Plaats reactie
1
Waar o waar moet ik mijn vraag stellen...
Onder Windows XP, Win 10, browsers, ik weet het echt niet, dus maar onder XP, waar ik nu nog mee werk.

Afgelopen week een nieuwe computer gekocht met Windows 10, maar voor ik over ga, wil ik graag het een en ander opslaan om later over te zetten op de nieuwe computer, waaronder mijn bookmarks en wachtwoorden.
Windows XP heeft zijn beperkingen en zo ook de browsers, waarvan ik er 2 in gebruik heb en dan met name Opera, maar hoe ik ook zoek om deze te kunnen opslaan, ik kan het niet vinden, omdat ik een oudere versie van Opera heb, Opera 36 en daarin kan ik geen enkele mogelijkheid vinden om dit te exporteren.
Alles wat ik kan vinden is gebaseerd op de nieuwere versies, waarmee je wel kunt im- en exporteren.

Ik wil gewoon mijn bookmarks en wachtwoorden niet kwijt, want voor alles en nog wat moet je een account aanmaken met wachtwoord en de een wil zoveel karakters en de ander weer meer of minder, dat kan ik allemaal niet onthouden, dus wil ik dat op een eenvoudige manier overzetten naar de nieuwe computer.
Er moet toch een manier zijn om dat simpelweg op te slaan en straks weer in te voeren op de nieuwe computer.

Ik heb echt alles afgezocht, alle instellingen, alle mogelijkheden, Internet afgestruind, maar alles wat ik kan vinden gaat over de nieuwere versies van Opera en die optie zit gewoon niet in Opera 36.
Hoe krijg ik mijn bookmarks en wachtwoorden opgeslagen, zodat ik ze kan gebruiken op de nieuwe computer.

Geprobeerd om ze geimporteerd te krijgen in Firefox, maar ook die optie niet kunnen vinden, ben er uren mee bezig geweest om het uit te zoeken, maar ik geef het nu op.
Van Firefox wel iets veilig kunnen stellen, maar ik heb gewoon meer bookmarks en wachtwoorden in Opera opgeslagen, die ik dus kwijt zou zijn als ik die terug zet onder Windows 10.

En dan moet ik nog niet denken aan het aansluiten van mijn randapparatuur, welke prima werken, maar allemaal verouderd, evenals sommige software, zoals Office XP en nog zo wat programma's.
Maar daar kom ik wel uit door drivers te downloaden en er is een comptabiliteitspakket voor Office, zodat dat ook weer werkt, althans zou moeten werken....
Zeker ben ik nergens meer van :(
Als ik lees over Windows 10, lees ik niets anders dan problemen en luister ik om mij heen, hoor ik niets anders dan problemen met Windows 10 om alles weer aan de praat te krijgen.
Nog nooit heb ik me zo ongelukkig gevoeld met een nieuw apparaat, wat toch wel een prominente plaats in mijn leven inneemt en dan heb ik hem nog niet eens aangesloten en opgestart, want eerst wil ik alles klaar hebben staan om weer een goed werkende computer te krijgen. 
Dat het wat anders is, kan ik wel mee leven, een kwestie van wennen, wat ik wel overleef als alles maar wel naar behoren werkt.

Hoe vind ik mijn bookmarks en wachtwoorden in Opera, zodat ik die kan importeren in Windows 10 met Opera, wat ik ergens wel een prettige browser vind, wat gemakkelijk weg te klikken is. Ieder zijn ding zal ik maar zeggen...

En als iemand een tip heeft om mijn randapparatuur en software goed aan de praat te krijgen, hoor ik dat ook graag.

Excuses voor mijn enigszins drama verhaal, zo voelt het ook na een middag zoeken, zoeken en nog eens zoeken en het zal vast wel goed komen, maar wat hulp en informatie is meer dan welkom.

Groetjes Libosa
2
Kun je in opera xmarks installeren? Ik dacht het wel. https://www.xmarks.com/
Dat maakt (zeker in firefox) een kopie van je bookmarks. Die kun je dan synchroniseren met een andere computer of als backup bewaren.
De bookmarks zijn in firefox in json bestanden geplaatst.

Wat je ook kunt proberen: een programma als totalcommander installeren en met dat programma de hele schijf nazoeken op een bepaald aantal woorden. Woorden die in een (liefst unique) link staan.
Dan wordt getoond in welk file dat staat en dan ben je een stap verder.
3
Had ik een uitgebreide reactie geschreven, wilde het plaatsen, bleek ik uitgelogd te zijn en na opnieuw inloggen alle tekst kwijt.
Ik heb dadelijk een afspraak, maar ik kom er zeker nog op terug!

In ieder geval bedankt voor de reactie!

Groetjes Libosa
4
Komt bekend voor.....
Even ctrl + a drukken (alles selecteren) gevolgd door ctrl + c (geselecteerde kopiëren naar klembord) en dan plaatsen.
Ben je uitgelogd, dan kun je inloggen en dan ctrl + v en de tekst is er weer.
Tijd gespaard. Doe ik vaker bij wat langere stukken.
5
Ik weet het,  Kostenzer, maar ik dacht, dat ik nog ingelogd was, omdat ik geen melding had gekregen, dat ik opnieuw moest inloggen, vandaag gelukkig wel.

Maar goed, een hernieuwde kans om mijn verhaal te doen ;)

Ik ga zeker kijken naar XMarks, maar ik zag eergisteren ook de mogelijkheid om via Opera je gegevens online op te slaan, althans zo begrijp ik het.
Je moet dan met een account kiezen voor synchroniseren binnen Opera en zou het hele profiel met alle instellingen, bookmarks, wachtwoorden, etc online opgeslagen worden.
Als het goed is, zou ik dat dan weer moeten kunnen importeren als ik Opera weer op de nieuwe computer installeer.

In ieder geval heb ik het gevoel, dat ik een tijdperk heb overgeslagen en mijn status in pcwebplus zou "ervaren" zijn, maar wat betreft Win10 mag het veranderd worden in totaal onervaren :(
10 Jaar met plezier werken met Windows XP betekent ook: verouderde software, verouderde randapparatuur en ik zou het te bizar voor woorden vinden, dat ik alles nieuw zou moeten aanschaffen als het allemaal nog prima werkt!
Het betekent, dat ik me suf aan het zoeken ben naar drivers, comptabiliteitspakketten en nog zo wat van die dingen.

Ik dacht, dat ik alles "veilig" kon stellen op mijn externe harde schijf tot ik eens ging kijken of die straks wel herkend wordt door Win 10, ook die is immers al een jaar of 5, 6 oud. 
Een update gedownload voor deze externe harde schijf, maar ik durf er niet echt op te vertrouwen, dus dan maar de volgende actie: alle echt belangrijke informatie op DVD branden.

Misschien word ik oud, nou ja, ik heb al de pensioengerechtigde leeftijd, maar oud voel ik me zeker nog niet, maar ik vind het wat bizar, dat Microsoft de afgelopen jaren met het een na het andere nieuwe OS kwam, moet je dan echt alles maar volgen en vooral kopen?
Ik heb lange tijd de informatie gevolgd en Win 7 zou weer goed zijn na Vista, 8 weer minder, 8.1 weer wat beter en nu dan Win 10, zou zogenaamd het laatste OS zijn, maar waarom kost dat moeite om te geloven...

Ergens is voor mij de tijd stil blijven staan, want zo heb ik ook geen smartphone, die heb ik niet nodig en zou ik zelfs niet willen hebben!
Als ik in een winkelstraat loop, zie ik vooral mensen, die op een schermpje kijken, ze lopen nog net niet tegen je aan, maar hoe belangrijk is het om waar dan ook bereikbaar te zijn en te moeten reageren?
De mobiele telefoon vind ik zonder meer een geweldige uitvinding en ik heb dat ding ook altijd bij me als ik de deur uit ga, overigens net als pin-automaten.
In mijn jonge leven waren dit zeker waardevolle instrumenten geweest, dan had ik tenminste niet in een trein hoeven overnachten, omdat ik foutieve informatie had gekregen over de laatste trein en ik geen contact geld had om naar een hotel te kunnen gaan, pinnen bestond niet.

Ik kan er met een glimlach op terugkijken, maar ik vind de huidige technologie te snel gaan zonder dat er rekening gehouden wordt met het menselijk aspect.
Maar dat is weer een ander verhaal, vooralsnog moet ik alles weer werkend krijgen op de nieuwe computer....

Of het vandaag gaat gebeuren, ik weet niet, ik betrap mezelf op uitstelgedrag ;)

Groetjes Libosa
6
Ik wil even laten weten, dat ik mijn bladwijzers en wachtwoorden in Opera via synchronisatie veilig heb kunnen stellen en inmiddels overgestapt op Windows 10, wat nog geen feestje is, maar daarover meer in de betreffende sectie.

Groetjes Libosa
7
Als je moeite hebt met de overstap zou je altijd nog Classic Shell kunnen installeren. Dan krijg je standaard de interface van win7, maar je kunt blijkbaar nog veel aanpassen. Ik weet niet of je ook de XP shell instellen. Zelf gebruik ik de andere opties echter verder niet.
http://www.classicshell.net/
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows XP”