Plaats reactie
1
Ik was mijn e-mail en nieuwsbrieven inbox aan het opruimen en stuitte op een oud bericht van Security Central waar Roger A. Grimes schrijft over The firestorm over firewalls.
Als je zijn berichten en beetje volgt bemerk je dat er een antipathie is tegen beveiligings-maatregelen is, het is nooit goed genoeg of het is nutteloos om te gebruiken.

Why you don't need a firewall -> http://www.infoworld.com/d/security/why ... all-193153" onclick="window.open(this.href);return false;
The firestorm over firewalls -> http://www.infoworld.com/d/security/the ... lls-193409" onclick="window.open(this.href);return false;

Omdat dit eigenlijk wel een interessant item is en de meningen hierover verdeeld zijn post ik dit bericht met aanhangend een poll.
Wat vinden jullie hier nu van en gebruiken jullie wel of niet een firewall, en zo ja hoe hebt je dit ingericht en hoeveel tijd besteed je aan het onderhoud en controle van de firewall.
Laatst gewijzigd door Child in time op 17 jan 2013 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.
2
Leuke vraag/discussie-punt, Child In Time!
Child in time schreef:(...) hoe hebt je dit ingericht en hoeveel tijd besteed je aan het onderhoud en controle van de firewall.
Ik heb slechts één firewall voor mn hele netwerk.
Hiervoor heb ik een oud bakkie opgeofferd en er een firewall-OS opgezet (Smoothwall).
Die firewall staat tussen mijn modem en m'n router. Elke computer/laptop die dus op die router aangesloten is heeft dus geen eigen firewall meer nodig.

Het instellen koste slechts een zondagmiddagje en aan onderhoud (lees: kijken of er een update beschikbaar is) en controle (nakijken v logs bij evt. problemen) besteed ik er ongeveer een half uur per maand aan.

Leuk onderwerp, maar de poll is IMHO onduidelijk:
Die eerste keuzes zijn allebei waar en ook onwaar.

Die eerste optie: "Nuttig als je weet hoe t werkt" is natuurlijk zo waar als een koe.
En "zinloos als je het verkeerd gebruikt", tja, wat is dan 'verkeerd gebruik'?

Ik koos iig voor optie 3: Ja, een firewall is nuttig. Het is noodzakelijk zelfs. Het is het meest belangrijke beveiligingsprogramma in je huisnetwerk.
Zonder een antivirus-programma overleef je het wel, maar leven zonder firewall is vragen om problemen.
Zeg maar Duncan.
3
Chato schreef:Leuk onderwerp, maar de poll is IMHO onduidelijk:
Die eerste keuzes zijn allebei waar en ook onwaar.
De eerste twee poll opties heb ik erin gezet en slaan eigenlijk op de artikelen van Roger A. Grimes maar die zouden er eigenlijk wel uit kunnen want je kan toch niet meer opties kiezen.
4
Ja want, ........ (zie reactie)
Of het nu een software firewall is of een OS firewall op een apart systeem beide blijven een belangrijk onderdeel van de beveiliging van je eigen interne netwerk.
Ik gebruik op Linux IP-tables en op Windows de Outpost firewall.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
5
Vanzelfsrekend is een Firewall nuttig en onmisbaar.

Ik ben zeer benieuwd naar Nee , want . . . reactie(s) ::)
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
6
Ik ben zeer benieuwd naar Nee , want . . . reactie(s)
Ik ook en daarom heb ik ook eigenlijk dit topic gestart, maar ongetwijfeld zal hier misschien wel geen reactie op komen.

@ Chato
Ik zie nu pas dat door het aanpassen van de poll jouw stem verloren is gegaan, excuus. :-[
7
iEscape schreef:Ik ben zeer benieuwd naar Nee , want . . . reactie(s) ::)
Ik gok dat dit alleen van mensen kan komen die geloven dat de firewall in de router genoeg is.
Die opmerking hoor ik zowat dagelijks op mijn werk als klanten zeggen ik heb toch al een firewall in de router zitten. ::)
Maar die blokt natuurlijk alleen inkomende verbinding verder doet het niks.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
8
Een firewall van een router controleert alleen inkomende data en geen uitgaande data, dit doet de firewall van Windows zelf trouwens ook niet dat is ook maar een one-way FW.
Op je router zullen standaard alle poorten die voor inkomend verkeer geblokkeerd uitgezonderd staan bepaalde poorten wel open maar dit is helemaal afhankelijk van het modem, router, instellingen en de provider.
De firewall van de router moet je dus niet zien als vervanging van een softwarematige firewall dat op applicatie niveau kan werken.

Wat ik vaak hoor is dat NAT de beste firewall is.. :conf:
NAT is niks anders dan een techniek om interne computers onzichtbaar lees! ontoegankelijk te maken vanaf het internet door een interne IP-range te gebruiken.

De Windows firewall is alleen maar een pleister op de wond en keihard gezegd stelpt deze alleen het bloeden maar de wond zelf kan nog steeds geïnfecteerd worden.
In dit geval kan je dus niet buiten een firewall die wel two-way actief is en op applicatie niveau kan werken om het systeem te beschermen.

Terugkomende op de aangehaalde artikelen van (Child In Time) zit hier wel een kern van waarheid in maar de interpretatie van een firewall in het algemeen overtreft het daadwerkelijke van een (goede) firewall.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed waar mijnheer Roger A. Grimes naar toe wilt en kan uit de artikelen niet opmaken of er nu alleen over (user niveau) wordt gesproken of geheel uit het oogpunt van een firewall.
We weten mogelijkerwijs allemaal dat het hele internet toch ergens berust op de aanwezigheid van firewalls, deticaded en collocated servers staan over het algemeen achter een firewall in een datacentre om maar te zwijgen over de ISP netwerken dat bestaat uit een wereldwijd groot web van core-routers, servers en de benodigde firewalls.

Dat de meningen zijn verdeeld weten we ook allemaal en vergeet hierbij niet dat er heel veel FUD op het internet staat en ieder en zijn eigen mening op ventileert.
Laat ik wat voorbeelden schetsen.
1.) Een firewall hoort niet op je eigen systeem want die kan per definitie niet je eigen systeem en netwerk beveiligen.
2.) Een firewall is niks anders dan een muur om indringers te voorkomen en daarom zal deze buiten de poorten van een lokaal netwerk te staan.

Do you need both a physical firewall and a software firewall?
Ik kwam dit artikel (http://www.emsisoft.com/en/kb/articles/tec090701/" onclick="window.open(this.href);return false;) bij toeval tegen en daar is eigenlijk wel beschreven wat je als gebruiker moet weten.
De laatste zin spreekt daarin ook wel boekdelen. :P
And the last one - do I need a software firewall at all? Well, we wouldn't have spent years writing Online Armor if we thought you didn't :)
If it ain't broken, don't fix it
9
Om nog even terug te komen op dit topic was ik kwam net een blog bericht tegen waarin het volgende uiteen wordt gezet. IPv6 en Security - of - Waarom er meer firewalls nodig zijn nu internet op is
Als het eenmaal zover is, betekent dit voor de (meeste) thuisgebruikers dus dat ze de router kunnen weghalen, deze is immers toch niet compatible met IPv6, en alle systemen direct aan het internet kunnen hangen. En dan zijn opeens alle systemen weer volledig bereikbaar vanaf elke locatie ter wereld, op elke poort. Tenzij er een (goede) firewall op het systeem wordt geïnstalleerd.
Dit is toch wel een interessante uiteenzetting van de evaluatie van het toekomstige internet en bevestigd dit nu dat een firewall de toekomst zal worden en Roger A. Grimes misschien ook wel terugkomt op zijn beweringen. :)
http://ikwashetniet.blogspot.nl/2011/02 ... -meer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
10
Een interessant blog bericht, alleen onderstaande vind ik persoonlijk een beetje zwak
. Er wordt geen firewall geïnstalleerd, want dat is te moeilijk. Gevolg: computer is open en bloot voor de buitenwereld.
. Er wordt een firewall geïnstalleerd, maar niet goed ingesteld. Gevolg: er zijn nog steeds beveiliginsrisico's aanwezig
. Er wordt een firewall geïnstalleerd, maar te strak afgesteld. Gevolg: internet werkt slecht / niet.
Er is altijd een handleiding betreft het instellen van de firewall, Emsisoft bijvoorbeeld heeft een duidelijke handleiding voor OA en OAP, men kunt ook vragen stellen op het forum.
Of men kunt bij een computerforum terecht voor vragen zoals dit forum bijvoorbeeld ;D
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
12
ctrlaltdelete schreef:Ik heb 'Nee' gestemd omdat ik een firewall niet zinloos vind.
Ik snap je reactie want de poll is eigenlijk waardeloos geworden na het aanpassen maar ik wist niet dat de opties erbij verloren zouden gaan die al gegeven waren.
Beter kan ik het helemaal weghalen omdat je het nu op twee manieren kan opvatten en dat zorgt voor verwarring in de reacties.
14
Ik heb nooit begrepen waarom mensen een firewall installeren in de meeste routers zit dit standaard al en daar heb je geen last van zoals al die andere meuk waar je vette RSI van het klikken krijgt. :eek:
Afbeelding
15
Trevor schreef:Ik heb nooit begrepen waarom mensen een firewall installeren in de meeste routers zit dit standaard al en daar heb je geen last van zoals al die andere meuk waar je vette RSI van het klikken krijgt. :eek:
Je hebt zeker niet de eerdere berichten en artikelen die CIT heeft gepost gelezen voordat je hier een reactie dropte die nietszeggend is. :P
Angel@ schreef:Een firewall van een router controleert alleen inkomende data en geen uitgaande data, dit doet de firewall van Windows zelf trouwens ook niet dat is ook maar een one-way FW.
Op je router zullen standaard alle poorten die voor inkomend verkeer geblokkeerd uitgezonderd staan bepaalde poorten wel open maar dit is helemaal afhankelijk van het modem, router, instellingen en de provider.
De firewall van de router moet je dus niet zien als vervanging van een softwarematige firewall dat op applicatie niveau kan werken.
http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic ... 338#p52338" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broken, don't fix it
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”