Plaats reactie
1
Goedemorgen,

ik heb zojuist Avast free gedownload (hoewel de handleidingen op deze pagina niet meer helemaal kloppen kwam ik er wel goed uit op zich), maar nu vraag ik mij af wat ik moet instellen qua scans e.d. en hoe om zo goed mogelijk beschermd te zijn...
En ik las ook ergens dat het aanbevolen wordt om een bepaalde firewall nog ernaast te installeren, kunt u mij vertellen waar dat voor is?

Alvast heel erg bedankt!
2
Laura,

Eigenlijk staat alles voor de meeste gebruikers optimaal ingesteld. Maar om de beveiliging aan te scherpen kan je overwegen om de geharde modus van avast! in te schakelen. Dit doe je alsvolgt.

1.) Open avast! en op het venster met de instellingen.
2.) Klik op anativirus en vink de geharde modus aan.
3.) Laat deze bij voorkeur op gemiddeld staan om te fanatieke blokkeringen te voorkomen.

De firewall die men aanraadt om te installeren is ter vervanging van de Windows firewall en mocht je die willen installeren zorg er dan voor dat je geen gebruik maakt van het webschild van avast! en de avast! Online Security plug-in voor de internetbrowsers is dan ook geheel overbodig.
If it ain't broken, don't fix it
3
Hallo Angel,

dankjewel voor je snelle reactie!

Kun je me vertellen wat dat is, "geharde modus"?

En ik heb inderdaad gelezen dat die firewall (ik ben de naam kwijt?) ter vervanging is van de windows firewall, maar wat doet een firewall nu eigenlijk wat de gewone avast! niet doet?... En wat is een "webschild"? (aangezien die blijkbaar uit moet staan als ik die andere firewall download)

Alvast weer heel erg bedankt voor de informatie!
4
Laura,

De geharde modus is een tikkeltje letterlijk vertaald uit het Engels maar is een functie die een extra controle uitvoert op programma's en bestanden die op de computer worden uitgevoerd waarvan niet duidelijk is vast te stellen of deze wel of niet geïnfecteerd zijn. Gebruikmakend van een whitelist Daarnaast is de bescherming van avast! 2014 verder aangescherpt met de DeepScreen-technologie, en maakt het namelijk mogelijk om valse code, misleidende instructies en andere technieken onschadelijk te maken die de makers van malware gebruiken om de ware bedoelingen van hun malware te verbergen. Doordat avast! 2014 door de obscure code heen kijkt, kunnen de opdrachten worden geanalyseerd die op binair (0-1) niveau deel uitmaken van de malware en kunnen de verborgen instructies beter worden begrepen.

De firewall waarvan jij de naam kwijt bent zal Online Armor van Emsisoft zijn. Dit is een redelijk of eigelijk een heel erg krachtige firewall, en voert continu checks uit op de inkomende en uitgaande internetverbindingen. De in-build firewall van Windows kijkt alleen naar de inkomende verbindingen en niet naar de uitgaande. In het geval dat de computer is geïnfecteerd heeft de malware dus helemaal vrij spel om allerlei uitgaande verbindingen op te zetten, je loopt dan dus kans om deel uit te maken van een botnet met zombie-computers.

Dan nog even het Webschild van avast! Dit is de surfbeveiliging maar als je Online Armor gebruikt heb je die niet meer nodig want het stukje software van Emsisoft is niet alleen een firewall maar ook een secuur beveiligingsprogramma die als een behaviour blocker werkt. Maar de HIPS is het meest interessant en daarover heeft Emsisoft een heel duidelijk Engelstalig artikel -> http://blog.emsisoft.com/2012/07/10/tec120710/" onclick="window.open(this.href);return false;

--------------------------------------------------------------------

Aan de vraagstelling te zien wil je jouw computer zo goed mogelijk beveiligen? Juist, en vaak maak ik dan de vergelijking met het huis waarin je woont. Je kan nog zoveel sloten op de voor- en achterdeuren plaatsen maar dit zal de indringers die het gemunt hebben op dat huis niet buiten houden. Met een glassnijder kunnen die diefjes nog steeds makkelijk binnenkomen bijvoorbeeld en zo alle sloten passeren. Maar dan plaats je er een gepantserd ijzer frame achter en dek je deze mogelijkheid tot inbreken ook weer....

Kijk en zo werkt de beveiliging voor een computer ook.
1.) Je installeert een virusscanner van merk X of Y, gratis is prima en is echt niet slechter dan de betaalde versies.
2.) Je gebruikt de virtuele stopverf, die updates worden genoemd om de gaatjes (vulns) lekken / kwetsbaarheden in Windows en alle software te dichten.
3.) Een krachtige firewall geeft controle over de toegang en uitgang, je bepaald zelf welk programma wel of niet naar het internet mag communiceren.
4.) Een behaviour blocker die avast! ook heeft, maar ook in Online Armor zit is jouw bodyguard en zal een seintje geven als er iemand aan de virtuele deur rammelt of iets aan de computer en bestanden wil veranderen,
5.) De HIPS is eigenlijk de muur tussen wat een computer beslist en wat niet geprogrammeerd beslist kan worden en die blokkeert dus eigenlijk gewoon alles waarvoor jij als eindgebruiker geen toestemming geeft.

Dit zal in het begin allemaal misschien wel moeilijk klinken maar als je avast! samen met Online Armor onder de knie hebt en schrik niet van de meldingen die Online Armor geeft. Als je alles eenmaal in kannen en kruiken hebt ingesteld heb je hier geen omkijken meer naar en kan je naar hartelust zonder zorgen surfen. Komt er dan een iets wat slechte bedoelingen heeft dan vangt Online Armor dit af of avast! zet daar een stokje voor.

Voor hulp bij Online Armor is er op dit forum ook een plekje waar je je vragen kunt stellen -> http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewforum.php?f=300" onclick="window.open(this.href);return false; en wil benadrukken dat je niet moet schromen om je vraag daar te stellen want vragen staat vrij en domme vragen bestaan niet.

Over avast! kan je hier in deze corner van het forum terecht waar ik meestal de vragen beantwoord.
If it ain't broken, don't fix it
5
Hallo Angel,

wat fijn dat je het allemaal probeert uit te leggen, dankjewel! Ik vind het alsnog erg ingewikkeld en begrijp niet alles wat je schrijft, maar misschien gaat het langzaam meer voor zich spreken. Je metafoor van de woningbeveiliging is wel heel helder! :)

Ik vroeg mij nog af of Avast! zelf regelmatig de computer scant, of dat dit ingesteld moet worden. Ik zag namelijk dat daar wel opties voor zijn, maar ik weet niet of het nodig is om dat handmatig in te stellen of dat ie sowieso wel scant.

Probleempje is dat Avast! net zoek.exe heeft gedetecteerd als niet ok en vervolgens heeft verwijderd... (En dat was gewoon in de normale modus). Ik weet nu niet goed wat ik kan doen, want voor het opschonen van mijn computer moest ik van één van de andere moderators logs van zoek.exe plaatsen... Maar de hele toepassing is nu dus verwijderd door Avast! :S
6
LauraR,

Ja avast! scant programma's bij uitvoering, maar ook scripts en DLL's en alle afhankelijke bestanden zal avast! controleren bij uitvoering. Dit geldt ook voor het openen, opslaan en downloaden.
De achtergrondservices zorgen ervoor dat avast! geheel op de achtergrond de computer controleert, maar als je de computer helemaal niet gebruikt en de schermbeveiliging geactiveerd is zal avast! de Schermbeveiligingsscan uitvoeren en dus de hele computer scannen, dit zal weer onderbroken worden als je de computer weer in gebruik gaat nemen.

Een handmatige scan kan je zelf eens in de zoveel tijd uitvoeren maar eigenlijk moet dat niet nodig zijn. Zelf doe ik dat nooit, en gebruik de volledige scan alleen als er op een computer als sprake of vermoeden van malware is.

Dat avast! Zoek.exe in quarantaine plaatst komt omdat het programma geen digital signature heeft, dit is bij heel veel soortgelijke utilities.
If it ain't broken, don't fix it
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”