadmin list shadows'' ( zonder aanhalings-
tekens ).
Daardoor wordt er veel HD ruimte gebruikt die met de zelfde command-
string ook ingesteld kan worden.
Groet Piet.
8
Ik heb mijn systeemherstel verwijderd en heb nu 16.90 gigabyte over en dat klopt wel ongeveer met de ruimte die ik op de hardeschijf miste.
Ook heb ik vssadmin list shadows ingetypt en dan komt er een hele lijst van volume shadow maar weet niet wat ik hier mee moet doen?
9
Sandra,
je kunt de schaduwopslag in Vista instellen op een bepaald maximum
schijfgebruik als volgt; type in cmd:
vssadmin resize shadowstorage /on=C: /for=C: /Maxsize=2GB
(2GB uiteraard als voorbeeld en C: de schijf waar ze staan)
N.B. Denk om de spaties.
De oudste schaduwpunten worden op die manier steeds verwijderd.
Groet Piet.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows Vista”