Plaats reactie
1
Van mijn werk heb ik nu thuis een printer van het type: Epson Stylus Photo 1290S.
Deze heeft zowel een usb als oude lpt aansluiting. Afbeelding Ik probeer nu om de printer op mijn thuis computer aan te sluiten via lpt en als usb voor de laptop van mijn werk zodat ik niet elke keer kabels moet wisselen.
Op allebei de computers werkt hij via usb, maar op mijn thuis pc krijg ik de printer voor geen mogelijkheid werkend via de lpt kabel, op de laptop werkt de lpt kabel wel dus hier ligt het probleem niet.
Wie heeft de gouden tip. :good:
2
Oei nu moet ik even in een heel stoffige stukje van mijn geheugen zoeken :conf: .

Kijk een in je bios of ECC of EPP van de parallelle poort staat ingeschakeld, er staat mij bij dat daar het probleem ligt.
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
3
Vladimir schreef:Kijk een in je bios of ECC of EPP van de parallelle poort staat ingeschakeld, er staat mij bij dat daar het probleem ligt.
Dit kan inderdaad het probleem zijn, ik heb zelf ooit eens een Canon scanner gehad die je ook kon doorlussen met de printer en deze werkte niet op mijn Pentium III (toen der tijd nieuw en snel :D )... en op mijn oude Pentium 200mmx werkte de scanner wel.
In de BIOS van alles veranderd qua instellingen voor de LPT (parallel) port mode, en op de dikgedrukte instelling(en) werkte de scanner en de rode niet.
- Normal
- Bi-directional
- ECP
- EPP
- ECP & EPP
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Ik heb even in het bios gesnuffeld en ik heb niet alle opties, maar het werkt nu door jullie geweldige hulp. :bow:
In de bios stond de optie op ECP ik heb deze op standaard gezet en nu werkt de printer perfect.
Echt super bedankt allebei... :bow: :good:
6
Ik heb nog even in de bios gekeken naar de instellingen en wat ik eigenlijk niet snap is het volgende.
In de bios stond de parallel port mode op ECP in plaats van op standaard (SPP) wat mij de meest logische instelling lijkt. :lol:
Boven deze optie staat ook nog Parallel port: opties zijn disabled, 378, 278, 3bc
Ik heb geen flauw benul wat dit inhoud, maar moet dit soms ook aangepast worden als er niet gebruik wordt gemaakt van de standaard (SPP) modus.
Als de ECP modus staat ingeschakeld komt er een optie bij met de naam DMA opties 0,1,3
Erg ingewikkeld allemaal.
Alles werkt nog goed hoor, maar ben wel benieuwd of die extra instellingen bij de ECP modus de oorzaak waren van het niet functioneren van de printer.
7
Vroegah ;) (voor 1987) kon een parallelle poort alleen maar data verzenden en niet ontvangen. Voor de printers die er toen op de markt waren was dit voldoende (veelal matrix printers).
Later kwam de behoefte om een 2 weg communicatie met de printer te hebben (niveau inkt , enz) en om andere apparatuur aan te sturen (harde schijven, cdrom spelers, zipdrives, enz). Om dit soort geintjes werkende te krijgen zijn er verschillende protocollen ontwikkeld.

SPP = Standard Parallel Port
EPP = Enhanced Parallel Port
ECP = Extended Capabilities Port

SPP was er voor de printers.
EPP was er voor de harde schijven, cdrom spelers, enz
De ECP was er vooral voor de moderne printers.
Uiteraard weken een aantal fabrikanten af van het protocol en was sommige apparatuur alsnog een drama om aan de praat te krijgen. (kan me nog goed het gekloot met een zipdrive herinnneren)

Al die leuke termen als DMA en 3bc zijn instellingen van je resources. Simpel uitgelegd, hiermee vertelde je aan de driver welk adres hij moest aanspreken (soort huisadres). Afbeelding In jou geval kan het dus goed aan de instellingen van ECP liggen. De printopdracht werd niet bij de printer afgeleverd, maar bij de buurman die niet thuis was.

In ieder geval, zolang het werkt, lekker van de instellingen afblijven.

Meer info:
http://www.bb-elec.com/tech_articles/pa ... lained.asp
http://nl.wikipedia.org/wiki/Parallelle_poort
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
8
Het is nu allemaal iets duidelijker, en ik blijf zeker van de instellingen af hoor ben veels te blij dat het nu allemaal werkt. :D
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows Vista”