Plaats reactie
1
Hallo,

Volgend jaar stopt Microsoft met de ondersteuning voor Windows XP en daar zou ik graag wat informatie over willen?
- Wat betekent dit voor mij als kleine ondernemer en verlopen ook de licenties?
- Kan ik Windows XP wel blijven gebruiken of is dit een te groot veiligheidsrisico?
- Wat zijn de betaalbare alternatieven?

Bij voorbaat dank.
2
Ik zou hier ook graag meer over willen weten ik heb nooit de overstap gemaakt naar windows seven al kon dat voor de computer wel maar niet voor mijn A3 printer van Epson en het programma Corel Draw 6 (niet te verwarren met x6).
Excuus als ik niet op iemand anders zijn bericht mag antwoorden maar omdat het over hetzelfde onderwerp gaat plaats ik het toch hier want voor mij zijn dit dezelfde vragen als freelancer met ZZP toekomst.
3
Ik zal proberen de vragen wat puntsgewijzer te beantwoorden, voor meer duidelijkheid (echter ik weet ook niet alles uiteraard).
- Wat betekent dit voor mij als kleine ondernemer en verlopen ook de licenties?
Alleen de windows XP licentie wordt end of life verklaart. Je kunt deze dus nog wel gebruiken voor computers, net zoals je nu ook nog steeds windows 98 licenties kunt gebruiken. Er zit alleen geen ondersteuning meer op en er worden geen updates meer voor uitgebracht.
Dat heeft voor iedereen, dus ook de kleine ondernemer, als gevolg dat je op een gegeven moment na die tijd een veiligheidsrisico gaat lopen met de op internet aangesloten apparatuur.
In zo'n geval is het beste om te gaan upgraden. Zeker ondernemers hadden in feite al een inventarisatie moeten doen van welke systemen voorlopig kunnen blijven draaien, wat vernieuwd moet worden en welke apparatuur in een nieuw OS nog ondersteund wordt.
- Kan ik Windows XP wel blijven gebruiken of is dit een te groot veiligheidsrisico?
Ja dit kun je nog wel blijven gebruiken, maar zeker voor op internet aangesloten pc's zal dit vanaf een paar maanden na de update stop toch een steeds groter wordend veiligheidsrisico gaan worden.
- Wat zijn de betaalbare alternatieven?
Mijn persoonlijk advies is Linux of Windows 7. Het hangt af van wat u als gebruiker of ondernemer doet met uw pc's.
Maar mijn dringend advies zou wel zijn om nu alvast te onderzoeken of en zoja welke apparatuur en software(!) er evt. onder windows 7 niet meer zal werken, zodat deze tijdig vervangen dient te worden.

Het is namelijk vooral bij software (i.v.m. backups overzetten) of evt. nu al op XP te upgraden naar een nieuwe versie als dit kan. Dat maakt het overzetten dan over het algemeen weer gemakkelijker.
Oudere versies software willen vaak niet eens meer geinstalleerd worden op nieuwere windows versies, zodat upgraden dan ook schier onmogelijk wordt en er kans is op dataverlies.
Greetings, Black Tiger.
5
Dit heb ik gisteren via de mail ontvangen van veritate.tripolis.com

Microsoft patcht XP nog jarenlang, maar voor wie?
Microsoft blijft ook na 8 april volgend jaar Windows XP nog vele jaren voorzien van patches die de beveiliging op peil houden. Wie er toegang toe krijgt is nog onduidelijk.

Microsoft is verplicht de patches te maken voor deelnemers aan het Custom Support-programma. Dit programma is alleen toegankelijk voor zeer grote klanten die bereid zijn een forse prijs te betalen: 200 dollar per pc per jaar. Microsoft biedt daarin oplossingen voor alle lekken die als kritisch worden aangemerkt. Ook de 'Important'-gerubriceerde lekken worden door Microsoft aangepakt, maar daarvoor moeten de Custom Support-klanten extra betalen. De contracten hebben een looptijd van drie jaar, dus Microsoft heeft de beveiligingsupdates in ieder geval beschikbaar gedurende die periode.

Op 8 april 2014 is naar verwachting nog steeds een derde van alle werkende pc's voorzien van Windows XP, waarvan een flink deel niet bij deze grote organisaties staat. Nu er nog steeds zo veel pc's gebruik blijven maken van XP, en Microsoft de patches wel beschikbaar heeft, neemt de druk op het bedrijf toe om deze patches toch voor een breder publiek toegankelijk te maken.

1. Doorgaan met gratis patches
Het grote aantal XP-gebruikers kan Microsoft doen besluiten alsnog door te gaan met het gratis ter beschikking stellen van de patches bijvoorbeeld om de veiligheid en reputatie van het Windows-ecosysteem niet e ondermijnen. Dan moet het bedrijf wel om de tafel met zijn Custom Support-klanten: Zij zullen niet accepteren dat Microsoft de patches waar zij fors voor betalen, gratis weggeeft.

2. Alleen kritische patches gratis beschikbaar stellen voor lekke die worden misbruikt
Microsoft kan er voor kiezen de veiligheid van het Windows-ecosysteem niet in gevaar te brengen door gratis patchrondes voor XP te organiseren die alleen de grootste bedreigingen afweren.

3. Betaling vragen voor patches
Inkomsten uit de verkoop van een nieuw besturingssysteem ziet Microsoft waarschijnlijk het liefst, maar iets blijven verdienen aan de patches die toch gemaakt worden, is ook omzet. Een bedrag van 200 dollar per pc gaat geen consument of MKB-onderneming betalen, maar wellicht dat 50 dollar wel aantrekkelijk is om de veiligheid van de pc niet te ondermijnen. Microsoft kan er wellicht een maximum aan verbinden, bijvoorbeeld 5 pc's per klant.

4. Sterke prijsreductie van Windows 7 en 8 voor XP-gebruikers
Microsoft heeft bij de introductie van Windows 8 enige maanden de Pro-versie van het besturingssysteem beschikbaar gesteld voor 40 dollar voor wie van XP of Vista wilde overstappen. Het bedrijf zou deze actie kunnen herhalen voor XP-gebruikers, maar dan de mogelijkheid toevoegen ook Windows 7 tegen zo'n gereduceerde prijs te kopen. Het zou mogelijk de XP-gebruikers met weerstand tegen Windows 8 toch kunnen overhalen het verouderde besturingssysteem in te ruilen voor een robuustere variant.

5. Een combinatie van bovenstaande acties
Microsoft zou een creatieve mix kunnen maken van bovenstaande opties om de hoge prijs voor de patches maar gedeeltelijk te te berekenen en de rest te verbergen in het totaalpakket. Microsoft zou zo bijvoorbeeld nog een jaar patches kunnen verspreiden voor 100 dollar per pc met een verplichte upgrade daarna tegen een gereduceerde prijs.

6. Niets doen
Een van de gangbare aannames is dat het merendeel van de XP-computers in China of andere ontwikkelende economieën staat, en gebruik maakt van een illegale kopie. Wat Microsoft ook doet, dat zal in de geschetste situatie weinig verschil maken, wat deze computers worden nu ook al niet gepatcht.
M.v.g,
~*~Maaike~*~
6
Black Tiger schreef:Maar mijn dringend advies zou wel zijn om nu alvast te onderzoeken of en zoja welke apparatuur en software(!) er evt. onder windows 7 niet meer zal werken, zodat deze tijdig vervangen dient te worden.
Oudere versies software willen vaak niet eens meer geinstalleerd worden op nieuwere windows versies, zodat upgraden dan ook schier onmogelijk wordt en er kans is op dataverlies.
Hier was ik dus al bang voor, want de A3 printer werkte zelfs al niet goed met Windows Vista en dan kan ik het met Windows 7 en 8 wel helemaal vergeten ben ik bang.
De printer is dan nog niet eens het ergste van alles maar de software wel van Corel Draw want dat was niet bepaald goedkoop wel al zeker 15 jaar oud maar voldoet voor mijn werk.

In ieder geval allemaal erg bedankt voor de advies en hints om rekening mee te houden. :dank:
7
@Sandra: Als de printer onder windows Vista nog werkt, zou je eigenlijk gewoon eens een pc of laptop van thuis of ergens moeten meenemen met windows 7 er op en dan kijken of hij misschien toch aan de praat te krijgen is daarop.
Er zijn ook mensen die zelf drivers ontwikkelen en soms kom je dan een goed werkende driver tegen die niet door de fabrikant ontwikkelt is. Dat is natuurlijk ook altijd een beetje opletten met veiligheid.

Coral Draw upgraden naar de nieuwste versie kost even over de 700 euro, dat is inderdaad niet mis.

Een alternatief is om zolang mogelijk door te gaan totdat de patches stoppen, dan de machine van internet af halen en er verder mee blijven werken.
Voor het snel overzetten van zaken die via internet nodig zijn doen usb sticks tegenwoordig ook al wonderen gezien hun capaciteit.

Succes allemaal in elk geval!
Greetings, Black Tiger.
8
München geeft gratis Linux-cd's aan XP-gebruikers
De stad München doneert in de aanloop naar de ondersteuningsstop in april 2014 alvast gratis Linux-cd's aan burgers die nog Windows XP gebruiken. Voor ondersteuning moeten zij zelf zorgen.

Inwoners van München krijgen Linux aangeboden van het stadsbestuur. Dat wil gebruikers van Windows XP helpen in de aanloop naar 8 april 2014, wanneer Microsoft de ondersteuning van dat nog altijd veel gebruikte besturingssysteem stopt. "De stad wil getroffen inwoners hierbij ondersteunen."

De 2000 cd’s met Ubuntu-versie 12.04 zijn vooral bedoeld voor burgers zonder de technische apparatuur en noodzakelijke downloadsnelheid.

Elektronisch afval
“Met de distributie van Linux-cd’s wil de stad vermijden dat oude computers nutteloos worden en de hoeveelheid elektronisch afval beperken. Tegelijkertijd presenteert het zich als een innovatie expert in Open Source-ontwikkeling”, leest de aankondiging op stadsportaal München.de, waarop ook een link naar de 12.04-download op de Ubuntu-website is geplaatst.

Op ondersteuning hoeven de ontvangers echter niet te rekenen. De stad München biedt geen support voor de Linux-versie van Ubuntu 12.04, hoewel het schrijft dat “het besturingssysteem is bijgewerkt tot en met april 2017.” Daarmee doelt het op het feit dat Ubuntu 12.04 een zogeheten LTS-versie (Long Term Support) is.

Linux-saga
Voor XP geldt dat vanaf 8 april volgend jaar niet meer. Een omslagpunt voor met name veel bedrijven die de populaire Windows-versie nog altijd draaien. München zelf is afgelopen mei van dit jaar, ondanks een heuse kostenstrijd, volledig overgestapt op Linux.

De gemeente stapt bovendien over van OpenOffice naar LibreOffice. Deze beslissingen maken onderdeel uit van de open source-strategie die München met vallen en opstaan sinds 2005 heeft ingezet. Daarbij ontwikkelt het zelf ook software voor eigen gebruik.

Bron: http://webwereld.nl/it-beheer/79193-mun ... gebruikers" onclick="window.open(this.href);return false;
M.v.g,
~*~Maaike~*~
9
Black Tiger,
Black Tiger schreef:Dat heeft voor iedereen, dus ook de kleine ondernemer, als gevolg dat je op een gegeven moment na die tijd een veiligheidsrisico gaat lopen met de op internet aangesloten apparatuur.
In zo'n geval is het beste om te gaan upgraden. Zeker ondernemers hadden in feite al een inventarisatie moeten doen van welke systemen voorlopig kunnen blijven draaien, wat vernieuwd moet worden en welke apparatuur in een nieuw OS nog ondersteund wordt.
Deze week heb ik een gratis inventarisatie laten uitvoeren door een erkend ICT bedrijf en hier komt nog heel wat voor kijken, al valt de implementatie in het netwerk mee en kan de Synology DS2413+ behouden blijven.
Om de software te kunnen upgraden is het vervangen van de computersystemen niet te voorkomen en dat gaat de grootste kostenpost worden naast de softwarelicenties voor Microsoft Windows, Office.
De licenties van Norton die voor 5 jaar verlengd zijn kunnen gelukkig overgezet worden net zoals Exact die ook Windows 8 Pro geschikt is.

Sandra,
Sandra27 schreef:Excuus als ik niet op iemand anders zijn bericht mag antwoorden maar omdat het over hetzelfde onderwerp gaat plaats ik het toch hier want voor mij zijn dit dezelfde vragen als freelancer met ZZP toekomst.
Geen enkel probleem en ik ben blij dat ik voor nu de informatie heb waar ik naar op zoek was en goed voorbereid bepaalde zaken voor volgend jaar geregeld kan hebben voordat ik voor allerlei verassingen kom te staan.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Windows XP”