Plaats reactie
1
Beste allemaal,

Weken geleden werd mijn laptop getroffen door het Buma Stemra Politie virus.
Ik ben op dit forum toen fantastisch geholpen en al mijn dossiers (van mijn studie) werden gered.
Helaas is de ingebouwde muis overleden, maar daar kon ik mee leven.

Echter is de 'pret' nog niet voorbij.
Vorige week maandagavond kreeg ik opeens een blauw scherm met de tekst 'unmountable boot volume' te zien.
Via mijn moeders laptop las ik op het internet dat je het kunt verhelpen met een Windows XP cd-rom.
Gisteren kwam mijn oom van boord (hij is kapitein) en nam toen de cd-rom voor me mee.
De eerste keer las mijn laptop de cd-rom wel (via BIOS, cd-rom geselecteerd), maar nu reageert hij er niet meer op.

Om een lang verhaal kort te maken: ik zou nu gewoon dolgraag Windows XP helemaal opnieuw willen installeren.
Alle belangrijke dingen heb ik na het virus meteen op een externe harde schijf gezet, dus alles wat nu op mijn laptop staat, mag verloren gaan.
Ik wil met een schone lei mijn volgende studiejaar beginnen.

Ik ben atechnisch en zoek me echt suf.
Hoe kan ik Windows XP installeren nu 'unmountable boot volume' nog te zien is?
Via F8?
Welke modus moet ik dan kiezen?
Of zit ik helemaal verkeerd te denken?

Ik hoor het graag van jullie, want ik kom er zelf echt helemaal niet meer uit.

Alvast bedankt voor de genomen tijd en moeite!
2
Hallo leokro,

De cd die je van je oom kreeg is een installatie cd van Windows XP mag ik hopen?

Wanneer je in je BIOS instelt dat je cd-rom drive als primary staat, en je start je computer om met de cd in de drive zou er tijdens de opstart moeten verschijnen "druk op een toets om van cd te starten". Op dat moment dien je dus een toets in te drukken. Normaal gesproken zou dan de cd moeten opstarten en zou je zonder al te veel problemen Windows opnieuw moeten kunnen installeren.
De Unmountable boot volume melding heeft te maken met je harde schijf. Gezien deze niet meer als primary staat ingesteld vermoed ik dat je deze niet te zien krijgt als je tijdig op een knop drukt.

Weet je niet hoe je dit allemaal moet doen, laat het dan even weten. Dan bekijken we alles stap voor stap :good:.

Groet,
Mako
Met vriendelijke groet,
Mako

Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators
3
Bedankt voor de reactie.

Zoals ik in mijn eerste bericht al zei, startte de cd-rom de eerste keer wel. In BIOS heb ik CD-ROM bovenaan gezet en dat toen opgeslagen + afgesloten. De eerste keer kreeg ik ook te zien 'druk op een toets...' en er werd ook van alles geïnstalleerd leek het. Onderaan de monitor zag je dat er van alles werd gecontroleerd en geïnstalleerd, maar toen ik opnieuw wilde opstarten, kreeg ik dus weer dat verdomde blauwe scherm.

Het probleem is dus: ik weet hoe je je laptop via de cd-rom moet opstarten, alleen pakt de laptop de cd-rom niet meer. Het is inderdaad en installatie cd van Windows XP + SP3.
4
Je kreeg de eerste melding al voor je een herinstallatie van Windows startte. Het blauw scherm heeft dus geen relevantie tot je herinstallatie van Windows XP.
De Unmountable Boot Volume kan ook veroorzaakt worden door een hardware fout. Een laptop open maken is natuurlijk niet een van de makkelijkste opgaven en houden we dit maar tot het laatst.

Kan je tijdens de opstart wel nog tot in je BIOS geraken? Heb je daar al eens load the 'Fail-Safe' default settings geprobeerd? Vergeet achteraf niet de meest voorkomende opties aan te zetten als USB support.
Met vriendelijke groet,
Mako

Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators
5
In BIOS kan ik nog wel komen door in het begin meteen op F2 te drukken.

Wat gaat er gebeuren als ik Fail-Safe selecteer? Of wat moet ik daarna gaan doen?

En wat zijn de meest voorkomende opties?
7
Ga in de BIOS op zoek naar Fail-safe settings of default factory config. Daar zou je de fabrieksinstellingen voor je BIOS opnieuw kunnen laden. Dit schijnt een oplossing te zijn voor het Unmountable boot volume problem dat je aangaf.
Met vriendelijke groet,
Mako

Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators
8
Deze melding kan ook duiden op corrupte data of het falen van een harde schijf.

1) Start op met de WinXP-cd en wanneer je aan het Setup-scherm komt, zie je een mogelijkheid om de letter "r" in te drukken.

2) Hierdoor krijg je toegang tot de commandprompt typ hier het volgende : "chkdsk /p" (zonder de haakjes) en druk op Enter.

Mocht dit om de één of andere reden niet werken voor jou, vervang dan stap 2 door in de commandprompt het volgende commando in te typen :
"chkdsk /r" (zonder de haakjes).
9
Ik heb het zelfde probleem met een Dell inspiron mini 10 en dus geen cd rom drive en moet alles met usb stick doen, heb al heel veel geprobeerd maar kom nergens .
f8 werkt niet meer ,kan wel in bios komen maar f9 deffault settings werkt ook niet .
Ben na 3 dagen zoeken best wel beetje radeloos aan het worden ,is hier iemand die mij wil en kan helpen het raam staat al wijd open en de verleiding is heel groot .

groet Dommie :smoke:
10
Het 'mounten' van een schijf is echt een linux-term.
Als een schijf niet gemount (= aangekoppeld) kan worden ben je niet ver vandaan van een defecte schijf. Hierin ga ik volledig met Child in Time mee. Maak dus z.s.m. en zomogelijk een backup van je persoonlijke bestanden op die schijf.

Het 'mounten' is dan wel een linux-term, maar vind je ook terug in Windows: Als je een externe schijf of USB-stick oid wilt ontkoppelen (unmounten) klik je in Windows op 'Hardware veilig verwijderen'. (dat is dus un-mounten) en als je een externe schijf/stick aansluit wordt deze altijd bij Windows automatisch gemount. Dus aangekoppeld. Dus zichtbaar in je verkenner (explorer).
Als een schijf of andere opslagmedia niet gemount (niet aangekoppeld) kan worden is er dus een probleem met het bestandssyteem.

Check die boot volume met chkdsk, zoals Child in Time al meldde. En maak z.s.m. een backup van je persoonlijke bestanden.
Een unmountable volume betekent dus dat het bestandssysteem beschadigd is (soms op te lossen met chkdsk), of erger: die schijf is op sterven na dood.
Zeg maar Duncan.
12
Geen probleem, dommie66, maar in jouw geval betreft het een andere computer, dus een andere situatie.
Open gerust een nieuw topic met jouw probleem, en verwijs naar dit topic als je dat wenst.
Ik heb mijn bericht aangepast, je bent meer dan welkom hier, maar 'inbreken in andermans topic wordt niet altijd gewaardeerd. Wat is jouw computer-probleem?

groet,
Chato
Zeg maar Duncan.
13
Okay ik zal de vraag opnieuw stellen in ander topic,maar mijn probleem is blauw scherm met unmountable boot volume en de oplossingen die ik vind zijn allemaal met cd-rom en niet met usb stick zoals verder naar boven staat ,heb van alles geprobeerd maar lukt me niet .

grt Dommie
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows XP”