Plaats reactie
1
Een tweetal notebooks in gebruik, een Asus en een Acer.

Op de Asus is Vista Premium geïnstalleerd en Office 2003 (met Outlook). Het besturingsprogramma is door de fabrikant niet op schijf meegeleverd; wel een zogenaamde herstelschijf. Het programma Word geeft (ook na een volledige herinstallatie) problemen. Voor de desbetreffende foutmelding heeft Microsoft een oplossing beschikbaar, die echter niet uitvoerbaar is, aangezien de mappenstructuur van Windows niet overeenkomt met de desbetreffende instructie. Document en Settings wordt als map genoemd, terwijl daarentegen op de C-schijf slechts een snelkoppeling wordt weergegeven, die -zelfs na het verlenen van bijzondere machtigingen- niet toegankelijk is. Aangezien verscheidene forums ook geen oplossing voor het Word-probleem konden bieden, en Vista meer problemen geeft, heb ik besloten om rigoureuze maatregelen te treffen.

Ik ben van plan eerst het complete pakket van Office 2003 te verwijderen en vervolgens als besturingssysteem een -reeds in mijn bezit zijnde- volledige versie van Windows 7 Home Premium (geen upgrade) te installeren, waarna installatie van een nieuw Office pakket met Outlook (2007). Op deze wijze moeten alle problemen zijn verholpen.

In dit geval vraag ik mij af, of het aanbeveling verdient om eerst Vista te verwijderen, en, zo ja, op welke wijze? Kan ik volstaan met het verwijderen van de map Windows op de C-schijf? Of zijn er meer mappen, die kunnen worden verwijderd, zonder dat het systeem in gevaar wordt gebracht?

Ik neem aan, dat na verwijdering van de map Windows, etc. de computer niet meer kan opstarten, en dat derhalve de bootfunctie van de BIOS (als eerste mogelijkheid) moet zijn ingesteld op het schijfstation met de Windows 7 installatieschijf. Gaarne advies.

De Acer is een ander verhaal. Hierop is Windows 7 Home Premium reeds geïnstalleerd. Dit besturingsprogramma is niet op schijf meegeleverd; wel bestaat (alsnog) de mogelijkheid om zelf een systeemherstelschijf te maken. Genoemd notebook beschikt niet over een eigen DVD-station; een extern apparaat is aangesloten en geïnstalleerd.

Er was slechts één harde schijf c.q. partitie van ca. 160 GB aanwezig, waarop alle programma’s (waaronder het besturingssysteem) en bestanden resp. zijn geïnstalleerd of opgeslagen. Met behulp van Windows zelf heb ik een tweede partitie gemaakt van ca. 50 GB. Op deze (D-)partitie wil ik Mijn Documenten en Mijn Afbeeldingen bewaren. De wijze waarop dit dient te geschieden, zal ik t.z.t. als afzonderlijk onderwerp naar voren brengen.

Nu ben ik in het gelukkige bezit gekomen van Windows 7 Ultimate op schijf, en ook in dit verband luidt de vraag: Is het mogelijk, dan wel verdient het aanbeveling eerst Windows 7 Home Premium te verwijderen alvorens Windows 7 Ultimate te installeren, en zo ja, op welke wijze dient dit te geschieden?

De weinige door mijzelf geïnstalleerde programma’s kunnen op eenvoudige wijze opnieuw worden geïnstalleerd, doch ik wil de door de fabrikant Acer geïnstalleerde programma’s voor identiteit, updates, webcam, etc. beslist niet kwijt raken.

Bij voorbaat dank voor de attentie!
2
Hallo,

Wat betreft de Asus notebook kunt u deze opstarten van de Windows 7 dvd, tijdens de installatie kunt u de hardeschijf waarnu Windows Vista op geïnstalleerd staat formateren, hierdoor zullen alle gegevens van de hardeschijf gewist worden, hierna kunt u de Windows 7 installatie op de lege schijf (partitie) voortzetten.

Wat betreft de Acer notebook u kunt een Windows 7 home premium versie eenvoudige upgraden naar de Ultimate versie van Windows 7, hierdoor blijven alle geïnstalleerde programma's en data behouden.
De upgrade kunt u gewoon vanuit Windows starten.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Maxstar schreef:Hallo,

Wat betreft de Asus notebook kunt u deze opstarten van de Windows 7 dvd, tijdens de installatie kunt u de hardeschijf waarnu Windows Vista op geïnstalleerd staat formateren, hierdoor zullen alle gegevens van de hardeschijf gewist worden, hierna kunt u de Windows 7 installatie op de lege schijf (partitie) voortzetten.

Wat betreft de Acer notebook u kunt een Windows 7 home premium versie eenvoudige upgraden naar de Ultimate versie van Windows 7, hierdoor blijven alle geïnstalleerde programma's en data behouden.
De upgrade kunt u gewoon vanuit Windows starten.
Zoals Maxstar al zegt, zo moet het geschieden. Het is een fluitje van een cent. Desondanks, houd er wel rekening mee dat je een back-up maak van je gegevens. Dit kan nooit kwaad en zeker niet bij (her)installaties. Het zal toch maar mislukken en dan zit je met de gebakken peren.
MVG,

Kevin
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows Vista”