Plaats reactie
1
Goedemorgen, ik heb een vraag. Ik heb zojuist 2 licenties-voor-1-pc gekocht, een voor mijn Windows 7 laptop en een voor mijn oude XP computer. Ik moest vervolgens via cleverbridge.com een exe.bestand van 16MB downloaden, genaamd mbam premium.exe wat alleen vandaag geldig is, en kreeg ik 2 licentie-keys.
Nu wilde ik even afchecken voordat ik foute dingen doe: als ik het het exe.bestand heb geinstalled op mijn laptop, kan ik datzelfde bestand dan daarna op een stick zetten en op mijn XP-computer gaan installeren, gaat dat werken?
Op zowel laptop als computer staat nu geen enkele versie van Mbam.

Bedankt alvast, groetjes, Arlynn
3
Dank je, Maxstar :)
Dan heb ik nog een paar vragen over de instellingen.
-- De standaard instelling van real-time bescherming "vertraagd opstarten" 15 seconden... wat is precies het voor- of nadeel van die instelling?
-- De zelfbeschermingsmodule..(wat houdt dat precies in, of waar kan ik dat vinden?) die heb ik nu ingeschakeld. Is het verstandig om dan óók een vink te zetten bij "schakel het vroeg starten van de zelfbeschermingsmodule in"?
-- Mag bij automatische taken een dagelijkse scan een hyperscan zijn of is dat niet voldoende? Ik voeg dan wekelijks de bedreigingsscan toe.

groetjes, Arlynn
4
Hallo,

Het "vertraagd opstarten" heeft te maken met het opstartproces, wanneer je dit korter zou instellen dan zou het mogelijk kunnen conflicteren met andere geïnstalleerde beveiligingssoftware.

De "zelfbeschermingsmodule" is om te voorkomen dat Malwarebytes Anti-Malware geblokkeerd kan worden door bijvoorbeeld aanwezige malware, maar deze functie is er ook voor om te voorkomen dat het programma zomaar zonder interactie van de gebruiker bijvoorbeeld uitgeschakeld kan worden.
Het vroeg starten van de zelfbeschermingsmodule is bedoeld om deze vroeg in het opstartproces van Windows te laden, hiermee zal het programma dus vroegtijdig al actief worden nog voor dat alle andere processen en bijvoorbeeld services worden geladen.

Wat betreft de dagelijkse bedreigingsscan kan je deze omzetten naar een hyperscan, alleen zal dit de uiteindelijke detectie wel enigszins beïnvloeden mocht er bijvoorbeeld sprake zijn van inactieve malware of bijvoorbeeld potentieel ongewenste software. De wekelijkse bedreigingsscan zou ik dan als een aangepaste scan instellen, op deze manier kan je zelf bepalen welke locaties er gecontroleerd dienen te worden en daarbij kan je tevens instellen dat de rootkitsscan uitgevoerd dient te worden.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Okee... het vertraaagd opstarten staat standaard niet ingeschakeld. Inschakelen dus of pas doen als blijkt dat er conflict is??

Ik heb de hyperscan toch maar verwijderd uit de planning. Gewoon dan iedere dag een bedreigingsscan en 1x per week een bedreigingsscan met rootkits ingesteld.

Nu dan een vraag voor de oude XP-computer, die ik straks ga inrichten. Zit er in Mbam toevallig ook een firewall, danwel iets met dezelfde functie? (het schijnt dat de windows firewall beter niet te vertrouwen is na 8-4..)

Sorry voor al deze vragen... Bedankt maar weer, Maxtor!
6
Hallo,

Zelf heb ik het "vertraagd opstarten" niet ingeschakeld, ik zou dit enkel en alleen doen als je merkt dat het opstarten trager is geworden en het vermoeden hebt dat het veroorzaakt wordt door Malwarebytes Anti-Malware.

Malwarebytes Anti-Malware is niet uitgerust met een firewall, het is echter enkel en alleen een aanvullende malwarescanner. Wat betreft de XP computer en de standaard firewall van Windows is deze inderdaad te verwaarlozen, het controleert alleen de inkomende verbindingen en niet de uitgaande. Elke programma of het nu legitiem is of malware gerelateerd wordt niet gecontroleerd door de Windows firewall.

Een goed alternatief voor de Windows firewall op Windows XP is Online Armor van Emsisoft, deze controleert zowel de inkomende als uitgaande internetverbindingen en heeft tevens een zeer krachtige HIPS (Host Intrusion Prevention System) wat als ware de programmabeveiliging is. Middels deze functionaliteit is het eigenlijk onmogelijk dat er malware op de computer komt en er ongevraagd wijzigingen in het systeem kunnen worden aangebracht. Want alle onbekende programma's worden standaard geblokkeerd als deze niet automatisch door Online Armor als vertrouwd worden aangezien, de uiteindelijke beslissing ligt dan in handen van de eindgebruiker en hiermee heb je dan een volledige controle over de computer en natuurlijk een superieure beveiliging.

Over de ondersteuning van Windows XP en de beveiliging na 8 april heb ik begin dit jaar het onderstaande artikel geschreven.

Windows XP ondersteuning & beveiliging
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
9
Ook goedemorgen, Maxstar. Nou vragen die heb ik, veel zelfs... Op mijn laptop draait Mbam samen met Avast free als een zonnetje, maar op de XP computer gisteravond werd een Drama! Begon al vlak na de installatie toen hij de 1e scan ging uitvoeren, daar kwam geen eind aan, duurde erg lang, en kwam er ook veel geluid uit de kast. Maar het lukte uiteindelijk, ik had Avast al uitgeschakeld. Mbam vond wel een en ander aan pup.dingen van searchdial, kwam keurig in quarantaine.
Daarna meldde hij opnieuw dat er updates waren, update now aangeklikt, en toen werd het helemaal bar. Mijn comp draaide overuren, dat kon ik ook zien in Taakbeheer... en ik kon ook eigenlijk helemaal niks meer...
Toch maar een tijd laten draaien zo, tot ie eindelijk wat rustiger werd.
Tja, volgorde weet ik niet precies meer, maar iedere handeling op de computer zoals een scherm openen of één venstertje Firefox, moest de comp heel erg hard aan trekken, en vooral veel geduld hebben... Volgens mij ging hij na dat "update now" daarna meteen wéér een scan doen.. en ook dat belastte het systeem erg. Ging maar door en door, maar bleef eindeloos hangen in de 1e fase van de scan, in de "pre-puntjepuntje" dus eigenlijk was ie nog niet eens echt begonnen. Na 20 min. heb ik geprobeerd " cancel" te doen, maar geen enkele reactie.. ging maar door met hard-werken. Pause lukte ook niet, na 3x met veel geduld nogmaals proberen, heb ik uiteindelijk via Taakbeheer geprobeerd het proces te beeindigen. Ook dat duurde heel erg lang... ik denk weer 20 min.
Kortom.. er zit duidelijk iets niet goed.

Het lijkt erop dat Premium veel te zwaar is voor mijn systeem, of er moet iets niet tof zijn gegaan tijdens de install. Maar ik denk dan eerder dat er iets niet in orde is met mijn computer.. Nou, daar ga ik dus echt niet achterkomen.
Heb gisteren heel veel oude programma's verwijderd, daarbij ging ook iets fout, waarna ik systeemherstel heb gedaan, maar er leek toch iets te blijven hangen...
Ik kon later toen comp weer wat rustiger werd, met de grootste moeite nog de Online Armor en de Anti-Exploit downloaden, maar installeren ben ik maar niet meer aan begonnen, want ik vond het al een wonder dat mijn computer nog steeds geen bsod's liet zien, ofwel dat ie er gewoon mee ophield, haha. Het bleef gelukkig bij bevriezen, en vooral niks doen en als je wat deed, hem heel veel tijd geven om die taak af te maken.
Oh, weet je dat hij er minstens 12 minuten over deed na rechtsklik op Mbam icoon/Afsluiten om werkelijk af te sluiten...
Nouja, zoals het er nu uitziet mag de pc misschien goed beschermd zijn, maar er valt niet meer mee te werken, hahaha.

Ik weet het even niet meer.
Tja, dramatisch met die oude pc... ik wou um vannacht echt het raam uitgooien.
10
Hallo,

Wat zijn de specificaties van deze computer met Windows XP, want aan de problemen te zien is de combinatie van de beveiligingssoftware wellicht te zwaar.

Download Afbeelding Speccy naar het bureaublad en installeer deze.
  • Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.
  • Let op!!!Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.
  • Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.
  • Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".
  • In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.
  • Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
12
Hallo,

In principe zijn de systeemspecificaties voldoende om avast! en Malwarebytes Anti-Malware naast elkaar te gebruiken, maar wellicht is avast! de oorzaak van de vertraging.
Verwijder tijdelijk eens avast! en kijk of de computer dan wel zonder problemen gescand kan worden met Malwarebytes Anti-Malware.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
13
Ik heb Avast verwijderd. Mbam laten updaten en begonnen met een bedreigingsscan.
Binnen 2 minuten hoor en zie ik dan de comp heel hard moet gaan werken. Pakt tot 80% CPU in Taakbeheer, en wisselbestandsverbruik loopt heel snel op van 700 (normaal zonder Mbam is dat ongeveer 200-300) naar 1.22GB..
(Kan ik hier geen printscreen invoegen?)
Verder zie ik daarnet in taakbeheer dat mbam.exe ahum.. 1.400.000 wisselbestandsfouten noteert en mbamservice.exe nu al 695.000 en loopt verder op tijdens de scan.
Ik heb internet al uitgezet, want anders wordt het nog beroerder, trouwens even iets doen op de computer zonder internet is ook al onbegonnen werk eigenlijk.. alles geschiedt in de 5e versnelling.
Scan is nu ruim 30 minuten bezig, en halverwege de 5e fase.
Oh, en cpu-belasting gaat nu weer met pieken en dalen, tis net Zwitserland ..
14
Goedemorgen,

Laten we de XP computer ter controle eens even verder nakijken, voor daarvoor RSIT uit het infectiestappenplan eens uit.
Plaats dit logbestand dan even in het betreffende forum als bijlage.

Wat betreft de wisselbestandsfouten zijn dit geen echter fouten, de benaming is echter een beetje onhandig gekozen. Iedere keer als een proces een blok data nodig heeft dat niet in het Ram geheugen staat, en het wisselbestand (Swap-file page file) moet aanroepen wordt zo'n 'fout' genoteerd. Het aantal weergegeven 'fouten' neemt dan ook vaak snel toe.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
15
Hallo Maxstar, ik heb het rsit-log geplaatst.

Ik begrijp dat de meldingen van wisselbestandsfouten dus niet belangrijk zijn.
Maar zou je dan alsjeblieft toch even een blik willen werpen op het geheugengebruik tijdens de HyperScan van gisteravond die een uur duurde? Zit een prtscrn van Everest in en taakbeheer in paintdocje, dat ik even probeer toe te voegen.. lijkt me toch dat die waarden erg hoog zijn van mbam?
Bedankt weer, Maxstar :)

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-DFLWMSUH6VIH.jpg
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Malwarebytes & AdwCleaner”